Gå til innhold

MSI K8N Neo Platinum - S-ATA problemer.

The Stig

Anbefalte innlegg

Heisann!

Sitter å sliter litt med en pc her. Er en selvbygd maskin, med nevnte hovedkort - MSI K8N Neo Platinum. PCen har virket veldig bra i lengere tid nå, men nå var tiden inne for en re-innstallasjon av XP, men dette har ikke gått knirkefritt. Jeg husker veldig godt at jeg hadde samme problemet når jeg bygde denne pcen, og skulle legge inn XP for første gang.

Problemet er at det er noen innihelvet* komplisert S-ATA oppsett i biosen til hovedkortet. Fordi det er tydligvis det er der problemet ligger. Det som skjer når jeg skal legge inn XP, er at jeg får beskjed om at disken ikke har en windows-kompatibel partisjon. Den sier så at jeg skal slette denne partisjonen og så legge inn en windows-kompatibel partisjon, dette har jeg gjort sikkert noen hundre ganger nå, med akkurat samme resultat.

Det jeg altså håper noen kan hjelpe meg er:

1. Hvordan kan jeg flashe biosen på dette hovedkortet - Fordi den eneste jeg finner er en bios-oppdatering som skal gjøres fra OS.

2. Noen som vet hvordan innstllingene i BIOS skal se ut? Har prøvd med sikkert 101 forskjellige kombinasjoner nå, uten hell.

3. Noen som har noen alternative S-ATA drivere til meg? De som ligger på produsentens hjemmeside virker ikke. Mener selv å huske at det fulgte med en cd til hovedkortet som lot deg lage en egen cd med s-ata drivere på..?

4. Vil det ha noe for seg å sette de aktuelle diskene i en annen maskin for formatering og ompartisjonering?

Takker for alle svar, Mvh Stikk-kont@kten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

post-74097-1137150133_thumb.jpgJeg har hatt samme kort....dette her ikke sant?

Saken er den (Hvis jeg ikke husker feil) at hvis du bruker de to øverste sata kontaktene så er disse integrert i nordsiden på kortet og trenger ikke drivere ved nyinstallasjon, mens msi (Og mange andre produsenter) har lagt til et par kontakter til lenger ned som kommer fra en annen brikkeprodusent. Disse krever drivere og er i mine øyne mer ustabile. Det er i hvertfall min erfaring (Correct me if I`m wrong) at hvis du kobler systemdisken til de på nordsiden så funker ting mer smertefritt. Når windows først er oppe så går det bra å bruke de andre uten driver også.....

Ps...jeg flashet mitt fra diskett. Mener jeg fant bios for å lage egen diskett.....hmmm skal si i fra hvis jeg finner den

Værsågod!

Bios

Les dokumentet i mappa om hvordan du lager en dos diskett i xp. står greit forklart...ellers så får du spørre igjen...

pps: du skal ikke behøve å knote så innmari med sata oppsett i bios....skal funke med standard instillinger...så hvis du har gått deg bort så bare load defaults... men hvis du har både ide disker og sata i maskina, og forsøker å ha systemdisk koblet til de nederste sata kontaktene så har jeg og hatt problemer....løsningen ble å koble fra ide disk mens jeg installerte win på sata

Endret av tommkarl
Lenke til kommentar

Tusen takk for fyldig svar.

Skal prøve det senere, så får du tilbakemelding.

Er forresten bare 2 s-ata disker i maskinen, ingen ide-disker annet en cd/dvd og floppy. Men ved default, mener du da "fail-safe" defaults eller "optimal" defaults?

Mvh Stikk

EDIT: Tittet på den bios greia nå, er akkurat samme som jeg har prøvd før. For at den skal funke, er det meninga at du skal legge biosfilen i en mappe på C: som skal hete "/test". Denne skal du så gå inn på via oppstartsdisket. Men dette blir jo veldig vanskelig, siden det er umulig å legge noe på C:/ siden det ikke er windows der.

Noen forslag? :)

Endret av Stikk-kont@kten
Lenke til kommentar

Jeg velger alltid failsafe først.....til alt kjører stabilt.

Har du en gammel win 98 boot disk med fdisk eller noe lignende på? så du kan få slettet partisjonen helt før du begynner? Kan hjelpe kanskje....og har du flyttet sata disken til nordside kontaktene som jeg nevnte?

En tanke til....går det ikke å legge bios filene inn på samme disketten slik at du ikke trenger å hente dem på c:? Tror C:/test bare er et eksempel på bane hvis du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Hvis du vil slippe det driver/floppy styret,så lag deg en egen Windows-cd med nLite.

Jeg måtte ha floppy for å instalere s-ata disk på mitt hovedkort,men lagde meg en cd der jeg integrerte de driverne som trengs. Jeg integrerte også alle kritiske oppdateringer slik at jeg slipper å laste de ned etterpå,la inn cd-keyen ferdig og fjernet masse dritt jeg ikke trenger.

Formateringen går nå MYE MYE raskere enn før. :)

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Har en del erfaring med dette kortet og har noen fakta til deg.

For det første, drivere til SATA kontaktene 3 og 4 er innebygd i Windows XP.

Du trenger IKKE drivere til disse portene.

Skal du installere Windows på en SATA disk tilkoblet disse portene, gjør du følgende:

*Koble fra eventuelle IDE disker mens du intallerer

*Sett i XP cd'en og kjør en normel intallasjon. IKKE trykk F6 i begynnelsen.

Skal du oppdatere BIOS bør du bruke WinFlash som ligger i LiveUpdate. LiveUpdate laster du ned fra MSI.

Grunnen til ad du ikke får til å flashe fra DOS er fordi XP ikke har DOS i grunn og bruker en utvidet FAT eller NTFS partisjon. Skal dette fungere trenger du en harddisk som er FAT16 partisjonert. Du kan bruke en Bootdisk og en USB minneplugg, men det er for mye arbeid slik jeg ser det.

Skal du bruke WinFlash er det dermed en spesiell fremgansmåte som bør følges. Dette gjelder all oppdatering av BIOS uansett fremgangsmåte. Les hvordan du gjør det her.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Du har vel fått svaret ditt flere ganger, og jeg gir et tredje.

SATA-portene nærmest CPU på et nForce3 250-hovedkort er integrert i brikkesettet, og trenger ingen egne drivere på diskett for å innstallere Windows. Port 3 og 4 er altså "native SATA".

Som Tor-K-El sier bør du koble fra alle andre disker enn den du skal innstallere Windows på, og passe på at denne ene disken står på SATA_3 eller SATA_4.

post-33415-1137186173_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Glemte å si det i forrge post, men BIOS ver. 1.9 er vist ikke helt stabil. Har hørt om flere som har fått problemer etter oppgradering til denne.

5435537[/snapback]

Oh yes, så bra jeg kom innom denne tråden her. Skulle akkurat kaste IDE disken min ut og installere windows på s-ata, ville sikert støte på samme problem (har samme hovedkort).

Du må ikke flashe til BIOS ver. 1,9, fordi da ber du om trøbel, windows nekter å boote og du får ikke instalert noen ting med denne versjonen.

Lenke til kommentar
Glemte å si det i forrge post, men BIOS ver. 1.9 er vist ikke helt stabil. Har hørt om flere som har fått problemer etter oppgradering til denne.

5435537[/snapback]

Oh yes, så bra jeg kom innom denne tråden her. Skulle akkurat kaste IDE disken min ut og installere windows på s-ata, ville sikert støte på samme problem (har samme hovedkort).

Du må ikke flashe til BIOS ver. 1,9, fordi da ber du om trøbel, windows nekter å boote og du får ikke instalert noen ting med denne versjonen.

5438885[/snapback]

:hmm: hmmmmm... jeg har da kjørt med 1.9 stabilt i lengre tid nå.... men kortet var kresent på boot sequence for å unngå heng... men man skulle kanskje bytte til 2.1. Må nevne at jeg har et K8N Neo fsr, men det er samme bios. Står til og med platinum på post screen. Late folk hos MSI som ikke gidder å lage egen splash screen til lillebror kortet :roll:

Noen som vet om de nevnte ustabiliteter er rettet i bios versjon 2.1?

Endret av tommkarl
Lenke til kommentar

5435537[/snapback]

5438885[/snapback]

:hmm: hmmmmm... jeg har da kjørt med 1.9 stabilt i lengre tid nå.... men kortet var kresent på boot sequence for å unngå heng... men man skulle kanskje bytte til 2.1. Må nevne at jeg har et K8N Neo fsr, men det er samme bios. Står til og med platinum på post screen. Late folk hos MSI som ikke gidder å lage egen splash screen til lillebror kortet :roll:

Noen som vet om de nevnte ustabiliteter er rettet i bios versjon 2.1?

5439271[/snapback]

Wow, finnes det 2,1 versjon? Live update oppdaga den ikke hos meg :nei:

Lenke til kommentar
Heisann!

Sitter å sliter litt med en pc her.  Er en selvbygd maskin, med nevnte hovedkort - MSI K8N Neo Platinum.  PCen har virket veldig bra i lengere tid nå, men nå var tiden inne for en re-innstallasjon av XP, men dette har ikke gått knirkefritt.  Jeg husker veldig godt at jeg hadde samme problemet når jeg bygde denne pcen, og skulle legge inn XP for første gang.

Problemet er at det er noen innihelvet* komplisert S-ATA oppsett i biosen til hovedkortet.  Fordi det er tydligvis det er der problemet ligger.  Det som skjer når jeg skal legge inn XP, er at jeg får beskjed om at disken ikke har en windows-kompatibel partisjon.  Den sier så at jeg skal slette denne partisjonen og så legge inn en windows-kompatibel partisjon, dette har jeg gjort sikkert noen hundre ganger nå, med akkurat samme resultat. 

1. Hvordan kan jeg flashe biosen på dette hovedkortet - Fordi den eneste jeg finner er en bios-oppdatering som skal gjøres fra OS.

2. Noen som vet hvordan innstllingene i BIOS skal se ut? Har prøvd med sikkert 101 forskjellige kombinasjoner nå, uten hell.

3. Noen som har noen alternative S-ATA drivere til meg? De som ligger på produsentens hjemmeside virker ikke.  Mener selv å huske at det fulgte med en cd til hovedkortet som lot deg lage en egen cd med s-ata drivere på..?

4. Vil det ha noe for seg å sette de aktuelle diskene i en annen maskin for formatering og ompartisjonering?

5431338[/snapback]

Har samme kortet, det virket bra en stund, men etter en bios oppdatering stopper det ved ::Detecting Raid :: og der blir det stående uansett hva jeg gjør.

Mvh. lexn

Lenke til kommentar
Heisann!

Sitter å sliter litt med en pc her.  Er en selvbygd maskin, med nevnte hovedkort - MSI K8N Neo Platinum.  PCen har virket veldig bra i lengere tid nå, men nå var tiden inne for en re-innstallasjon av XP, men dette har ikke gått knirkefritt.  Jeg husker veldig godt at jeg hadde samme problemet når jeg bygde denne pcen, og skulle legge inn XP for første gang.

Problemet er at det er noen innihelvet* komplisert S-ATA oppsett i biosen til hovedkortet.  Fordi det er tydligvis det er der problemet ligger.  Det som skjer når jeg skal legge inn XP, er at jeg får beskjed om at disken ikke har en windows-kompatibel partisjon.  Den sier så at jeg skal slette denne partisjonen og så legge inn en windows-kompatibel partisjon, dette har jeg gjort sikkert noen hundre ganger nå, med akkurat samme resultat. 

3. Noen som har noen alternative S-ATA drivere til meg? De som ligger på produsentens hjemmeside virker ikke.  Mener selv å huske at det fulgte med en cd til hovedkortet som lot deg lage en egen cd med s-ata drivere på..?

5431338[/snapback]

Har samme kortet, det virket bra en stund, men etter en bios oppdatering stopper det ved ::Detecting Raid :: og der blir det stående uansett hva jeg gjør.

Mvh. lexn

5444911[/snapback]

Hvilke BIOS har du oppdatert til?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Er det noen som kan sette pil på det bildet der og vise meg hvor southbridge og nortnbridge er? Har hatt det kortet her i et år nå, men vet det enn ikke  :blush:

5444022[/snapback]

Hvorfor vil du vite det?

Ville tro at dersom du ikke visste det.. så trenger du vel egentlig ikke vite det.. :D

OK.. NB og SB står på hver sin ende av AGP-porten..

NB har en "gull" heatsink... SB står mot fremsiden av HK..

post-40756-1137368623_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Er det noen som kan sette pil på det bildet der og vise meg hvor southbridge og nortnbridge er? Har hatt det kortet her i et år nå, men vet det enn ikke  :blush:

5444022[/snapback]

Hvorfor vil du vite det?

Ville tro at dersom du ikke visste det.. så trenger du vel egentlig ikke vite det.. :D

OK.. NB og SB står på hver sin ende av AGP-porten..

NB har en "gull" heatsink... SB står mot fremsiden av HK..

5445328[/snapback]

Ok, takk. Jeg hadde tanker om at det med gull heatsink var SB, men nå vet jeg.

Lenke til kommentar
Heisann!

5431338[/snapback]

Mvh. lexn

5444911[/snapback]

Hvilke BIOS har du oppdatert til?

5445195[/snapback]

Jeg har nå ikke kontakt med kortet, men jeg brukte den automatiske oppdateringsmetoden sist, jeg fikk ingen av de oppdateringene som dere har nevnt her, menr det var en lavere en.

Nvidia Raid ide rom bios 4.81 er det eneste jeg ser nå, for å komme inn i setup må

jeg ta av strømmen til raid diskene slik at de blir disablet automatisk, trykke del i oppstarten nytter ikke lenger.

Får bare et ekstra pip før den henger på "Detecting Array" jævlig irriterende, må vel sende inn kortet til komplett hvis ikke noen kan sende meg den rette bios oppdateringen.

Skrev feil i første posten array ikke raid er feilmeldingen.

Mvh. lexn

Lenke til kommentar

Skal bare si takk for svar. Fikk det fikset for noen dager siden, løsninga ble og IKKE legge inn eksterne s-ata drivere. Samt at jeg resettet bios ("cmos-die-time-button") og gikk så rett på innstallasjon. Av en merkelig grunn virket det på 2 forsøk..

Uansett, maskinen virker kjempefint nå.

Så igjen, takker for alle svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...