Gå til innhold

Dell positiv til AMD

Anbefalte innlegg

For å si det slik tror jeg neppe Dell over natten bytter ut merkevaren Intel med AMD så lenge Intelnavnet fortsatt er det som selger overfor de som ikke har særlig kunnskap om det de kjøper.

En sannhet med visse modifikasjoner, jeg vil vel heller si det slik pr i dag.

Stasjonær pc= AMD

Bærbar pc= Intel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når det gjelder det profesjonelle markedet er derimot situasjonen er en annen.  Jeg tror rett og slett Dell etter hvert har insett at de ikke lenger har ”råd” til å la være å benytte AMD-prosessorer i sine serverprodukter.  Skal de henge med og være konkurransedyktige i dette markedet må de også kunne tilby det som av stadig flere oppfattes som de beste produktene.  (Beslutningstakerne her leser tester i motsetning til de som kjøper PC etter å ha sett en annonse i Se og Hør). 

Så når det gjelder valgmuligheter for Dellkjøperen blir stalltipset denne gang noe slikt som at serverkjøpere kan velge mellom Intel og AMD, mens hjemmebrukeren kan velge mellom, ehh…Intel.

5434108[/snapback]

Tror du er inne på noe her. Etter det jeg har forstått er der i servermarkedet AMD faktisk har hatt den største prosentvise veksten.

Ellers må man huske på at et like stort marked (om ikke større) som hjemmebrukeren er desktop på arbeidsplassen. Og her trenger ikke mange mere ytelse enn en Celeron eller Sempron. Sett internasjonalt har Norge svært høy andel hjemmePCer.

Del: Jeg tror ikke det kommer et prisras på CPU-er. Tre årsaker.

1. AMD har for lave marginer (rundt 10 % på CPU produksjon samlet) i dag, og trenger derfor å holde prisene sine oppe i stor grad.

2. AMD anslår selv at de først i 2008 vil ha produksjonskapasitet til mer en 30 - 35 % av x86 markedet.

3. Intel vil ikke redusere marginene sine betydelig så lenge de vet at AMD ikke har produksjonskapasitet nok, og de selv mener at nye CPU serier vil konkurrere godt.

Men når man ser tilbake over en 10 årsperiode, har vi vel hatt et prisras i forhold til ytelse hele veien. Og det tror jeg vil fortsette til en viss grad. Men jeg tror nok billigcpuen vil ligge rundt 500 - 1000 kr, mainstream 1500 - 3000 og High end 6000+ også om 1, 2 eller 3 år.

Lenke til kommentar

Har jeg blingset her, skulle ikke AMD få opp noen fabs med kraftig økt kapasitet i år?

Når det gjelder marginer, vil vel de forandre seg betydelig når 65nm kommer også for AMD.

Ja, billig CPU'ene tror også jeg vil ligge på 500-1000, men husk at disse har jo nesten ikke fått økt ytelsen på to år. Merker jo en viss frustrasjon hos folk over hvor stabil prisen ser ut til å være for de beste CPU'ene også.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Disse ryktene er bare håpløse, ærlig talt bryr jeg meg ikke om Dell i det hele tatt, og det kommer ikke en dell maskin innenfor huset så lenge jeg lever enten de har Intel eller AMD. Lokketilbudene deres med trippel pris på å bytte ut komponenter er håpløse. Det finnes bedre alternativer, og de har jeg og heldigvis jobben min også tatt i bruk.

Lenke til kommentar

En mulighet her er jo at Dell frykter Intel skal bli for sterke med de nye prosessorene som lanseres i løpet av 2006 og dermed ønsker å ta inn AMD prosessorer for å øke sin mulighet for å skaffe seg billige komponenter fra så vel AMD og Intel som chipset produsenter ved å øke sine valgmuligheter. Dette vil imidlertid komplisere Dells logistikk, som utvilsomt er et av deres store fortrinn. Vel, det var bare en hypotese.

Håper uansett Dell begynner med AMD prosessorer. Jeg synes det er litt håpløst når enkeltprodusenter blir satt utenfor på områder hvor de helt klart har noe å bidra med. Så får vi håpe SUN er neste man ut og skjerper seg de også...

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Har jeg blingset her, skulle ikke AMD få opp noen fabs med kraftig økt kapasitet i år?

Når det gjelder marginer, vil vel de forandre seg betydelig når 65nm kommer også for AMD.

Ja, billig CPU'ene tror også jeg vil ligge på 500-1000, men husk at disse har jo nesten ikke fått økt ytelsen på to år. Merker jo en viss frustrasjon hos folk over hvor stabil prisen ser ut til å være for de beste CPU'ene også.

5436193[/snapback]

Fab36 skal jo oppnå full produksjon i år. Men etter det jeg forstår vil omlegging til 65nm medføre at kapasitet ikke kan utnyttes fullt ut. Tror faktisk AMD trenger den planlagte fab40/oppgradering av eldre anlegg for å komme opp i 30 - 35%. Det er så dyrt og komplisert å øke kapasitet i CPU-produksjon at det tar tid.

65nm reduserer klart waferkostnaden betydelig, men det er bare en del av det totale kostnadsbilde. Overgangen medfører også betydelige omstillingskostnader (nyinvesteringer, redusert kapasitet, med mer). Så selv om waferkostnaden f.eks reduseres med 40 - 50 % er det ikke sikkert totalkostnad pr enhet reduseres mer en 5 - 10 %. Mere over tid, men da kommer omleggingen til 45nm. Ellers så har denne utviklingen foregått de siste 5 årene, uten radikale endringer i prisnivåer. Relativt sett har jo prisene gått ned.

Prissettingen på High end CPU har ingenting med produksjonskostnader å gjøre. Så lenge entusiaster er villige til å betale mye, vil prisene være høye.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Disse ryktene er bare håpløse, ærlig talt bryr jeg meg ikke om Dell i det hele tatt, og det kommer ikke en dell maskin innenfor huset så lenge jeg lever enten de har Intel eller AMD. Lokketilbudene deres med trippel pris på å bytte ut komponenter er håpløse. Det finnes bedre alternativer, og de har jeg og heldigvis jobben min også tatt i bruk.

5436233[/snapback]

Dette betyr noe for deg og meg,men svært lite for den vanlige pc kjøper, for utifra min erfaring der jeg bygger og reparerer maskiner så kjøper den jevne kvinne/mann en maskin innenfor et visst budsjett og bryr seg lite/ingenting om hva som er inni. Så har de denne maskinen 2-5 år for så å kjøpe ny maskin, altså ytterst få tar seg bryet med å oppgradere da dette koster for mye kontra det du får igjen sammenlignet med kjøp av ny moderne maskin .

Det dette kan ha betydning for er feks spilentusisaster som ofte skifter feks grafikkort,men det kan du viterligen gjøre selv også i en Dell maskin .

Når det så gjelder jobben så ser en jo at større firmaer iallefall velger Dell utifra den totale pris på pakken da svert få/ingen klarer å konkurere med dem på pris/service her.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Fab36 skal jo oppnå full produksjon i år. Men etter det jeg forstår vil omlegging til 65nm medføre at kapasitet ikke kan utnyttes fullt ut. Tror faktisk AMD trenger den planlagte fab40/oppgradering av eldre anlegg for å komme opp i 30 - 35%. Det er så dyrt og komplisert å øke kapasitet i CPU-produksjon at det tar tid.

Skal ikke krangle med deg her, men tiden vil vise hvor lang tid dette vil ta AMD.

65nm reduserer klart waferkostnaden betydelig, men det er bare en del av det totale kostnadsbilde. Overgangen medfører også betydelige omstillingskostnader (nyinvesteringer, redusert kapasitet, med mer). Så selv om waferkostnaden f.eks reduseres med 40 - 50 % er det ikke sikkert totalkostnad pr enhet reduseres mer en 5 - 10 %. Mere over tid, men da kommer omleggingen til 45nm. Ellers så har denne utviklingen foregått de siste 5 årene, uten radikale endringer i prisnivåer. Relativt sett har jo prisene gått ned.

Relativt sett har de gått meget sakte ned de siste to årene, det er det jeg tror kommer til å endre seg, om enn midlertidig. Med 65nm bør selv billig CPU'ene kunne leveres som DC, uten økt prod.kost. Dette vil kunne gi et prisras relativt til ytelse. Økt volum gir også gevinster produksjonsmessig, AMD bør, når de får økt kapasiteten, kunne konkurrere med Intel på også den biten, som såvidt jeg forstår er i stand til å selge Celeron under 500,- og fortsatt tjene penger.

Prissettingen på High end CPU har ingenting med produksjonskostnader å gjøre. Så lenge entusiaster er villige til å betale mye, vil prisene være høye.

5436925[/snapback]

Prisene vi ser i dag ligger langt over XP3200 på Barton kjerne. Dobbelkjerne prosessorene starter i dag (3000,-) på samme pris som socket A toppmodellen lå på, det er ikke bare FX prosessorene som prises stivt i dag. Om ikke produksjonskostnader, så har det helt klart med tilbud og etterspørsel å gjøre, når tilbudet blir mye større hos AMD, hva tror du skjer da? Kanskje skjer ikke dette før 2008, men det høres for meg veldig pessimistisk ut. Jeg regner med at AMD vil gjøre et støt på markedet så snart de får opp produksjonen, og Intel må følge på.

Lenke til kommentar

Skal ikke krangle med deg her, men tiden vil vise hvor lang tid dette vil ta AMD.

AMD har i dag en markedsandel på ca 17 %. Og etter det jeg vet utnytter de produksjonskapasiteten nær 100 % i dag, og har faktisk leveranseproblemer på enkelte områder. Å øke prodkapasitet til det dobbelte er ikke akkurat noe man gjør over natta. Særlig når eldre produksjonsanlegg må oppgraderes betydelig.

Her har du en kilde på at det tar år for AMD å få økt markedsandel reellt

X-bit labs. Det finnes en lang rekke av tilsvarende. Intervjuet er fra høsten 2005.

Advanced Micro Devices’ chief executive said in a recent interview that he expected the company to be able to product a hundred million processors per year in three – four years from now. He indicated that this would help AMD to account for 25% - 30% of the market, which is lower compared to what Mr. Ruiz said earlier. Still, such estimations are very brief.

“We will have in Germany, in that one site alone, the capability in the 2008 or 2009 timeframe of building 100 million processors [a year]. That puts you in a 25% to 30% kind of market potential. We plan to do everything we can to fill it up,” Hector Ruiz said in an interview with InformationWeek web-site.

Men jeg skal innrømme at jeg tok feil når det gjaldt fab36 sin kapasitetsmulighet. Den er stor nok, men gir altså ikke nok cpu-er før i 2008.

Relativt sett har de gått meget sakte ned de siste to årene, det er det jeg tror kommer til å endre seg, om enn midlertidig. Med 65nm bør selv billig CPU'ene kunne leveres som DC, uten økt prod.kost. Dette vil kunne gi et prisras relativt til ytelse. Økt volum gir også gevinster produksjonsmessig, AMD bør, når de får økt kapasiteten, kunne konkurrere med Intel på også den biten, som såvidt jeg forstår er i stand til å selge Celeron under 500,- og fortsatt tjene penger.

Direkte produksjonskostnader er nok lave nok til at Celeron også gir et lite bidrag til indirekte kostnader. Men for å sette dette i rette perspektiv så tilsvarer noen av de indirekte kostnadene hos Intel (utvikling, markedsføring, administrasjon, avskrivning med mer) ca 56 % av totale kostnader. Hos AMD ca 60 %. En reduksjon av direkte kostnader på 40% (noe som er mye i 1 - 2 års perspektiv, da det reellt er bare waferkostnadene som er virkelig reduseres ved en overgang) vil altså ikke redusere totalkostnader med mer enn ca 15 - 18 %.

5436925[/snapback]

Prisene vi ser i dag ligger langt over XP3200 på Barton kjerne. Dobbelkjerne prosessorene starter i dag (3000,-) på samme pris som socket A toppmodellen lå på, det er ikke bare FX prosessorene som prises stivt i dag. Om ikke produksjonskostnader, så har det helt klart med tilbud og etterspørsel å gjøre, når tilbudet blir mye større hos AMD, hva tror du skjer da? Kanskje skjer ikke dette før 2008, men det høres for meg veldig pessimistisk ut. Jeg regner med at AMD vil gjøre et støt på markedet så snart de får opp produksjonen, og Intel må følge på.

5438228[/snapback]

Dual Core starter på litt over 2000 kr for Intel sine rimeligste. Og jeg er overbevisst om at her har du tildels rett. Rimeligste DC vil ligge rundt 2000 kr (trolig litt under). Jeg tror dette vil være prisnivået på 64 X2 3800+ om et halvt år. Og jeg tror de lavest klokka Conroe CPU-ene vil ligge i samme prissjikt.

Nå ble vel XP3200+ for det meste slått av P4 Northwood på 2,8 - 3,0 (og tildels grundig), og var således etter min mening en mainstream-cpu. Intels High-end låg vel også for 2 - 3 år siden på 6 000+. Faktisk ble XP3200+ slått av P4 Northwood 2,6 i flere tester.

Så å bruke den som sammenligning her er etter min mening ikke helt rett. I mars/april 2004 var det følgende priser på diverse CPU-er. Athlon FX-53, 6995, Athlon 64 3000+, 2050, XP3200+, 2095, P4EE 3,2, 8253, P4 3,2, 2595, P4 2,8 1695.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Her har du en kilde på at det tar år for AMD å få økt markedsandel reellt

X-bit labs.

Takker, du er bedre informert enn meg her. Men det er fortsatt ikke klart for meg om denne økningen vil komme over natta i 2008, eller gradvis over de neste par åra, økningen fra 17% til 25-30% er tross alt voldsom.

Men jeg skal innrømme at jeg tok feil når det gjaldt fab36 sin kapasitetsmulighet.

Du er unnskyldt.

Direkte produksjonskostnader er nok lave nok til at Celeron også gir et lite bidrag til indirekte kostnader. Men for å sette dette i rette perspektiv så tilsvarer noen av de indirekte kostnadene hos Intel (utvikling, markedsføring, administrasjon, avskrivning med mer) ca 56 % av totale kostnader. Hos AMD ca 60 %. En reduksjon av direkte kostnader på 40% (noe som er mye i 1 - 2 års perspektiv, da det reellt er bare waferkostnadene som er virkelig reduseres ved en overgang) vil altså ikke redusere totalkostnader med mer enn ca 15 - 18 %.

Avskriving blir gjerne overdrevet i regnskap, men det blir flisespikkeri. Intuitivt så jeg for meg at en og samme fabrikk kan produsere like mange DC på 65nm, som tilsvarende SC på 90nm, med samme direkte kostnad pr. CPU, etter oppgradering av fabrikken, men det er kanskje for naivt.

Nå ble vel XP3200+ for det meste slått av P4 Northwood på 2,8 - 3,0 (og tildels grundig), og var således etter min mening en mainstream-cpu. Intels High-end låg vel også for 2 - 3 år siden på 6 000+. Faktisk ble XP3200+ slått av P4 Northwood 2,6 i flere tester.

Northwood'n var bedre, men her overdriver du litt, minner om THG. Likefullt var XP3200+ toppmodellen til AMD, så sammenligningen synes jeg er grei.

I mars/april 2004 var det følgende priser på diverse CPU-er. Athlon FX-53, 6995, Athlon 64 3000+, 2050, XP3200+, 2095, P4EE 3,2, 8253, P4 3,2, 2595, P4 2,8 1695.

Lenge siden A64 3000+ har gått ned i pris nå, FX-57 har 2.8GHz (mot FX-53 2.4GHz) og koster 8750,-. Dra sammenligningen til mars/april 2002, så er det vel rimelig klart.

Lenke til kommentar
Takker, du er bedre informert enn meg her. Men det er fortsatt ikke klart for meg om denne økningen vil komme over natta i 2008, eller gradvis over de neste par åra, økningen fra 17% til 25-30% er tross alt voldsom.

Den kommer nok gradvis.

Avskriving blir gjerne overdrevet i regnskap, men det blir flisespikkeri. Intuitivt så jeg for meg at en og samme fabrikk kan produsere like mange DC på 65nm, som tilsvarende SC på 90nm, med samme direkte kostnad pr. CPU, etter oppgradering av fabrikken, men det er kanskje for naivt.
Avskrivninger er ikke å kimse av her, levetiden til fabrikkanleggene er ikke akkurat lang. Overgang fra 200 - 300 mm wafer krever jevnt over ny fabrikk eller oppgradering med kostnad tilsvarende 50 - 70 % av nybygg. AMD har ennå ikke bestemt seg for hva de skal gjøre med fab30, og den er ikke akkurat gammel. En ny fabrikk koster ca 2 - 3 mrd dollar.

Ellers tilsvarer 40 % kostnadsreduksjon i direkte kostnader omtrent at du lager en DC for hver tidligere SC, med hensyn til at noen kostnader ikke er like fleksible. Men når man tar med indirekte kostnader, blir resultatet noe annet. Men som sagt, jeg tror rimeligste DC vil ligge rett under 2000 kr når vi kommer over sommeren (uansett om det er Intel eller AMD). Noe som for AMD vil bety en prisnedgang på noe over 30 %. Lykkes Intel med Conroe regner jeg faktisk med at den vil ligge over AMD i pris.

Nå vil vel fornuftig klokka DC være mainstream om et år, og ligge i prisintervallet 1500 - 3000 kr, med unntak av high-end versjoner. Så når jeg sier at prisendringene ikke blir store, er det sett i relasjon til low-end, mainstream og high-end. At pris/ytelse vil bedre seg klart tror jeg. Vi har jo hatt en halvdårlig utvikling på dette området i noen år. Mer ytelse - til høyere pris (jf FX-53 og FX-57)

Northwood'n var bedre, men her overdriver du litt, minner om THG. Likefullt var XP3200+ toppmodellen til AMD, så sammenligningen synes jeg er grei.

AMD kunne jo ikke prise XP3200+ særlig ulikt hva de reellt konkurrerte med, og med rabatt for dårligere merkevare og en del stygge feil i årene før. Dagens high-end AMD har jo ingen over og ingen ved siden, og prises vel deretter. Derfor mener jeg å sammeligne prisen på XP3200+ og FX-57/A64 X2 4800+ blir bomskudd.

Jeg overser THG kommentaren!! Har nok lest flere tester enn fra THG i årene 2002 - 2004.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Da var katta endelig ute av sekken, helvete har offisielt fryst over, Dell kommer nå omsider også med AMD-baserte løsninger:

http://www.dell.com/content/topics/global....=us&l=en&s=corp

Dell will also introduce new AMD Opteron processors in our multi-processor servers by the end of the year offering a great new technology to our customers at the high-end of our server line.

AMD kommenterer dette her:

http://www.amd.com/us-en/Corporate/Virtual...~108606,00.html

AMD released the following statement today regarding the announcement Dell Inc. made in its quarterly earnings statement that it intends to offer AMD Opteron Dual Core processor-based servers.

“We welcome Dell, and Dell customers, to the world of AMD64,” said Marty Seyer, AMD senior vice president, Commercial Business. “Dell is a customer-focused company and we’re pleased to see that they are listening to their customers and providing them the choice of innovative AMD products. We look forward to working closely with Dell in bringing the benefits of AMD leadership in performance-per-watt solutions to Dell customers.”

Mer om dette her:

http://www.theregister.co.uk/2006/05/18/dell_picks_amd/

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=2428

http://news.zdnet.com/2100-9584_22-6074059.html

http://news.ft.com/cms/s/95ab2dc6-e6b2-11d...00779e2340.html

http://arstechnica.com/news.ars/post/20060518-6869.html

:thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Hehe ! Hvem skal sykle nå da ? og hvor langt ?  :)

6130690[/snapback]

Ikke sykle akkurat, men Charlie fra The Inquirer må kle seg ut i et kaninkostyme en hel dag på neste IDF etter å ha tapt et veddemål om dette med Rahul fra VoodooPC:

http://www.theinquirer.net/?article=29888

http://voodoopc.blogspot.com/2006/02/and-b...on-charlie.html

We are setting the official deadline for Dell to take on AMD for one week before the fall Intel Developer Forum. I'm not exactly sure when that is, regardless it will give us time to prepare the costume required to complete the transaction.

The loser of the bet shall dress up in a bunny rabbit suit and wear it at the fall IDF for a day. The bunny rabbit suit shall be decorated as the winner sees fit. We're talking about a full on bunny suit here and not just some rabbit ears.

Proof will be provided in the way of a short video, photos, etc. Whatever we can arrange to prove the loser was there.

:grin:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...