tkorsvold Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Hei! Jeg har nettopp kjøpt meg en Epson R2400. Dermed ble det å få en skikkelig fargekalibrert skjerm plutselig mye viktigere enn jeg hadde trodd. Slik det er nå, er det veldig stor forskjell på skjerm og utskriftsresultat. Noen tips til fargekalibrering? Lurte litt på å kjøpe meg en colorvision Spyder 2, men synes den er litt dyr. Finnes det noen i Oslo-området som låner eller leier ut slike? mvh Thorstein Korsvold Lenke til kommentar
Sherekan Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Melder på min interesse i sammen sak. For utskrifter ligner ikke helt på skjerm i farger, for å si det sånn. Leste litt om Spyder2 ett annet sted. Den fikk gode ord. Går det like greit å kalibrere en LCD skjerm? Eller funkerer slikt kun på CRT? Gjelder det alle CRT isåfall, eller må man ha visse funksjoner for å kunne utføre kalibreringen, eller går det med software? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Kalibreringsverktøy er jo ikke så dyrt, så lenge man ikke velger den dyreste programvaren. Den kan man sikkert få c****et likevel, hvis det kniper på budsjettet. Et spleiseprosjekt med en eller flere kompiser kan være løsningen. Man trenger det jo av og til, men ikke så ofte. Kan ikke huske prisen på løsningen jeg sjekket, men tror ikke det var så mye over en høvding. Lenke til kommentar
tkorsvold Skrevet 13. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2006 Spyder2 koster 2000kr. Såvidt jeg vet er rimeligere løsninger markant dårligere. mvh Thorstein Korsvold Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Finnes en del programmer som skriver ut en testside som du så sammenligner opp mot skjermen og så kalibrerer skjermen etter hvordan fargene på utskriften er. Dette er jo forsåvidt greit å gjøre bare ved hjelp av "avanserte innstillinger" under skjermmenyen også. Lenke til kommentar
tkorsvold Skrevet 14. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2006 Det har jeg allerede forsøkt, men min erfaring er ihvertfall at dette blir for lite nøyaktig. Stoor forskjell på print og skjerm her i gården, dessverre mvh Thorstein Korsvold Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå