Gå til innhold

Støv på Speilet i D50 min :(

Anbefalte innlegg

hallo jeg opptdaget at jeg har støv på på speilet bak speilreflexen min.. jeg har en kost med bløte hår på og som man pumper luft med... Hama er produsenten :hmm:

Kan jeg bruke denne løst? :hmm:

Endret av cmi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hallo jeg opptdaget at jeg har støv på på speilet bak speilreflexen min.. jeg har en kost med bløte hår på og som man pumper luft med... Hama er produsenten  :hmm:

Kan jeg bruke denne løst?  :hmm:

5429828[/snapback]

Uten at jeg blir ansvarlig for enkelte ødeleggelser er jeg selv blitt anbefalt en slik sak for å fjerne støv på bildebrikken. Selv er jeg litt skeptisk, ettersom den blåser ut og støvet havner et annet sted i kameraet.

Og når det gjelder bildebrikken (riset bak speilet), så bruk i hvert fall ikke denne lufttrykkboksen man får kjøpt i enkelte butikker. Du merker den blir iskald når det blåses, men det er ikke håndflaten din jeg tenker på :D Jeg snakket tidligere med en repratør hos Interfoto, og han fortalte at kulda lager små iskrystaller av naturlig fuktighet i lufta, som igjen "hagler" mot bildebrikken og lager skader som kan bli så betydelige at den må byttes.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva du mener, men hvis du mener at du ser støv når du ser i søkeren og ikke på bildet?

Så ville jeg ikke gjort noe med det. Siden det ikke gjør noe at det er litt støv på mattskiva og speilet, da det støvet uanset ikke vil være synlig på bildene siden speilet vil bli vippet opp når du tar bilder.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Er det støv på speilet eller bildebrikken/sensoren du tenker på? Støv på speilet har jo ingenting å si, støv på sensoren derimot lager grå "dotter" i bildene dine, spesielt når du blender ned.

En "ørepumpe" som du kan kjøpe på apoteket (jeg ga 44 kr for min) kan brukes til å blåse bort støv som ikke har satt seg ordentlig fast enda. Når dette ikke hjelper er en rens av sensoren løsningen, og da kan man bruke noe som heter Sensor Swab (499 hos Japan Photo) eller rett og slett ta en tur til din lokale fotobutikk og spørre om råd (eventuelt om de kan gjøre en slik rens for deg).

Det er forøvrig en identisk tråd om dette her!

Endret av kkristi
Lenke til kommentar
Okey!  tror jeg prøver en annen måte da... med kansje litt varm rolig pust??  :hmm:

Ikke sikker på om du mente det seriøst, men gjør det for all del ikke! Det er mye spytt og grums i varm rolig pust som fester seg godt på sensoren, og det blir sannsynligvis verre enn det var. "Rent" støv sitter som regel ikke godt fast. Fett fra spytt derimot.

Lenke til kommentar
Ja det er når jeg tar av linsen og... men det kommer ikke på bilde, det er når jeg kikker i søkeren, det gjør sikkert ikkeno, men er IRRITERENDE når man prøver og konse... hvor sitter støvet??

5433959[/snapback]

Du vil nesten alltid se litt støv når du ser inn i søkeren, bare blås det vekk med en blåsebelg ved jevne mellomrom. Ikke prøv å vask speil og mattskive da har du i værste fall ødelagt kamera.

Lenke til kommentar

På støvet. Hvis støvet er gjenstridig bør du kanskje kjøpe Sensor Swab først som sist. Da har du det når du får støv på sensor i framtiden. Det holder nok med tørr-rens, og bruker du utstyr som er godkjent for sensor så er nok speilen din trygg, så sant du ikke bruker utilbørlig makt på redskapen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...