Kerb1 Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 (endret) Har støv på speilet i kamerahuset (diriger meg viss det ikke er riktig fagutrykk ) Dette legger eg godt merke til når det er lang lukkertid. Noen som vet ka eg kan gjøre og hvor mye dette koster. Dekker garantien dette? Har hørt at det kan være ganske dyrt, er dette riktig? Endret 12. januar 2006 av Kerb1 Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Hvordan legger du merke til det ved lang lukkertid? Hvis du mener at det synes på bilder så ligger ikke støvet på speilen, men sensoren. Lenke til kommentar
Kerb1 Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2006 En svart flekk midt i bildet, vises også ved blå himmel... Lenke til kommentar
kak Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Da er det støv på sensoren/bildebrikken/lowpass-filteret. Lenke til kommentar
Kerb1 Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2006 Da er det støv på sensoren/bildebrikken/lowpass-filteret. 5429558[/snapback] Kordan skal eg fikse dette? Kor mye penger må eg ut for å få dette fjernet? Lenke til kommentar
cmi Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Tror jeg har samma prob... skal skjekke nå Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Fram til nå har jeg klart meg med en ørepumpe fra apoteket (de oransje små pumpene). Koster nesten ingenting, og en slik bør man ha i baggen til daglig vedlikehold. Hvis ikke det nytter må det sterkere lut til. Du kan enten kjøpe en form for sensor-rens (har lest godord om noe som heter Sensor Swab), eller levere kamera inn til proff rens. Det første koster ca 500 +/- og kan kjøpes i butikk eller bestilles over nett. Det siste koster noen hundrelapper (timepris på et verksted er typisk 700). Bare ikke prøv deg med noen jallaløsning à-la bommulspinne med sprit på. Bruk kun produkter som er beregnet på bruken. Søk med stikkord sensorrens på forumet eller Google. Da finner du fram til produktforslag. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Rensesett for å fikse dette koster fort mange hundrelapper (for Guds skyld, ikke bruk rensesett beregnet på optikk, det kan koste deg flere tusen kroner). Men de fleste fotobutikker er vel etterhvert behjelpelige med å gjøre dette for deg i løpet av få minutter for 2-300 kroner. Her har vi enda ett av fordelene med at det fortsatt finnes spesialiserte fotobutikker rundt omkring, og ikke bare nettbutikker og El-kjøp lignende sjapper. Lenke til kommentar
kak Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Fram til nå har jeg klart meg med en ørepumpe fra apoteket (de oransje små pumpene). Koster nesten ingenting, og en slik bør man ha i baggen til daglig vedlikehold.5429656[/snapback] Jeg har også gått til innkjøp av en slik "ørepumpe" .. og det kostet meg ikke mer enn 44 kr! Sensor Swab selger Japan Photo til 499,- kroner. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Har støv på speilet i kamerahuset (diriger meg viss det ikke er riktig fagutrykk )Dette legger eg godt merke til når det er lang lukkertid. Noen som vet ka eg kan gjøre og hvor mye dette koster. Dekker garantien dette? Har hørt at det kan være ganske dyrt, er dette riktig? 5429450[/snapback] Støv på sensoren ja. Og det er ikke vel lang lukkertid du legger merke til det, det er spesiellt ved liten blenderåping at støv blir synlig (og liten blender -> lenger lukkertid ) Lenke til kommentar
cmi Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 jeg tok av linsen nå og ser fortsat støvet... testa den Mirror Lock up.. men ser ikke noe støv der inne.... Lenke til kommentar
kak Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 jeg tok av linsen nå og ser fortsat støvet... testa den Mirror Lock up.. men ser ikke noe støv der inne....5431224[/snapback] At det er støv på speilet har ingenting å si, dette støvet kommer aldri på bildene dine uansett, fordi speilet vippes jo opp når du tar bilder! Med mindre du oppdager at det kommer små grå "dotter" i bildene dine (spesielt når du blender ned) så er dette ikke noe å bry seg om. Hvis disse "dottene" derimot dukker opp, kan vi ta det derfra! Lenke til kommentar
cmi Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Kommer ikke på bildene... men det er irriterende og se dem i kikke hullet Lenke til kommentar
Zork Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 En 8mm Sensor Brush ( http://www.visibledust.com/ ) er alt jeg har trengt for å fjerne støv fra bildebrikken. Jeg har en 'våt' løsning liggende om det skulle bli nødvendig, men så langt har jeg aldri hatt behov for dette. Sensor Brush gjør støvfjerning til en lek - raskt, effektivt, enkelt og trygt. Lenke til kommentar
Kerb1 Skrevet 13. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2006 Rensesett for å fikse dette koster fort mange hundrelapper (for Guds skyld, ikke bruk rensesett beregnet på optikk, det kan koste deg flere tusen kroner). Men de fleste fotobutikker er vel etterhvert behjelpelige med å gjøre dette for deg i løpet av få minutter for 2-300 kroner. Her har vi enda ett av fordelene med at det fortsatt finnes spesialiserte fotobutikker rundt omkring, og ikke bare nettbutikker og El-kjøp lignende sjapper. 5429668[/snapback] Tror du at JapanPhoto kan fikse dette for 2-300 kr? Har lite lyst til å prøve å fikse dette og så ødelegge kameraet mitt til 6 tusen... Lenke til kommentar
hev Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Tror du at JapanPhoto kan fikse dette for 2-300 kr? Har lite lyst til å prøve å fikse dette og så ødelegge kameraet mitt til 6 tusen... 5432121[/snapback] Forstår at du er litt engstelig, men å blåse forsiktig med ein slik "blåseball" kjøpt på apoteket skulle være heilt ufarlig (med mindre du fyrst har brukt den til å vaske deg i øyrene med ). Og dette er nok eit problem som vil dukke opp igjen, så du kan like godt lære deg å fikse det fyrst som sist. I motsetning til tradisjonell film som blir skifta ut for kvart bilde, vil digitale kamera brukar same "filmflata" heile tida, og med tida så vil det uvilkårlig samle seg litt støv der (visst du ikkje har Olympus då ) Lenke til kommentar
kak Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Det er en "blåseball" ala dette det snakkes om: Den jeg kjøpte var av typen "Pic Indolor" (italiensk) og kostet 44 kroner på apoteket. Lenke til kommentar
Kerb1 Skrevet 13. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2006 (endret) Tror du at JapanPhoto kan fikse dette for 2-300 kr? Har lite lyst til å prøve å fikse dette og så ødelegge kameraet mitt til 6 tusen... 5432121[/snapback] Forstår at du er litt engstelig, men å blåse forsiktig med ein slik "blåseball" kjøpt på apoteket skulle være heilt ufarlig (med mindre du fyrst har brukt den til å vaske deg i øyrene med ). Og dette er nok eit problem som vil dukke opp igjen, så du kan like godt lære deg å fikse det fyrst som sist. I motsetning til tradisjonell film som blir skifta ut for kvart bilde, vil digitale kamera brukar same "filmflata" heile tida, og med tida så vil det uvilkårlig samle seg litt støv der (visst du ikkje har Olympus då ) 5432276[/snapback] Må nok få noen til å vise meg. Har en sånn hjemme, men den er brukt utallige ganger i øret. (lenge siden) hehe Endret 13. januar 2006 av Kerb1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Kommer ikke på bildene... men det er irriterende og se dem i kikke hullet 5431252[/snapback] Hvis dette sees gjennom soekeren saa er det vel strengt tatt ikke paa sensoren? Som traadstarter foroevrig sa, saa er det vel speilet som er forstoevet litt. Hvordan fikse dette? Lenke til kommentar
kak Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Kommer ikke på bildene... men det er irriterende og se dem i kikke hullet 5431252[/snapback] Hvis dette sees gjennom soekeren saa er det vel strengt tatt ikke paa sensoren? Som traadstarter foroevrig sa, saa er det vel speilet som er forstoevet litt. Hvordan fikse dette? 5432939[/snapback] Legg merke til at det er 2 personer som har påpekt at de har "støv på speilet". Trådstarter + cmi som du nå har sitert. cmi startet opprinnelig egen tråd her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå