tore_v1 Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Kanskje et rart spørsmål, men jeg vet det er et par jurister her inne.. Ifb en oppgave skal jeg si litt om hvilke rettigheter man har som forbruker når det gjelder kjøp av briller? Dvs, enten to, eller fem år; Jeg er usikker på om en brille er ment å vare mer enn to år, siden man regner med at man bør bytte brille hvert tredje år. Noen kommentarer? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Dette må du nesten høre med en optiker om. Men viktigst av alt er at ingenting av dette har med garanti å gjøre, men med REKLAMASJON. I juridisk forstand er dette viktige forskjeller. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Når jeg kjøpte brillene mine fikk jeg med en slags garanti, der jeg kunne hoppe på brillene mine og få nye helt gratis, bare ikke hvis jeg hadde mistet de... Og da briller også er ganske dyre burde det være en god garanti på de. Betaler ikke 4000kr+/- for noe som ikke varer mere enn 1,5år. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Kanskje et rart spørsmål, men jeg vet det er et par jurister her inne..Ifb en oppgave skal jeg si litt om hvilke rettigheter man har som forbruker når det gjelder kjøp av briller? Dvs, enten to, eller fem år; Jeg er usikker på om en brille er ment å vare mer enn to år, siden man regner med at man bør bytte brille hvert tredje år. Noen kommentarer? 5429073[/snapback] Som allerede er sagt: Det er overhode ingen lovbestemt garanti på briller. Hvis du slår opp i forbrukerkjøpsloven vil du se at ved kjøp/salg til forbruker er det noe som heter reklamasjonsrett, vanligvis to år. Det vil si at hvis det oppstår en feil med tingen, som skyldes fabrikasjonsfeil, har du krav på å få rettet feilen gratis. For ting som er ment å vare vesentlig lengre enn to år er det fem års reklamasjonsfrist. Jeg har ingen anelse om hvor lenge en brille er ment å vare, det er godt mulig blant annet prisen på brillen vil spille inn her. Det kan jo være at man kan argumentere for at en dyr/eksklusiv brille har 5 års reklamasjon, mens en billig-brille fra bensinstasjonen har 2 år. Garanti er i Norge så og si verdiløs, unntatt dersom den gir forbrukeren goder som går _utover_ loven. F.eks. 10 års garanti på en ting vil ha en verdi, mens 2 års garanti er irrelevant. Fokuset på "garanti" kommer nok fra utlandet der forbrukerne ofte ikke er like kraftig beskyttet som her. Obs: jeg er ikke jurist. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 17. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2006 Ser at jeg har valgt litt feil ord i tittelen.. Jeg har bare seks studiepoeng i juss.. Jeg vet hva forskjellen er på reklamasjonsretten etter forbrukerkjøpsloven og garanti er. Problemet var at i oppgaven så skulle jeg gjerne ha fortalt resten av klassen hva hvorvidt det var fem eller to år som var gjeldende. Da jeg studerer for å bli optiker så "driter" jeg litt i bensinstasjonsbriller, da det kan beskrives som en nødløsning. Når man vet litt mer om briller så skjønner man at det er mer som skal til enn bare det å lese litt på en plakat som står satt opp i en butikk. Det er jo slik at en brille med skikkelig glass, med anti-refleks og hva man nå enn ønsker, kommer fort vekk på en del tusen kroner. Om man skla ha en designer-innfatning kommer den alene gjerne på 2-3000 kroner. Derfor er det litt relevant å vite hva slags rettigheter man har som forbruker, slik at man får et tilsvarende overblikk over hva man er ansvarlig for som optiker. Nå har jeg et par år igjen, så jeg stresser ikke med dette, men oppgaven er levert, og jeg besto nå uansett.. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Garanti er i Norge så og si verdiløs, unntatt dersom den gir forbrukeren goder som går _utover_ loven. F.eks. 10 års garanti på en ting vil ha en verdi, mens 2 års garanti er irrelevant. Fokuset på "garanti" kommer nok fra utlandet der forbrukerne ofte ikke er like kraftig beskyttet som her.Obs: jeg er ikke jurist. 5455523[/snapback] Garanti er ikke helt ubrukelig i Norge heller; innenfor garantitiden er det selger som må bevise at kunden selv er skyld i skaden, mens i en reklamasjonssak er det mer åpent. Når briller går i stykker er det vel som regel på grunn av ytre påvirkning av en eller annen sort de ikke er laget for å tåle, og da kan man vel i grunnen skyte en hvit pil etter alt som heter garanti og reklamasjon. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Når briller går i stykker er det vel som regel på grunn av ytre påvirkning av en eller annen sort de ikke er laget for å tåle, og da kan man vel i grunnen skyte en hvit pil etter alt som heter garanti og reklamasjon. 5456029[/snapback] Tja.. bruker ikke briller selv, men har folk rundt meg som gjør det. Og man kan oppleve f.eks. lakk som flasser av og skruer som "skrur seg ut" av seg selv, som fører til at glasset kan dette ut. Etter min mening bør det være 5 år på reklamasjon av "skikkelige" briller, men her må man nesten sjekke med rette instans eller evt rettspraksis, tror jeg. De som selger briller mener sikkert det er 2 år.. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 17. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2006 Mange til som tilskrives materialfeil, men jeg orker ikke gå inn på det.. Mange forskjellige glasstyper som er seigere enn andre, om man skal ha en brille med tråd nederst, en såkalt garnityrbrille, som et eksempel, da kan det gå skår fordi brilleglasset ikke er laget for det. Men, garanti fungerer, men det ligger i navnet at den skal gå utover våre lovbestemte rettigheter. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Har for lenge siden mistet ene greia, den som skal være der som brillene sitter på nesa, og på torsdag så mistet jeg den andre, og da bestemte jeg meg for å gå til optikeren og få fikset det. Kostet fa*n meg 75kr for de to dingsene, eneste påvirkningene brillene mine har hatt er at jeg har tatt de av og på og pusset de. Og på den sisste som datt av så så det ut som den var slitt av. Men jeg måtte betale, hadde ingen garanti på de.. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 75 kroner var jo "vilt mye" da... Bruker linser jeg. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 22. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2006 Å få garanti på neseputene er nok litt mye å håpe på, er veldig forskjellig fra optiker til optiker på det, hva de tar penger for, og hva de gjør gratis. De koster et par kroner i innkjøp, og det tar tid.. Er bare å holde de rene, og være litt forsiktig.. Neseputer er, foresten, noe av det ekleste og, somregel, den mest skitne delen på en brille. Det blir som å si at du sliter ut bremseklossen på en bil, og prøver å få det på garantien. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 På de gamle brillene mine fikk jeg mye nytt på de, da ting gikk i stykker nesten konstant, riktig nok hadde jeg en forsikring på de, som varte i 1. år, men slik småting gikk greit uten at jeg måtte betale for det. 75kr er ikke all verden, men neseputene kan ikke koste 75kr, og det tok 3min å sette de på. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Det koster hundre å skifte batteri på en klokke... Men urmakeren tok faktisk en liten rep. av klokken min for free. Riktignok har mamma en egen konsulent der nede, men spørs om hun tok meg. Uansett veldig hyggelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå