benkizz Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 (endret) hvorfor bruke man parkerings lys? (biler) Endret 12. januar 2006 av benkizz Lenke til kommentar
Søppelsveitt Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 (endret) B.l.a. så møtende biler kan se deg og forstå at du står i ro. Endret 12. januar 2006 av jaujau Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 (endret) Bl.a for å unngå å blende andre biler, men samtidig ha et lys slik at du vises. En av de tingene som irriterer meg i trafikken er når jeg må stoppe på toppen av en glatt oppoverbakke pga en bil som står parkert med nærlys til høyre for meg. Endret 12. januar 2006 av Rikky Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Holdt på å kjøre på en fotgjenger i Lillestrøm i kveld fordi en idiot hadde parkert mot meg med fjern- og tåkelys på. Syns nesten det er litt utrolig at folk ikke skjønner hensikten med parklys når det faktisk heter det det heter. Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 vel.. fullfør mørkekjøringen og du vil fort forstå hensikten med de Lenke til kommentar
Opus Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 (endret) Parklys er påbudt når bilen er hensatt(står midlertidig i ro), for, som tidligere sagt vise at du står i ro. Er det mørk og våt veibane kan møtende trafikk legge seg til høyre for deg, med mulig fatalt resultat hvis du ikke har blendet ned til parklys. Folk har dødd før pga. dette. EDIT: Tråden flyttes til "trafikk" da den passer bedre der. Endret 12. januar 2006 av Opus Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Kan også brukast på trange vegar når det er mørkt. Kjem du kjørande, får 3 bilar imot og må svinge til sida for å la dei passere kan det hjelpe å skru over til parklys dersom situasjonen tilseier at det er hensiktsmessig. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 vel.. fullfør mørkekjøringen og du vil fort forstå hensikten med de 5429548[/snapback] Jepp, virker ikke som om fyren har vært med på det.. Lærer faktisk mer enn det man tror. Utrolig å se hvor nært man må komme for å se en person som står ved siden av bil med bare nærlyset på i mørket. Med langlys på er det umulig.. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 vel.. fullfør mørkekjøringen og du vil fort forstå hensikten med de 5429548[/snapback] Jepp, virker ikke som om fyren har vært med på det.. Lærer faktisk mer enn det man tror. Utrolig å se hvor nært man må komme for å se en person som står ved siden av bil med bare nærlyset på i mørket. Med langlys på er det umulig.. 5429964[/snapback] Enda betre erfarer du det om du faktisk får kjøre sjølv, noko dagens elevar ikkje får... Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Vi kan jo også prøve blinklysfunksjonen med fjernlys på. Lite gunstig. Om natten er det ikke stort bedre med nærlys + blinklys på avstand. Så lenge blinklys også brukes til varsling ved uhell/stopp på ugunstig sted, er det mer enn greit å putte på park. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Fordi det ser penere ut.. Lenke til kommentar
underground Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Du har faktisk rett i det. Ser skikkelig badass ut den bilen din, men selvsagt for at ikke passasjerene som du nettop slapp av og som går over veien blir kjørt på av møtende trafikk pga at man driter i å sette på parklysa sine. Har opplevd og nesten bli drapsmann pga sånne tullinger flere ganger. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Spesielt på eldre biler er det ikke sikkert at dynamoen produserer nok strøm når motoren går på tomgang, så hvis man har på noe mer enn parklys vil batteriet tømmes og motoren stoppe etter en tid. Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 hvorfor bruke man parkerings lys? (biler) 5429032[/snapback] Hvis man har lappen og ikke vet hva parklysene skal brukes til så tror jeg ikke dem hører hjemme på veien... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Hvis man har lappen og ikke vet hva parklysene skal brukes til så tror jeg ikke dem hører hjemme på veien... 5557377[/snapback] Hva med alle de som har lappen og ikke vet hva tåkelys skal brukes til? Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Hvis man har lappen og ikke vet hva parklysene skal brukes til så tror jeg ikke dem hører hjemme på veien... 5557377[/snapback] Hva med alle de som har lappen og ikke vet hva tåkelys skal brukes til? 5557940[/snapback] ...eller blinklys Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Jeg syns i hvert fall at det er tøft, men kan godt være farge som står til bil og evt neon Har selv blå parklys på min (noe ikke onkel blå likte) og syns det er fint.. Står i stil til neonlysa også Endret 8. februar 2006 av Pluggen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+781234 Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Eg kan ikkje få sagt de tydelig nok. Parklys er livsviktig. Har nettopp vore på mørkekøyring. Der fekk vi illustrert kor utruleg mykje forskjel de kan gjer å bruke parklys når ein står i ro. Det går frå NULL sikt, til 99% sikt for imøtekomande bilar... Parklys reddar liv! Lenke til kommentar
bergaloevera Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Og parklysene skal lyse HELE tiden for at ikke du skal se ut som en moped i mærket hvis en av hovedlyspærene skulle gå.. Har møtt fler av de som kjører med kun ett hovedlys og ikke en gang parklys på den andre siden.. livsfarlig Lenke til kommentar
Ram's Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 hvorfor bruke parkeringslys: Fordi man skal kunne se bilen mye bedre! PS!: Parkeringslys skal kun være HVITT. Alt annet blir det en SAFTIG bot på ca.6000kr, har du flaks så slipper du unna med en "advarsel". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå