Gå til innhold

iBook vs. bærbar pc

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg en laptop og vurderer å kjøpe en iBook. Jeg er student og skal egentlig bare bruke maskinen til notater, surfing og muligens litt musikkinnspilling.

Jeg tror jeg trenger 60GB harddisk og 768 MB RAM, eller tror dere jeg kan greie meg med mindre av det ene eller det andre med tanke på hva jeg skal ha maskinen til? Hadde vært greit å få ned prisen litt..

Jeg hører ofte at Mac er best på musikk, men hva betyr egentlig det i praksis?

Hvilke fordeler har jeg med en iBook i forhold til en pc?

Tenker også på om en iBook vil synke mindre i verdi i forhold til en pc, hvis jeg vil selge den om et års tid. Noen som vet noe om dette?

Er takknemlig for raskt svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilke fordeler har jeg med en iBook i forhold til en pc? 

Tenker også på om en iBook vil synke mindre i verdi i forhold til en pc, hvis jeg vil selge den om et års tid. Noen som vet noe om dette?

Er takknemlig for raskt svar :thumbup:

5428653[/snapback]

Ikke, jeg presiserer, ikke kjøp iBook nå! Disse maskinene kommer nok til å bli oppgradert i løpet av nærmeste fremtid. Som du kanskje har fått med deg i avisene har Apple besluttet å gå over til Intel-prosessorer, det ryktes at iBookene vil være de neste maskinene til å få Intel CPU i kombinasjon med en 13" widescreen skjerm.

Men tilbake til spørsmålene dine, Mac blir ofte omtalt som et bedre operativsystem hva gjelder musikk (og generelt, hihi) bl.a. pga iLife-pakken som følger med alle nye Macer. iLife inneholder bl.a. et program som heter GarageBand som er et ganske morsomt program for å begynne med å komponere musikk på Mac. Dersom du blir bedre kan du alltids "oppgradere" til Logic som er det proffene (som i profesjonelle musikere) bruker.

Men nok engang, vent i et par uker til og se hvordan det går med iBookene. Følg også med på Mac1.no eller Macworld.com og hold deg oppdatert. Jeg regner med at de nye iBookene vil være en videreføring av dagens iBook slik at de blir spesielt tilpasset studenter o.l.

Lykke til med valget! Du kommer garantert ikke til å angre, første gangen du skrur på en Mac vil du føle noe helt spesielt. :wee:

Lenke til kommentar

takk for svaret :) Men, vil ikke iBook også mest sannsynlig stige en del i prisen etter oppdateringene? Har begrenset med penger å bruke dessverre.. Og hva vil bli så mye bedre med den da i forhold til nå?

HVIS jeg skulle kjøpt en nå så ville den vel uansett vært lettere å få solgt videre enn en pc? Og fortsatt synke litt mindre i verdi?

Eller? :blush:

Lenke til kommentar

Apple er som regel ganske flinke til å holde prisene på samme nivå som før etter oppdateringer, så jeg tror nok du får den til samme pris som nå.

Mac'er holder generelt verdien mye bedre enn PC'er, men i det øyeblikket Intel-iBookene kommer ut vil trolig dagens iBooker synke ganske heftig i verdi, nettopp fordi de nye får helt ny prosessor.

Det som kommer til å bli bedre med de nye er at de får helt ny prosessor, en Intel Core Duo som, om jeg skal ta utgangspunkt i de to intelmacene som finnes nå, vil gjøre hele maskinen minst 2-3 ganger raskere.

Den får også trolig større skjerm, og da mest sannsynlig en 13" widescreen-skjerm. Godt mulig at den også får litt bedre grafikkort og slikt.

Lenke til kommentar

okey, takk for svar begge to:) Jeg var innom eplehuset i går, og der sa de at de nok kom til å bli dyrere enn den som er nå, og at jeg uansett ville få solgt den videre til en høyere pris enn en pc.. Men takk for hjelpen! :thumbup:

Lenke til kommentar
okey, takk for svar begge to:) Jeg var innom eplehuset i går, og der sa de at de nok kom til å bli dyrere enn den som er nå, og at jeg uansett ville få solgt den videre til en høyere pris enn en pc.. Men takk for hjelpen!  :thumbup:

5439054[/snapback]

Dersom det kommer en oppdatering av iBooken (dvs. kun en "ny" iBook 12" eller 14") vil nok prisen forbli den samme (som med PowerBook og iMac nylig), men dersom Apple lanserer en helt ny modell vil nok denne maskinen også få en ny pris.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
okey, takk for svar begge to:) Jeg var innom eplehuset i går, og der sa de at de nok kom til å bli dyrere enn den som er nå, og at jeg uansett ville få solgt den videre til en høyere pris enn en pc.. Men takk for hjelpen!  :thumbup:

5439054[/snapback]

tviler sterkt folk vil betale mye for gammel treg teknologi....

nye intelmacene har 3 til 4 ganger bedre ytelse

også en ting til intel prossesorer byttes raskere ut enn hva apple er vant med..

det blir rart å se om det blir slik at du kan få samme maskin hos dell 10tusen kr billigere.

så de må nok følge med litt mer nå.

Lenke til kommentar
Hva mener du mrMKE?  :dontgetit:

5439623[/snapback]

greit nok mac har osx...

men windows får vista..

men uansett så er det kraften du får ut av systemet som teller.

om du får en maskin hos dell til feks 12k 15,4" skjerm intel duo 2ghz

men så har bare apple en maskin med 15,4" skjerm og intel duo 1.8ghz for 20tusen

hva velger du da?

er faktisk stor forskjell i dag også

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=316495&cks=SER

ASUS A6Ja 15.4"WXGA, ATI X1600-256, Core Duo T2300,512MB,80GB,DVD±RW,WLAN/BT,XPP

12999kr for denne

den billigste apple sin koster 18500.

men asus sin har rundt 100mhz mindre.

du betaler i dag over 5000kr for osx og pc tilbudene synker hele tiden.

osx er dyrt ja :(

Endret av mrMKE
Lenke til kommentar
om du får en maskin hos dell til feks 12k    15,4" skjerm intel duo 2ghz

men så har bare apple en maskin med 15,4" skjerm og intel duo 1.8ghz for 20tusen

hva velger du da?

Tuller du? Ærlig talt, Dell har da ingen maskin til 12.000 med 15.4" og 2GHz! Du kan ikke bare finne på modeller for å fremme dine synspunkter! Ta forresten en titt på denne sammenligningen, eller kanskje vi burde kontakte Mythbusters?

osx er dyrt ja :(

Apple Mac OS X "Tiger" koster 1.190,- "all-inclusive" hos Apple.no.

Microsoft Windows XP Prof. SP2 Norsk, Fullversjon, Retail koster 3.350,- hos Komplett.

Vi kan godt fortsette om du vil! :wee:

Lenke til kommentar

Må nesten henge meg på her jeg også. Sitter med samme valg som trådstarter. Skal ha ny laptop og vurderer sterkt en Ibook. Har ikke funnet noen laptoper som slår Ibooken når det gjelder de kravene jeg har (liten og portabel, god batterilevetid, trådløst nettverk, bluetooth). Dessuten er den relativt rimelig. Jeg har ikke tenkt til å bruke mer enn maks 10.000 på ny laptop. Har ikke behov for noen racer maskin da jeg allerede har en relativt godt utstyrt stasjonær pc. Det frister veldig å prøve Mac :).

Dessuten skal den brukes utelukkende til skolearbeid. Så jeg finner liksom ikke så mye som taler mot å investere i en Ibook nå, utenom jeg vet det er "gammel" teknologi og at det etterhvert vil komme en arvtaker for den. Men jeg ser for meg at den blir dyrere. Vil det være helt feil av meg å kjøpe en Ibook nå? :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg tok sjansen og bestilte meg en iBook for et par dager siden, og angrer ikke ennå ihvertfall! Selv om jeg ikke har fått den enda, da men..

Det kommer alltids noe nytt rett rundt hjørnet, og man kan ikke bare sitte og vente på nye ting hele tiden heller, dessuten så er det nå jeg har behov for den og ikke så mye i sommer. (selgeren sa han ikke trodde iBook med intel prosessor ville komme før i juni..)

Til mitt bruk, som er svært likt det du nevner, så holder det lenge slik iBook er nå :yes:

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer et. Det kommer alltid noe nytt rundt hjørnet.

Men du har nytt, og du har NYTT. Dette som skjer med Mac'ene

nå er NYTT med store bokstaver.

Punkt èn: De BYTTER prossesoren. Snakker ikke da om mer MHz, men om

en helt ny type prossesor.

Punkt to: Det er en dobbelkjerneprosessor. Det vil si TO prosessorer i ÈN.

Ergo MYE mer datakraft i samme boksen.

Punkt tre: Det skjer så mye på harddware siden i sammenheng med dette

byttet.

Alltid no nytt rundt hjørnet. Men noen ganger så bytter de faktisk hjørnet

og hele kvartalet hjørnet var på.

Lenke til kommentar

MEn man ser jo også vilken pris økning den nye mac pro powerbook koster å da, og etter det jeg har lest så er det ikke alltid den lønner seg, det spørs litt hva mann skal bruke den til,

MacBook Pro er ikke bedre enn en 15" PowerBook for alle brukere.

Den mangler FireWire 800, som er veldig bra for å koble til en rask

ekstern hard-disk, DVD-brenneren er 4x og single-layer, mens den på

PowerBook er 8x og dual-layer (ganske viktig for folk som redigerer

film på farten), MacBook Pro har ingen S-Video utgang, som er

veldig praktisk når man skal gi presentasjoner, eller se resultatet av

en videoredigering på TV.

Apple nekter å si noe om batteri-levetiden på en

MacBook Pro og selv om skjermen er mer lyssterk på MacBook Pro,

var den allerede tilstrekkelig lyssterk på PowerBook'ene som kom i

oktober og skjermen på en 15" PowerBook har oppløsningen

1440x960, vs 1440x900 på en MacBook Pro. Den reelle

ytelsesøkningen vet vi ikke noe om før MacBook Pro kommer i

handelen. De ytelsesmålene som Apple brukte for å vise MacBook

Pro's overlegne ytelse er omstidte. Konklusjon: De som nettopp har

kjøpt en PowerBook har ingen grunn til å føle at de har gjort noe

dumt

Dette er det jeg ahr lest og er en sitat ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...