Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvilken gass bruker du til dette, hvor får du tak i det, og er det mulig å bruke i samme typer PVC tubing som brukes til vannkjøling, eller vil det "lekke" gass over tid? Må du holde deg til 100% metall?

Jeg har ofte tenkt på å bygge en kompressor-rig som blir avkjølt av springvann, for enorm ytelse, men jeg har alt for lite peil på det spesifikke rundt kompressorteknologi *sukk*

En Swep B5 varmeveksler for eksempel ville jo vært helt ideel til å kjøle ned gassen, men jeg bare lurer på hvor mye komplikasjoner du får ved å frakte gassen fram og tilbake til PCen via "lange" slager på 2-3 meter. Skal jeg noen gang bruke kompressorkjøling, så skal det garantert stå bak veggen, så mye er sikkert. Jeg er ferdig med støyende kjøling en gang for alle hehe...

Jeg får holde et øye på dette prosjektet og se hvordan det utarter seg, så kanskje jeg lærer noe.

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
regn med at er 507 gass han skal bruk

5462748[/snapback]

Ja det blir 507 med en anelse 410a i :)

Men det går framover nå.

snart-klar-1.jpg

Evap og slange montert og isolering pågår.

snart-klar-2.jpg

Isolert ferdig og slangen er trukket med en lekker sleeving :)

snart-klar-3.jpg

Topplokket montert og maskinen står til vacumering.

snart-klar-4.jpg

Side deksel montert men mangler plexiglass enda :)

Nå er det bare en hel masse elektronikk/kabling igjen før den kan startes opp :)

Lenke til kommentar

Jeg vil bare si at du er fink med fasekjøling :thumbup:

Men det er en ting jeg altid har lurt på, hvillke deler er det du bruker når du bygger en sånn.

Til nå så har jeg skjønt at det er en kompresor og noe gass i kassa.

Så hvor mye koster det å lage en sånn da? og hvor mye tar du betalt for å lage en. Ja jeg er nysjerig :p

Lenke til kommentar

Men det er en ting jeg altid har lurt på, hvillke deler er det du bruker når du bygger en sånn.

Så hvor mye koster det å lage en sånn da? og hvor mye tar du betalt for å lage en. Ja jeg er nysjerig :p

5475398[/snapback]

Trur det er mellom 7.5 - 10 k :hmm:

Men overklokk du bruker sånne kompressorer, som man kan finne i noen kjøleskap?

Edit: BTW hvilken lakk bruker du ,spraylakk, bil-lakk ?

Endret av tyrann
Lenke til kommentar

5475398[/snapback]

Takker så mye :)

Skal se om jeg kan forklare litt om hva som er hva på en slik kjøler senere.

En slik kraftig sak som dette kommer på ca 5000kr. Men om man nøyer seg med en litt enklere/svakere variant snakker vi ca 4000kr :)

Lenke til kommentar
Hvilken gass bruker du til dette, hvor får du tak i det, og er det mulig å bruke i samme typer PVC tubing som brukes til vannkjøling, eller vil det "lekke" gass over tid? Må du holde deg til 100% metall?

Jeg har ofte tenkt på å bygge en kompressor-rig som blir avkjølt av springvann, for enorm ytelse, men jeg har alt for lite peil på det spesifikke rundt kompressorteknologi *sukk*

En Swep B5 varmeveksler for eksempel ville jo vært helt ideel til å kjøle ned gassen, men jeg bare lurer på hvor mye komplikasjoner du får ved å frakte gassen fram og tilbake til PCen via "lange" slager på 2-3 meter. Skal jeg noen gang bruke kompressorkjøling, så skal det garantert stå bak veggen, så mye er sikkert. Jeg er ferdig med støyende kjøling en gang for alle hehe...

Jeg får holde et øye på dette prosjektet og se hvordan det utarter seg, så kanskje jeg lærer noe.

-Stigma

5462712[/snapback]

Husk at det blir "litt" trykk i et slikt system :)

Pent arbeid Overklokk, som alltid. Må si den kondenseren var svær, vertfall i forhold til den jeg har. Noen grunn til det?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Overklokk lurer på en ting. Hvor mange minus tenker du du får med denne som du bygger nå? Og hvor mye kan en litt svakere gi som du snakker om?

5490757[/snapback]

Har gjort en del mer nå. Byttet til en 11ccm kompressor da den 15ccm kompen bråkte sykt ille.

unit1.jpg

unit2.jpg

unit-vindu.jpg

her skal det inn plexi og noe lys

frost.jpg

Kald er den iverfall

Klarte SP 32m på 3400 mhz 1,7v på min fx 60. Da var evap på -44c. Idle i windows la den seg på -51c

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...