Gå til innhold

Dantax 42" plasma

Anbefalte innlegg

Hei!

Har søkt litt rundt på forumet, men har ikke funnet en identisk tråd, beklager hvis det allikevel finnes en tråd om emnet...

Har planer om å gå til anskaffelse av en plasmaskjerm, har ikke lyst til å gå over 12000 kroner. Ser at elpsrice.no har en Dantax 42" til 11995. Synes at denne tven ser ålreit ut, oppløsninga er ikke allverden men godt kontrastnivå. Noen som vet hva lysstyrken til denne skjermen er?

Til dere som har mer enn middels peiling: er dette ett ålreit kjøp? Bedre alternativer til samme pris? Vil dere fraråde meg å i det hele tatt kjøpe en plasma skjerm i denne prisklassen? Burde jeg vente noen måneder(har hørt at ny teknologi er rundt hjørnet...)?

Jeg skal bruke tven hovedsaklig til å se tv og film, ikke til konsoller eller som pc-skjerm...

På forhånd takk!

Erlend

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og velkommen til forumet :)

Den tv'en der og de fleste andre som er så rimelige for den størrelsen der (42") er relativt deårlige. Dantax oser det jo heller ikke akkurat kvalitet av da, heller det motsatte...

Skal du ha en god 42" må du opp i 20.000 kr, men for 13.000 kr. får du en veldig bra 32" lcd fra Samsung som heter LE32R51B (hvis jeg ikke tar helt feil...)

Lenke til kommentar

Den tv'en der og de fleste andre som er så rimelige for den størrelsen der (42") er relativt deårlige. Dantax oser det jo heller ikke akkurat kvalitet av da, heller det motsatte...

Skal du ha en god 42" må du opp i 20.000 kr, men for 13.000 kr. får du en veldig bra 32" lcd fra Samsung som heter LE32R51B (hvis jeg ikke tar helt feil...)

5428573[/snapback]

Takk for svar!

Så hvis jeg ikke er interessert i å legge i mer penger, bør jeg kjøpe en crt isteden? Og er Dantax dårlig ansett? Panelet er jo laget av philips/LG og det er jo tross alt det viktigste, en dårlig fjernkontroll og tungvint menysystem kan jeg leve med. Og er ikke 10000:1 i kontrastforhold bra for en plasma i denne klassen?

Mvh Erlend

Lenke til kommentar

5428573[/snapback]

Takk for svar!

Så hvis jeg ikke er interessert i å legge i mer penger, bør jeg kjøpe en crt isteden? Og er Dantax dårlig ansett? Panelet er jo laget av philips/LG og det er jo tross alt det viktigste, en dårlig fjernkontroll og tungvint menysystem kan jeg leve med. Og er ikke 10000:1 i kontrastforhold bra for en plasma i denne klassen?

Mvh Erlend

5428634[/snapback]

42" plasma eller lcd får man ikke så rimelig med god kvalitet, en crt kan være en utvei ja, ellers er den 32" lcd Samsung'en meget bra!

Nei, Dantax er ikke spesielt bra og det panelet er vel ikke akkurat det mest kostbare heller. Det at kontrasten er 10000:1 er nok målt med en litt "skitten" metode, hvis man skal sammenlikne den med de andre vil jeg nok tippe at den har max 1000:1, men husk at kontrasten har ikke stort og si sålenge bilde "suger".

Lenke til kommentar

42" plasma eller lcd får man ikke så rimelig med god kvalitet, en crt kan være en utvei ja, ellers er den 32" lcd Samsung'en meget bra!

Nei, Dantax er ikke spesielt bra og det panelet er vel ikke akkurat det mest kostbare heller. Det at kontrasten er 10000:1 er nok målt med en litt "skitten" metode, hvis man skal sammenlikne den med de andre vil jeg nok tippe at den har max 1000:1, men husk at kontrasten har ikke stort og si sålenge bilde "suger".

5428882[/snapback]

Ok. Denne da?

Hitachi

Lenke til kommentar

Det er en veldig rimelig Hitachi som jeg ikke anbefales, 3200 og 4200 serien til Hitachi er rimelige, men gir ikke så godt bilde.

Skal du ha en god Hitachi må du nå opp i 6600 serien på 42" siden 5200 er utgått, er du heldig kan du nok finne 42PD5200 igjen noen få steder til en rimelig penge, men 42PD6600 er også ganske rimelig nå med tanke på det veldig gode bilde den gir. Men den koster da altså 20.000 kr.

Link

Lenke til kommentar
Det er en veldig rimelig Hitachi som jeg ikke anbefales, 3200 og 4200 serien til Hitachi er rimelige, men gir ikke så godt bilde.

Skal du ha en god Hitachi må du nå opp i 6600 serien på 42" siden 5200 er utgått, er du heldig kan du nok finne 42PD5200 igjen noen få steder til en rimelig penge, men 42PD6600 er også ganske rimelig nå med tanke på det veldig gode bilde den gir. Men den koster da altså 20.000 kr.

Link

5429072[/snapback]

Okey, har skjønt nå at jeg ikke bør kjøpe til denne prisen (selv om jeg ikke er veldig kresen når det gjelder bilde). Men hva er utsiktene for prisene på plasma fremover? Vil den synke nevneverdig? skal jeg sette meg på gjerdet? Ser at siba.no har Panasonic TH-42PA50E til underkant av 15000, og en god nedbetalingsdeal.. Kan den anbefales?

Endret av frivilje
Lenke til kommentar

Link

5429072[/snapback]

Okey, har skjønt nå at jeg ikke bør kjøpe til denne prisen (selv om jeg ikke er veldig kresen når det gjelder bilde). Men hva er utsiktene for prisene på plasma fremover? Vil den synke nevneverdig? skal jeg sette meg på gjerdet?

5429238[/snapback]

Prisene faller jo konstant og vil sikkert fortsette og falle...

F.eks. da Hitachi sin 42" 5200 var på vei ut ble den solgt kjemperimelig, satt ned 5000-8000 kr. og nå som den nye har kommet (6600 serie) er den faktisk rimeligere enn hva 5200 var den siste tiden på salg, nå koster jo 6600 ca. 20.000 kr. mot 22.000 kr. som var det laveste på 5200 så ja, prisene faller...

Men såklart, tenker man sånn kan man aldri kjøpe, tv, pc og mobil er jo ikke det mest framtidsrettede, men passer du på og hvertfall kjøpe en hd-ready tv kan den hvertfall takle høyoppløste sendinger som etterhvert alt vil sendes i, så ikke kjøp en tv som ikke er hd-ready.

Setter opp en liste nedenfor jeg, men ca. priser for gode tv'er i forkjellige størrelser:

17" - 5.000 kr.

26-30" - 7.000 kr. til 10.000 kr.

32" - 13.000 kr.

37" - (nesten ingen på markedet for tiden, men så 42" lønner seg...)

40" - 18.000 kr. ++ (kommer ann på lcd eller plasma)

42" - 20.000 kr. ++ (samme som over...)

Dette er jo såklart kun ca. men legger du såpass inn i tv'en har du en god tv mange år. Hvis du hadde tenkt å legge ca. 13.000 kr. ville jeg gjort følgende:

- Kjøpe en veldig god 32"

- Vente en stund og se...

- Kjøpe en 42" til ca. 20.000 kr. og f.eks. tegne betalingsutsettelse i butikken. Nå er det bl.a. kampanje på 9 måneders fri utsettelse for 429 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...