Gå til innhold

Ny Pc, fortrinnsvis til videoredigerin til priv. bruk og tek

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger kyndig hjelp hurtig!!!

Vurderer for tiden å gå til anskaffelse av en ny PC. (Har fra før AMD K7 700 prosessor med 512 MB Ram)

Jeg ønsker en PC som jeg kan bruke til tekstbehandling, litt Exel, surfing på nettet og ikke minst til å redigere private DV-filmer.

PC-en må være forholdsvis rask.

Hva bør jeg velge av komponenter? (Kabinett,hovedkort, prosessor (hva er best av AMD eller P4 til videoredigering?), minne (hvor mange RAM?),HD,diskettstasjon, skjermkort, lydkort, ISDN,DVD-brenner,CD-spiller, tastatur og mus og høytalere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Iallefall ikke gå på Elkjøp! :smile:

Om du ikke vektlegger pris altfor mye,, gå for P4- 2.4ghz med 1024mb RDram.. Rd-ram er meget mye raskere til slik bruk,, 512mb burde egentlig holde og,, Amd er jo god pris kontra ytelse,, men langtfra best lenger,, akk,, uansett,, les og lær the hard-way,,

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-10 17:36, C. Alshus skrev:

Hva med en iMac med DVD-brenner. Da følger det med iMovie som er bra nok for hjemmebrukeren. Dessuten får du med AppleWorks som er 100% kompatibelt med Office. Inneholder blant annet Regneark og tekstbehandler.

Mer info på

Hva med en PC med dvd brenner og Windows XP. Da får du også med videoredigeringsprogram. I tillegg er PC mye billigere enn Mac for samme ytelse (ikke antall GHz, men faktisk ytelse). Utrolig mer oppgraderbart og i mine øyne mer stabilt.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-10 19:55, Afseth skrev:

Hva med en PC med dvd brenner og Windows XP. Da får du også med videoredigeringsprogram.

Ah, men på Mac'en får du faktisk ett MYE bedre program, dessuten et bra DVD-brenner program.

Quote:

I tillegg er PC mye billigere enn Mac for samme ytelse (ikke antall GHz, men faktisk ytelse).

Snakker vi om klokkesykler så har du nok KANSKJE rett. Dagens raskeste PC'er er en god del raskere enn den raskeste Mac'en. På konsument siden derimot er ikke ting så opplagt...

Husk at iMacen innkluderer en VELDIG BRA 17" Widescreen flatskjerm.

Quote:

Utrolig mer oppgraderbart og i mine øyne mer stabilt.

Ok iMac er ikke spesielt oppgraderbar.

Stabilitet?! OK, da bør du faktisk sjekke øynene dine. Den største UAVHENGIGE undersøkelsen som er gjort viser at Mac'er har mere oppetid en PC'er.

Bare det ar Apple står for både OS og Hardware gjøre at de, takker være bedre kontroll, har en mer stabil plattform.

UNIX-kjernen anses vel også for å være en god del mer stabil en NT-kjernen?

Lenke til kommentar

Pentium 90!

I 1995 labba jeg rundt i de forskjellige butikkene og da fikk jeg høre: "Hvis du skal drive med seriøs videoredigering, bør du satse på en Pentium 90!"

Kanke skjønne at det er useriøst nå.

Uansett. Jeg har en Duron 750 og en Athlon 1900+ XP, og jeg redigerer video på begge. Det vil si at den ene er satt opp for DVD redigering, og den andre for JPEG redigering. (Analog fra VHS).

Det er klart det er hyggelig med en monstermaskin. Hadde noen sagt til meg i 1995 at jeg måtte ha minimum en Celeron 300A for å skrive et brev og surfe litt, hadde jeg trudd han var gal.

Istedenfor å investere i en monstermaskin bør det investeres i monster-tilleggshardware. Et ordentlig grafikkort, og det aller viktigste: Et ordentlig videoredigeringskort. Hvis du har 20 000,- og bruker 18 000,- på maskin og 2 000,- på videoredigeringskort, har du etter min mening feilprioritert noe inni hampen.

Informer deg først om hva du har råd til av det, og så ser du etter hva du har igjen til maskin. (Og nei, jeg anbefaler ikke en Pentium 90.) :wink:

Lykke til

Lenke til kommentar

Ok her er mine annbefalinger:

Kabinett: Chieftec medium tower. Stort nok og med gode fester for vifter osv. Hendige løsninger på harddisk og cd-rom.

Hovedkort:

MSI kt3 ultra2-r med omtrent alt på

Minne:

Du kan klare deg med 512 mb ram, men om du vil være sikker så kjøp 2 stk 512 brikker med pc2700 ram.

(Gå for merkeram: Apacer, Kingston, Samsung. Resultatet er en mer stabil maskin.)

Prosessor:

XP2400 og 266 bus (nesten 2000 kroner).

Vifter:

2 kabinettvifter gjerne enermax sine justerbare så kan du stille inn til ditt støynivå.

Prosessorvifte: Ta en skikkelig solid og god kjøler som bråker lite. Gjerne under 25db da har du en maskin du kan skrive på uten hørselsvern

Skjermkort:

Ati 8500, ati 9000 eller et matrox g550 kort.

Annbefaler i den rekkelølge de står nevnt.

Harddisk:

Vil du ha en stille harddisk så gå for barracuda IV serien, noe raskere og dyrere er western digital med 8 mb cashe. Har selv 2 barracuda, ingen problemer og de har jeg hatt i over 1 år.

Lydkort:

Creative sin nyeste med firewire kontakt på (Da får du lyd og firewirekontakt i ett.)Veldig greit når filmen skal hentes eller kjøres ut digitalt.

CD/CD-brenner/dvd

Til hjemmebruk og til visning på data er det greiest å bruke divx codecen og komprimere/brenne ut på vanlige cd-plater. Skjermkorta jeg la i lista har alle tv-utgang så du kan vise filmene dine rett fra datamaskinen. Du vil få litt over en time med god kvalitet på en vanlig cd-plate.

Du kan og kjøpe dvd brenner, men det koster mye for en plate og brenneren selv er heller ikke billig.

gå for en vanlig cd-brenner (Liteon eller PLextor)

DVD brennere har jeg ikke så stor peiling på, men Pioneer DVD DVR104 som brenner både DVD-R/RW og CD-R/RW til 2863 på komplett ser fornuftig ut.

Uansett kjøp rolige vifter, bra videoredigeringsprogram (litt over amatørkvalitet) er adobe premiere. Litt vanskelig i starten, men kommer raskt igang.

Du må også se hvilke utganger videokameraet har. Er det phono trenger du videokort til maskina, men firewire klarer du deg med lydkortet fra creative.

Nye kameraer kan også ha usb2, dette støtter hovedkortet jeg annbefalte.

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for en P4 2.53 eller noe rundt der.

og ett ABIT IT7 MAX eller Asus P4B533-E/L/1394. og

MINST 512MB DDR2700 eller DDR3200 ram!

og ett GODT videoredigeringskort. programvaren roper vi ikke så høyt om (eller hvordan det var) ;P

Skal du bytte kabinett, kan jeg anbefale cheiftec.

rask disk er også fint å ha :wink: en 10000rpm SCSI disk eller noe slikt hadde ikke vært dumt! :wink:

Magnus

Lenke til kommentar

Enig med servo.

Først må du definere behovet du har for redigeringshardware, og hva du har råd til av dette.

Deretter kommer kjøp av resten av maskina.

Hva stabilitet angår bør de fleste oppsett i dag være godt nok til vanlig bruk.

Til videoredigeringsbruk hadde jeg anbefalt en single P4 løsning, eller dual AMD.

Personlig ville jeg gått for en dual AMD - løsning med 4x Western Digital 80GB (eller mer) JB og dette kontroller kortet.

Sett opp dette i RAID 0+1. og du har noe som i tillegg til å være lynkjapt er stabilt og har god feiltolleranse.

SCSI antar jeg er ute av bildet, siden dette er til privat bruk.

Gi oss en sum å gå ut i fra så har vi mer å forholde oss til.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-10 17:14, jantorre skrev:

Hei!

Jeg trenger kyndig hjelp hurtig!!!

Vurderer for tiden å gå til anskaffelse av en ny PC. (Har fra før AMD K7 700 prosessor med 512 MB Ram)

Jeg ønsker en PC som jeg kan bruke til tekstbehandling, litt Exel, surfing på nettet og ikke minst til å redigere private DV-filmer.

PC-en må være forholdsvis rask.

Hva bør jeg velge av komponenter? (Kabinett,hovedkort, prosessor (hva er best av AMD eller P4 til videoredigering?), minne (hvor mange RAM?),HD,diskettstasjon, skjermkort, lydkort, ISDN,DVD-brenner,CD-spiller, tastatur og mus og høytalere.

Klarer du å bygge denne selv ?

Lenke til kommentar

Takk for svar så langt, men det peker litt i alle veger de svarene jeg har fått.

Etter å ha lest noen tester og fulgt enkelte råd, hva med følgende forslag:

Chieftec miditower

Hovedkort: Asus P4B533-E/L/1394

Prosessor: Pentium 2,4 Ghz

Minne: 2 x Apacer 512 MB 333 PC2700

Skjermkort: Asus GeForce4 Ti4200 128 MB

Harddisk: WD Kaviar 120 GB SE

Monitor: 19" (Hva er bra til ikke for høy pris?)

Hva med DVD ev. CD-spiller ? (Den andre PC-en min har SCSI CD-brenner (Sony CRX140S 8x4x32 SCSI) og SCSI CD-spiller (Plextor 40x CDR SCSIPX-40TSi)Kan jo kobles i nett.

Jeg er nybegynner på redigering av video, hva er et brukervennlig program, kom med forslag.

Lenke til kommentar

Synd vi ikke klarer å få "lurt" deg inn i Mac-folden, for da ville iMovie2 vært selvskrevent (følger jo dessuten med maskinen)...

Men, men, ett lite tips for videoredigering:

Skaff deg en EKSTRA Harddisk KUN til video... :smile:

Får du trøbbel med systemdisken, slipper du å miste alle videofilene. Dessuten slipper du at systemfiler og programvare gjør disken full og treig... :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...