Gå til innhold

Acer Travelmate 8200, dobbelkjerne spm

Fract

Anbefalte innlegg

Har fått med meg at Travelmate 8200 vil komme med Intel Core Duo @ 2 Ghz prossesor. Vil det i parksis si at den yter som en 4 Ghz prossesor ? Eller vil du først og fremst merke forskjelden når du kjører flere programmer på en gang ?

på forrhånd takk.

Ivar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den yter litt lavere enn en pentium M prosessor på samme hastighet (en pentium M 1,6 ghz yter som en 2,4 ghz pentium 4 prosessor...en Duo prosessor er bygd på to pentium M kjerner (dothan)) på programmer\spill som ikke har støtte for dualcore..forskjellen er nesten ikke merkbar. På dualcore-optimaliserte programmer og multitasking MOSER dualcore prosessorene single-core prosessorer. Litt knatrete forklart, men håper det gir deg noe mer informasjon...

Men hovedsaklig, nei den yter ikke som 4 ghz (2*2) i et ikke-dualcore-optimalisert program. Da yter den 2 ghz.

Tenk deg en motor. Motoren har en maks drakraft på 2 ghz som er maks styrke, men den kan gjøre flere ting samtidig med en kraft på 2 ghz :p.

Endret av -Codeman
Lenke til kommentar
genialt, dette lurte jeg også på :)

-Codeman: når du sier at en pm 1,6Ghz yter det samme som en 2,4Ghz p4. hva vil da en 2,0Ghz pm tilsvare? og evt. en 2,13(?)

5429813[/snapback]

Regnestykket er såvidt jeg vet: Pm hastighet x Pm hastighet= Pentium4 hastighet.

Altså Pentium M 1.6 ghz tilsvarer 1,6 x 1,6 = Pentium 4/2,56ghz

Pentium M 2ghz tilsvarer da Pentium 4/4ghz.

Skal legges til at jeg ikke har førstehåndskunnskap om dette, men har lest det "et sted" på nettet at det er slik det henger sammen...

Lenke til kommentar

Det er å ta i litt, en 2.0Dothan vil ikke springe fra en p4 3.2 i de fleste tilfeller.. men la oss si at du ganger opp hastigheten på en p-m med ca. 1.5-1.6, så vil du få en liten pekepinn :)

Uansett yter disse p-m cpuene utrolig bra i forhold til p4 om vi sammenligner ytelse per MHz.

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

Enig med Wibla! Du ganger circa 1.5-1.6 mener jeg...jeg skal sjekke dette opp, og se om jeg finner et fast svar senere i dag...

Det er vel ikke helt riktig... ifølge anandtech sine tester yter core duo bedre enn pentium m i de fleste tester (noen unntak):

Det stemmer dette. Grunnen til at pentium M er raskere i noen områder er pga forsinkelsen på L2 cachen til Duo prosessoren. (jeg har også lest en annen test der pentium M slår Duo på en god del områder...hmm, husker ikke helt hvor)

Lenke til kommentar

intell core duo er en meget rå prosessor. 2,13 utgaven gjør superPI på29 sekunder noe som er raskere enn en fx 57. når man vet at superPI utnytter kun en kjærne er det enkelt og forstå at dette er en syk cpu.

har også siklet litt på maskinen, kommer med meget bra HW. men ikke så bra pris :whistle:

Lenke til kommentar
intell core duo er en meget rå prosessor. 2,13 utgaven gjør superPI på29 sekunder noe som er raskere enn en fx 57.

:wow: har du link?!

har også siklet litt på maskinen, kommer med meget bra HW. men ikke så bra pris

Jeg har UTROLIG lyst på denne maskinen...synd den er så utrolig dyr...ASUS selger jo en pc med lignende specs (noe lavere..) på komplett:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=316495&cks=PRL

Lenke til kommentar
Det er å ta i litt, en 2.0Dothan vil ikke springe fra en p4 3.2 i de fleste tilfeller.. men la oss si at du ganger opp hastigheten på en p-m med ca. 1.5-1.6, så vil du få en liten pekepinn :)

Uansett yter disse p-m cpuene utrolig bra i forhold til p4 om vi sammenligner ytelse per MHz.

5430540[/snapback]

Blir dette regnestykket det samme men AMD sine turion modeller og ? Jeg har en turion x64 2 Ghz nå.

Lenke til kommentar
Blir dette regnestykket det samme men AMD sine turion modeller og ? Jeg har en turion x64 2 Ghz nå.

Hmm....AMD bruker sitt eget målesystem for prosessorene sine (hastigheten er i modellnummeret...en AMD 3800+ yter rundt likt som en 3,8 ghz pentium 4). Hvordan det er med clock hastigheten de oppgir (i f. eks. windows), vil jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke er helt sikker på det området...Men du kan lese P4 hastigheten ut fra modell"nummeret"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...