Tandstad Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Kjøpte meg ein harddisk på qxl her for nokre dagar sidan. Ein 400 gb hitachi ata-disk. Men når eg skal prøve å installere denne i maskina, får eg opp meldinga "disc read error". Dette kjem når maskina skal prøve å køyre frå harddisk. Altså først sette eg inn windows xp mce cd(original også faktisk), kopierer filer som den treng for å installere på HD, og restarter for å fullføre innstallasjonen. Nokon som kan tipse meg på kva som er gale? Skal sende inn att disken om den ikkje funkar i kveld :/ Lenke til kommentar
PerB Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 SATA-disk? Trenger hovedkortet ditt egne SATA-drivere? Se sticky. Lenke til kommentar
:chribruu Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Hm.. det er P-ATA (IDE) ja? sjekk jumperene på denkanskje. Om de er master evt at den er koblet sist på ide kabelen om den står på cable select. Lenke til kommentar
Tandstad Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2006 Jepp det er ein ata100 disk. Når eg fekk harddisken fulgte det med 2 jumparar, testa slik dei stod frå selger, uten jumparar og som master. Men var fleire valgmuligheiter. 32 gb clip, 15 heads elns? Eg aner ikkje kva dette betyr :/ He kobla opp dette med 1 ide-kabel(med 2 uttak) der dvd-brenner er på eine og harddisk på andre. Burde eg prøve med kvar sin kabel på desse før eg sender inn att? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Jumpere på IDE-enheter: 1) hvis kun en enhet på kabelen: må settes til master(singel) eller Cable select 2) Flere disker på kabelen: En settes til master, En settes til slave 3) Flere disker: Begge Cable select - Ytterst på kabel er master. 4) Clipp 32 - Setter ned lagringskapasiteten til 32 av tekniske årsaker. En del viktig teknisk utstyr kan ikke takle større. Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Det du bør først og fremst gjøre er å teste disken med en annen ide-kabel. Da fortrinnsvis helst en helt ny kabel, eller en som du er 100% sikker på at er uskadd. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Se på produsentens hjemmeside om de har egne testverktøy. Kjøpt på QXL som ny eller brukt? Med dagens priser på harddisker ville jeg jeg vanligvis kjøpt fra butikk (garanti/reklamasjon/DOA) men også fra bekjente jeg vet innestår for varen. Lenke til kommentar
Tandstad Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2006 (endret) He no prøvd med ein annan ide-kabel, kom samme feilmeldinga. Rart at eg fann disken når eg satte den inn i ein annan pc :/ Då såg det ut som den virka som det skulle. Men no blei eg så dritlei at eg berre bestilte meg ein ny seagate 250 gig(den tynne) sata-disk. Det eg lurer på er, sender komplett med sata-kabel saman med denne disken eller må det kjøpast separat? Endret 12. januar 2006 av Tandstad Lenke til kommentar
Stian216 Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Har du forsøkt å oppdatere bios? Kunne jo hende det hjelper. Det kan ha noe med at du har DVD-brenner og HD på samme kabel. Prøv med en kabel til hver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå