Gå til innhold

A8n-sli prem, kranglete SIL 3114 raid kontroller

chma

Anbefalte innlegg

Etter å endelig ha fått liv i hovedkortet, og ram som funker dukket ett nytt problem opp.

Windows fant ikke drivere til Silicon kontrollern. Selv om diskene dukket opp som de skulle og der er problem nr 2. Jeg får heller ikke opp muligheten til å gå inn i raid oppsettet under boot hvor man kunne trykke ctrl+s eller noe for å sette opp arrayet.

Mistenker at Windows update har lastet ned feil driver da SIL 3114 er en sata kontroller med raid mulighet avhengig av firmware og nå virker den ikke som Raid lenger, bare vanlig kontroller.

Hjelper ikke å avinstalere drivern for windows legger den til med feil driver ved restart, noen som vet åssen man fjerner drivere som er lastet ned av Windows update? Og det skal vel heller ikke by på problemer å sette opp raid etter instalasjon så lenge det ikke er boot diskene et er snakk om...

Merkelig nok så har jeg og en Promise supertrak ex 8350 med 3stk 500gb disker tilkoblet som skal være satt opp i raid5. Arrayet er i utgangspunktet satt opp med 4 disker, men var nødt til å bruke den ene til noe annet. Så nå kjører vel den omtrent i critical modus fordi jeg ikke får konfigurert den.

Her så fant windows update og på å laste ned drivere og nå får jeg heller ikke opp promise sin bios for å konfigurere arrayet. WebPam som er windows/nettleser programmet finner heller ikke kontrollern, men arrayet som er satt opp som 4 disker i raid 5 noe som skal tilsi en utnyttelse på 1,5TB av de 4 diskene funker, men trolig med dårligere ytelse da jeg har tatt ut en disk/sikkeheten. Men arrayet dukker altså opp i windows som det skal.

Begynner å bli ganske oppgitt nå, har ikke hat annet enn problemer fra starten i begynnelsen av desember og enda funker ikke maskien som den skal. Først bios krasj og ikke mulig å flashe, så raid kontroller i retur og nå defekt minne i retur...

Har instalert windows så mange ganger på nytt nå at jeg ikke har tellinga lenger og kommer IKKE til å gjøre det igjen. Hvert oppsett, med formattering av system og software disk + oppsett av programmer tar meg flere timer. Vurderer å sende hovedkort, minne og cpu i retur pga. problemene, det skal ikke ta 6 uker å få til dette. Asus har enda ikke svart på mail...

Noen som har vært borti noe likende av problemer?!

(i den grad det er mulig, er snart på fornavn med supporten hos mpx...og i begge sitter vi å små "flirer" i oppgitt forstand over hvor uheldig det går ann å være...)

Alle fordommer om amd må ha slått til når jeg tenkte på dette som en videoredigerings maskin :no:

EDIT:

Nyeste bios og drivere til allt av komponenter er lagt inn.

Ellers er oppsettet:

XFX GF 7800gtx

2stk WD raptor i Raid 0 som system disker

2stk Hitachi 500gb som skulle vært kjørt i Raid 1 på SIL kontrollern

4stk Hitachi 500gb som kjører tilsynlatende halveis som de skal på promise kontrollern i Raid5.

Endret av chma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SIL Kontrollern er i utgangspunktet firmware begrenset til kun å fungere som raid kontroller. Så lenge den er enabled så er det ikke mer å skru på..

Siste jeg skal forsøke nå er system restore å se om jeg får fram den gamle drivern igjen. Tror i værste fall jeg må begynne på 5 ny instalasjon av windows pga. driver problemer, noe jeg ser på som hårreisende og har virkelig fått merke hvorfor amd ikke er brukt i maskiner sertifisert av bla. Avid til video bruk...

Det som irriterer SKITEN ut av meg er at jeg nå er 6 uker på etterskudd med ett video prosjekt...

EDIT: Og der våkna plutselig SIL kontrollern opp igjen som RAID only..

Teknisk utstyr slutter aldri å overraske, får håpe at det gjelder Promise kontrollern og da... :whistle:

Endret av chma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...