Black Star Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Etter å ha kjøpt en kjøler på Norek med type kjølepasta som limer seg fast til CPU'en, fikk jeg bøyd en pinne en gang jeg skulle ta CPU'en av hovedkortet ettersom hovedkortet var defekt. Bøyde den til rett posisjon, og satte den på et annet hovedkort. Dette ble veldig ustabilt og maskinen stopper midt under installasjon av Windows XP med blåskjerm. Da jeg tar av CPU'en, ser jeg at denne pinnen er helt bøyd. Kan dette være grunnen til ustabiliteten? Trodde én bøyd pinne var nok til å nekte hele maskinen å starte opp. Foresten... den ble brukket når jeg prøvde å bøye den tilbake. Ny CPU er i posten (selv om jeg syntes Norek burde ta ansvar for kjølere med dårlig kjølepasta). Lenke til kommentar
PerB Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Hvordan CPUen oppfører seg når en pinne er bøyd/brukker er avhengig av hvilken pinne det er. Med andre ord intet fasitsvar. Men hensyn til vifte/pasta - Her er det antaglig snakk om kjølepad. Denne sitter normalt godt til både kjøler og CPU, særlig hvis den er kald. Vanlig pasta vil også sitte godt etetr en tid. Derfor kan man ofte lese anbefalinger om å demontere vifter mens systemet fortsatt er varmt. Ingen grunn til at butikk eller produsent skal ta ansvar for uforforsiktig demontering. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2006 Hvordan CPUen oppfører seg når en pinne er bøyd/brukker er avhengig av hvilken pinne det er. Med andre ord intet fasitsvar. Men hensyn til vifte/pasta - Her er det antaglig snakk om kjølepad. Denne sitter normalt godt til både kjøler og CPU, særlig hvis den er kald. Vanlig pasta vil også sitte godt etetr en tid. Derfor kan man ofte lese anbefalinger om å demontere vifter mens systemet fortsatt er varmt. Ingen grunn til at butikk eller produsent skal ta ansvar for uforforsiktig demontering. 5439329[/snapback] Systemet hadde stått på i to timer når jeg fjernet kjøler og CPU. Jeg måtte allikevel "brekke" CPU løs fra kjøleren for å skille de. Men har nå montert ny CPU, og maskinen fungerer og er stabil. Så jeg er fornøyd (ikke mine penger). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå