Gå til innhold

Gjenstridig "UNMOUNTABLE BOOT VOLUME" feil

Anbefalte innlegg

PC'en min som kjører Windows XP Professional låste seg i dag tidlig da jeg brukte den. Jeg tok derfor en restart ved hjelp av på-knappen. Men idet jeg startet den igjen dukket den mørkeblå windowsfeilmeldingen "UNMOUNTABLE BOOT VOLUME" opp.

Jeg har fått denne meldingen et par ganger før, og da har det alltid løst seg ved at jeg startet opp med XP CD'en, gikk inn i recovery console, og kjørte chkdsk /p og muligens "fixboot", men denne gangen gikk det ikke. Problemet er at recovery console'en ikke finner disken; den finner bare disk d: som er en annen disk med XP på.

Hvis jeg prøver å boote på den andre XP disken fungerer selvsagt det helt greit, men jeg får ikke adgang til hoveddisken. Det kommer bare en melding om at den er korrupt.

Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv det som står her:

http://support.microsoft.com/kb/555302/en-us

5428192[/snapback]

1.The file system is damaged and cannot be mounted.

2.You use a standard 40-wire connector cable to connect the UDMA drive to the controller instead of the required 80-wire, 40-pin cable.

3.The basic input/output system (BIOS) settings are configured to force the faster UDMA modes.

2 og 3. Uaktuelle siden disken har fungert fint frem til nå. Den bruker 80-leders kablel btw.

1. Det er akkurat det jeg har prøvd. Problemet er som sagt at recovery console'en ikke vil finne disk c:, den bare finner disk d:.

Noen som har noen andre forslag?

Endret av Anderssb
Lenke til kommentar

Ta ut harddisken som feiler og koble den på en av dine venner's PC med XP. Se om XP finner den der og kjør full test på den i den andre maskinen. Hvis den fikser ting så er det å håpe at alt virker når du kommer hjem igjen med den.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Det kan være feil på 80-leder kablet.

Har du sjekket at det sitter godt i stikket både på hovedkort og harddisk?

Hvilket mærke HD har du ?

Du kan downloade PowerMax fra Maxtors hjemmeside - legge den på en diskette og boote opp. Powermax vil fortelle dig hvis det er feil på disken, samt kan klare å reparere noen feil.

Mener PowerMax kan brukes til alle harddiske (Ikke usb diske) Rett mig hvis jeg tar feil.

Hvis du booter opp på "den andre xp disken" og går i diskhåndtering, hvad står det så om "hoveddisken"?

Du kunne prøve å sette den som slave, og så se om du kan få data fra den. Det er vel egentlig det Carlo foreslår. Tror ikke det hjelper å få den på anden computer. Resultatet vil nok være det samme.

Hilsen tukols

Endret av tukols
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...