Gå til innhold

GUIDE: Hvilken forum løsning skal du bruke!


Anbefalte innlegg

Denne tråden er lager for å gi deg en pekepinne i hvilken forum løsning som lønner seg for deg. Alle som er løstet her er enten freeware eller open-sorce. Min personlig favoritt er SMF, men ser mange bruker gamle phpBB. Liker gjerne litt feedback også på hvorfor akkurat du liker din løsning.

 

##########################################

 

Simple Machines Forum - http://www.simplemachines.org/

 

smfscreen0ey.th.jpg

 

For å prøve SMF, trykk her.

 

Hva synes jeg: :thumbup: +++

 

##########################################

 

php Bulletin Board - http://www.phpbb.com/

 

phpbbscreen3hy.th.jpg

 

For å prøve phpBB, trykk her.

 

Hva synes jeg: :thumbdown:

 

##########################################

 

My Bulletin Board - http://www.mybboard.com

 

mybbscreen2jq.th.jpg

 

For å prøve MyBB, trykk her.

 

Hva synes jeg: :thumbdown: -

 

##########################################

 

Use Bulletin Board - http://www.usebb.net/

 

usebbscreen1oa.th.jpg

 

For å prøve UseBB, trykk her.

 

Hva synes jeg: :thumbup: +

 

##########################################

 

XMB Forum - http://www.xmbforum.com/

 

xmbscreen6kf.th.jpg

 

For å prøve XMB Forums, trykk her.

 

Hva synes jeg: :thumbdown:

 

##########################################

 

Ice Bulletin Board - http://icebb.net/

 

Ser ikke ut til at Frac.dk støtter XSL :(

 

For å prøve Ice Bulletin Board, trykk her. (Funker ikke)

Fjernet fordi erfarer bare problemer!

 

##########################################

 

NB! For å logge inn på de forskjellige forumene, bruker du følgende:

Brukernavn; admin

Passord; laks

 

##########################################

 

Kom gjerne med flere forumer som du vet om er gratis. Kommer da til å hoste en demo og sette de opp på listen ovenfor. Si ifra hvis noen av forumene som jeg la til som demo er blitt tuklet med.

 

Håper dette kan skape en diskusjon rundt de forskjellige forumene.

Endret av Nordoelum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Gå for SMF, det er mye mye bedre enn phpBB... Jeg brukte phpBB først, letet litt rundt på nettet og kom over SMF, som jeg forelsket meg i :D

Gå for SMF! Det er 1000 ganger bedre enn phpBB, spess themen!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Det er 1000 ganger bedre enn phpBB, spess themen!

5431923[/snapback]

Du vet at du kan skifte themes i phpBB, og lage egne.

 

phpBB er gitt ut under GPL lisensen, mens SMF ikke er det.

5432771[/snapback]

Du kan skifte themes i SMF, du kan også lage egne... Og, hva mener du med GPL? SMF er jo helt, helt gratis og laste ned... Så det burde jo være under GPL/GNU lisensen...

Lenke til kommentar

Men så er SMF 1000 ganger bedre utviklet. phpBB kom for 2/3 år siden. Eneste av oppdateringer som har kommet er noen få sikkerthets oppdateringer. SMF blir utviklet hele tiden, og kommer med updates i ny og ned. Gleder med til final av SMF 1.1.0. Pluss SMF har en mere ryddigere og behagligere backend.

 

Men uansett. IPB er den beste løsningnen hvis man er villig å betale.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
GNU/GPL

 

I følge SMF sine hjemmesider kunne man visst ikke redistribuere forumene uten skriftlig tillatelse.

 

Noe som er gitt ut under GPL lisensen er en gave som du kan gjøre hva du vil med, til og med selge.

5434202[/snapback]

HAHAHAHAHA, jeg lastet det ned helt uten å måtte gjøre noe!

Elegant, powerful, easy, and free.
FREE! Du kan laste det ned når du vil, hvor du vil, overalt (så lenge du har nett!)... I tillegg les lisensen! SMF er helt gratis, og du trenger ingen underskrift etc!

 

Les lisensen!

Lenke til kommentar

du har misforstått.

 

# Any Distribution of this Package, whether as a Modified Package or not, requires express written consent from Lewis Media.

 

# the freedom to redistribute copies.

 

Både "gratis" og GPL betyr at du kan laste ned, modifisere, og bruke, men forskjellen er at GPL gir deg rettigheten å gi forumet videre til andre etter at du har forandret på koden. Lisensen gir deg også muligheten til å selge det, noe som du ikke får lov til å gjøre når det bare er "free".

Lenke til kommentar
du har misforstått.

 

# Any Distribution of this Package, whether as a Modified Package or not, requires express written consent from Lewis Media.

 

# the freedom to redistribute copies.

 

Både "gratis" og GPL betyr at du kan laste ned, modifisere, og bruke, men forskjellen er at GPL gir deg rettigheten å gi forumet videre til andre etter at du har forandret på koden. Lisensen gir deg også muligheten til å selge det, noe som du ikke får lov til å gjøre når det bare er "free".

5437101[/snapback]

Hvem har interesse av å selge noe som skal være gratis? Da er jo hele poenget borte.

Lenke til kommentar

argh... ikke heng dere opp i selge delen.

 

Både "gratis" og GPL betyr at du kan laste ned, modifisere, og bruke, men forskjellen er at GPL gir deg rettigheten å gi forumet videre til andre etter at du har forandret på koden. Lisensen gir deg også muligheten til å selge det, noe som du ikke får lov til å gjøre når det bare er "free".

hvis du blir betalt for å lage en hjemmeside til feks. en klubb så kan du ikke integrere SMF forumet, fordi lisensen ikke tillater det uten skriftlig tillatelse fra Lewis Media. Hvis den sida skal ha et SMF forum må du la eieren av siden laste ned det integrere det. Men dersom du bestemmer deg for å bruke phpBB som er under GPL lisensen kan du bare legge inn det selv, og til og med ta betalt for det.

 

men hoved foredelen med GPL er ikke at du kan selge det, men programvare gitt ut under GPL er "ditt". Du har lov å gjøre hva du vil med det. Du kan feks bygge et nytt forum rundt phpBB og redistribuere det, som punBB har gjort.

 

phpBB er også opensource, hvilket betyr at du kan gjøre hva du vil med kilde koden, noe som leder til at mange henger seg på prosjektet og er med i videreutviklingen, mens SMF ikke er det.

 

Men så er SMF 1000 ganger bedre utviklet.

Når programvare er under GPL lisensen, dermed opensource, er det oftest en community rundt, og da leder det til programvare som er best uvtiklet siden den gir rom for bruker tilbakemeldinger og deler av koden som er utviklet av nettopp brukere. Se på GNU/Linux for eksempel.

 

phpBB kom for 2/3 år siden. Eneste av oppdateringer som har kommet er noen få sikkerthets oppdateringer.

feil, phpBB2 kom ut som var kodet på nytt igjen, helt fra bunnen av, og det er under konstant utvikling. phpBB3 kommer også snar ut. http://en.wikipedia.org/wiki/Phpbb#Future

 

SMF blir utviklet hele tiden, og kommer med updates i ny og ned. Gleder med til final av SMF 1.1.0. Pluss SMF har en mere ryddigere og behagligere backend.

Jeg antar at du har gått gjennom kildekoden til begge forumene grundig nok og tatt en beslutningen?

 

Det er ikke uten grunn at phpBB er mer populært.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Hva er egentlig den store forskjellene på disse alternativene phpBB og smb? Har disse samme funksjoner for en bruker som IPB har? Hvordan er ADM panelet på disse, samme eller bedre enn IPB?

 

Ja - jeg vet at IPB ikke er gratis!

 

 

:)

Lenke til kommentar

Det er uten tvil at IPB er meget bra, og funksjonaliteten for IPB er mye bedre enn phpBB, men som du sa IPB er ikke gratis, noe phpBB er.

 

Personlig vil jeg anbefale phpBB fremfor SMF (grunnene gidder jeg ikke å skrive igjen), men phpBB har en mye større community og dermed bedre støtte. Ikke glem stikkordene opensource og GPL heller.

Lenke til kommentar

Frank_1: SMF har en mye bedre ACP del enn phpBB. Men som sagt, IPB har den beste.

 

MC2: Hvorfor sier du at phpBB har et bedre communtity? Sitter veldig ofte på SMF forumet, og alle som spør for som regel svar. Eller var det noe annet du mente?

Tviler på om phpBB3 blir så revolusjonerende som du skal ha det til. Vil du velge phpbb bare fordi det er under GPL, selvfølgelig skal du få lov til det. Ingen som sier noe annet. Men i brunn å grunn er SMF bedre enn phpBB om det ligger udner GPL eller ikke. (Den ble kanskje litt for påstående :p )

Også ser SMF 1000 ganger bedre ut enn phpBB.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Frank_1: SMF har en mye bedre ACP del enn phpBB. Men som sagt, IPB har den beste.

 

 

Men hva er den største forskjellen på phpBB og SMF? Samme funksjoner, flere funksjoner, utsende, osv?

 

På hvilken måte er admCP bedre på SMF enn phpBB?

Lenke til kommentar
Frank_1: SMF har en mye bedre ACP del enn phpBB. Men som sagt, IPB har den beste.

 

 

Men hva er den største forskjellen på phpBB og SMF? Samme funksjoner, flere funksjoner, utsende, osv?

 

På hvilken måte er admCP bedre på SMF enn phpBB?

5438171[/snapback]

SMF har flere funksjoner, og 1000 ganger bedre utseende. Dette er da stock themet jeg snakker om. Alle forum har mulighet for å legge til egen skins. Men der er SMF bedre. I SMF kan du laste opp en ZIP pakke ifra ACP og themet installere seg automatisk. Så vidt jeg husker må du manuelt uploade templatet i phpBB for så i måtte installere det etterpå.

 

SMF sin ACP er mere ryddigere, den inneholder enn del flere muligheter enn phpBB.

Lenke til kommentar

Det finnes sikkert mods til phpBB som kan gjøre det. (Hvis ikke kan du lage en)

 

http://www.phpbb.com/phpBB/catdb.php?db=1

 

phpBB støtter de fleste database systemer mens SMF søtter bare MySQL 3.23.4 eller høyere. Altså et problem om du vil ha SMF og ikke har MySQL men PostgreSQL 7.x, Microsoft SQL Server 7/2000, eller Microsoft Access (via ODBC) istedet. (alle de støttes av phpBB)

 

http://www.simplemachines.org/smf/requirements.php

 

EDIT: ta en titt på phpBB admin panelet: http://www.phpbb.com/demo.php

Endret av MC2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
argh... ikke heng dere opp i selge delen.

 

Både "gratis" og GPL betyr at du kan laste ned, modifisere, og bruke, men forskjellen er at GPL gir deg rettigheten å gi forumet videre til andre etter at du har forandret på koden. Lisensen gir deg også muligheten til å selge det, noe som du ikke får lov til å gjøre når det bare er "free".

hvis du blir betalt for å lage en hjemmeside til feks. en klubb så kan du ikke integrere SMF forumet, fordi lisensen ikke tillater det uten skriftlig tillatelse fra Lewis Media. Hvis den sida skal ha et SMF forum må du la eieren av siden laste ned det integrere det. Men dersom du bestemmer deg for å bruke phpBB som er under GPL lisensen kan du bare legge inn det selv, og til og med ta betalt for det.

 

men hoved foredelen med GPL er ikke at du kan selge det, men programvare gitt ut under GPL er "ditt". Du har lov å gjøre hva du vil med det. Du kan feks bygge et nytt forum rundt phpBB og redistribuere det, som punBB har gjort.

 

phpBB er også opensource, hvilket betyr at du kan gjøre hva du vil med kilde koden, noe som leder til at mange henger seg på prosjektet og er med i videreutviklingen, mens SMF ikke er det.

 

Men så er SMF 1000 ganger bedre utviklet.

Når programvare er under GPL lisensen, dermed opensource, er det oftest en community rundt, og da leder det til programvare som er best uvtiklet siden den gir rom for bruker tilbakemeldinger og deler av koden som er utviklet av nettopp brukere. Se på GNU/Linux for eksempel.

 

phpBB kom for 2/3 år siden. Eneste av oppdateringer som har kommet er noen få sikkerthets oppdateringer.

feil, phpBB2 kom ut som var kodet på nytt igjen, helt fra bunnen av, og det er under konstant utvikling. phpBB3 kommer også snar ut. http://en.wikipedia.org/wiki/Phpbb#Future

 

SMF blir utviklet hele tiden, og kommer med updates i ny og ned. Gleder med til final av SMF 1.1.0. Pluss SMF har en mere ryddigere og behagligere backend.

Jeg antar at du har gått gjennom kildekoden til begge forumene grundig nok og tatt en beslutningen?

 

Det er ikke uten grunn at phpBB er mer populært.

5437688[/snapback]

Videreutvikle? Jeg har modifisert en hel haug av filer til SMF. Hva så? Jeg har rett til å gjøre det! I tillegg er de som utvikler SMF alltid tilstede og hjelper og videreutvikler din kode. Spesielt en som kaller seg [unknown], han hjelper omtrent alt og alle! Så jeg spør deg, MC2: Har du prøvd og videreutvikle phpBB (2)?? Har du gjort noe spesielt med det??

Min mening er at du kan modifisere SMF forumet ditt så mye du vil, men om du tar bort enkelte ting, som Copyright etc, så får du ikke hjelp...

 

Jeg har lagd til noen Google AdSense ads på forumet mitt, jeg lekte meg med en av filene til SMF, og voilà, så hadde jeg Googe Adsense ads på siden min.

 

Opensource, hva sier det meg? *Tenke* INGENTING! Det går fullt ann og modifisere SMF, og tipse utviklerne om ditt og datt. Så ser de hva de kan gjøre... Med over 50.000 medlemmer er det et tålig stort communtiy rundt SMF! Har du egentlig prøvd SMF, tror ikke det, siden disse "annklagene" virker litt dumme!

 

Om det en gang kommer et SMF 2, så er nok det også kodet på nytt. Hva så, med SMF 1.1 RC2 vs SMF 1.0.5 (som er den siste stabile versjonen), så ble det som et nytt SMF, den nye themen var skikkelig god! Det kom nye funksjoner som gjorde at mye (for ikke å si alt) føltes nytt ut.

 

Jeg har gått gjennom kildekoden til begge, og SMF er mye, mye ryddigere enn phpBB, det er sikkert. Det er lett som bare det og navigere rundt i filene, til forskjell fra phpBB. Jeg, for min del, syntes at phpBB filene var meget uryddige!

 

Og, det er ikke uten grunn at phpBB er forhatt av mange i USA. I tillegg, prøv SMF, og se på communityet der. Så skal du hva jeg mener!

 

Simple Machines Forum (SMF) ER og VIL ALLTID være bedre enn phpBB!

Lenke til kommentar

Dette begynner å bli jævlig irriterende... LES det jeg skriver i det minste.

 

Videreutvikle? Jeg har modifisert en hel haug av filer til SMF. Hva så? Jeg har rett til å gjøre det! I tillegg er de som utvikler SMF alltid tilstede og hjelper og videreutvikler din kode. Spesielt en som kaller seg [unknown], han hjelper omtrent alt og alle! Så jeg spør deg, MC2: Har du prøvd og videreutvikle phpBB (2)?? Har du gjort noe spesielt med det??

Det står tydelig i lisensen til SMF at du har lov til å modifisere forumet (jeg har heller ikke sagt at du ikke har lov til det), men det står også tydelig at et modifesert forum har du ikke lov å gi videre. Altså, det eneste du har gjort er å tilpasse forumet ditt til ditt behov.

 

Jeg har selv ikke vært med i videreutvilkingen av phpBB, men denne diskusjonen handler ikke om vi er med i videreutvilkingen av foruemene heller.

 

Min mening er at du kan modifisere SMF forumet ditt så mye du vil, men om du tar bort enkelte ting, som Copyright etc, så får du ikke hjelp...

Det står i lisensen at du har lov til det, og jeg har også sagt at du har lov til det.

 

I følge lisensen så er ikke bare at du ikke får hjelp dersom du tar vekk copyrighten, men du har ikke lov å bruke forumet dersom du tar vekk copyright.

 

Men på andre siden, du har lov å gjøre hva du vil med phpBB.

 

Jeg har lagd til noen Google AdSense ads på forumet mitt, jeg lekte meg med en av filene til SMF, og voilà, så hadde jeg Googe Adsense ads på siden min.

Det finnes mods til phpBB som gjør dette, og dette er ikke en videreutvikling, men en tilpassning.

 

Opensource, hva sier det meg? *Tenke* INGENTING! Det går fullt ann og modifisere SMF, og tipse utviklerne om ditt og datt. Så ser de hva de kan gjøre...

Igjen, LES!

Open source software — software whose source code is published and made available to the public, enabling anyone to copy, modify and redistribute the source code without paying royalties or fees. Open source code evolves through community cooperation. These communities are composed of individual programmers as well as very large companies. Some examples of open source initiatives are Linux, Eclipse, Apache, Tomcat web server, Mozilla, and various projects hosted on SourceForge.

Ok, du tipser utvilkerne om dine modifiseringer av forumet, men offisielt sett er du forsatt ikke en utvikler med mindre de vil ha deg med på "laget". Mens phpBB som er opensource er alle som bidrar utviklere.

 

Se på praktiske eksempler hvor programvare som er under opensource er bedre enn programvare som ikke er det. feks. GNU/Linux, Firefox, Thunderbird, VLC media player, Mplayer. Forresten støtter også Google opensource. Så konklusjon, mulig det ikke sier deg noe, men det har visst en betydning for ganske mange andre.

 

Med over 50.000 medlemmer er det et tålig stort communtiy rundt SMF! Har du egentlig prøvd SMF, tror ikke det, siden disse "annklagene" virker litt dumme!

Ikke bare si ting uten å begrunne de.

Det er ikke 50 000 medlemmer i SMF, men 36,865, det kan du se selv her. Det er 228,208 medlemmer i phpBB, som du også kan se her. phpBB communitien er omtrent 6 ganger større.

 

Om det en gang kommer et SMF 2, så er nok det også kodet på nytt. Hva så, med SMF 1.1 RC2 vs SMF 1.0.5 (som er den siste stabile versjonen), så ble det som et nytt SMF, den nye themen var skikkelig god! Det kom nye funksjoner som gjorde at mye (for ikke å si alt) føltes nytt ut.

Du sier om det en gang kommer et SMF2. Dette beviser bare at utviklingen av SMF ikke er like rask som utviklingen av phpBB som allerede har lagt ut planer for phpBB3.

 

Ikke heng deg oppi at themen som følger med er god. Det er ytterst få som beholder den themen. På phpBB sin hjemmeside er det et ryddig sammendrag av alle themene, og det er totalt 147. Et søk på google viser at det finnes mange flere.

 

phpBB har også 544 mods som gjør alt fra a til å.

 

Jeg har gått gjennom kildekoden til begge, og SMF er mye, mye ryddigere enn phpBB, det er sikkert. Det er lett som bare det og navigere rundt i filene, til forskjell fra phpBB. Jeg, for min del, syntes at phpBB filene var meget uryddige!

Vel, det er din mening.

 

Og, det er ikke uten grunn at phpBB er forhatt av mange i USA. I tillegg, prøv SMF, og se på communityet der. Så skal du hva jeg mener!

Begrunn argumentene dine.

 

Simple Machines Forum (SMF) ER og VIL ALLTID være bedre enn phpBB!

Igjen, begrunn argumentene dine. Referer til kilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...