sarom Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 (endret) Det har stadig vært diskutert her på forumet hvilket kameramerke en skal velge utifra tilgangen til originaloptikk. Diskusjonen har ofte vært om hvilket merke som har størst utvalg. Nettavisen til VG skriver idag følgende: Samtidig kvitter Nikon seg med et bredt utvalg objektiver til kameraene og kun et titalls objektiver blir igjen. Se også: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=112848 Kan virke som at det går dårlig for Nikon nå siden de skal kutte så drastisk på objektivsiden. Endret 13. januar 2006 av sarom Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 (endret) Bare ett titalls objektiver igjen til F6 og FM10...det er snakk om manuellfokus/storformat linser det blir stopp på. Ikkeno som burde bry den jevne forbruker. http://www.nikon-image.com/eng/Nikkor_Lenses/autofocus.htm <- fint utvalg som fremdeles er i salg/produksjon, ingen grunn til bekymring enda. Endret 12. januar 2006 av MrLee Lenke til kommentar
sarom Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2006 Bare ett titalls objektiver igjen til F6 og FM10...det er snakk om manuellfokus/storformat linser det blir stopp på. Ikkeno som burde bry den jevne forbruker. http://www.nikon-image.com/eng/Nikkor_Lenses/autofocus.htm <- fint utvalg som fremdeles er i salg/produksjon, ingen grunn til bekymring enda. 5427488[/snapback] Men digit.no skriver: Det er besluttet å avslutte produksjon av storformat-optikk, forstørrer-optikk, objektiver med manuell fokus (med unntak for 85mm f/2.8D PC Micro-Nikkor) Med storformatsoptikk, mener de da 24x36? Eller tar jeg feil. Og VG skriver at Nikon kun skal produseres et 10-tals objektiver. Menes det ikke med dette at det kun blir et 10-tals Nikonobjektiver igjen? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 (endret) Tviler egentlig, spesiellt siden det bare er 4 DX linser (beregnet på dSLR) som eksistere (altså, godt under 10, som disse sidene opererer med) Det er jo snakk om large format objektiver, som passer ikke på nikon F mount, en annen produktsere enn den som er mest aktuell for "oss dødelige" = http://www.europe-nikon.com/category.aspx?...Id=13&catId=148 Endret 12. januar 2006 av MrLee Lenke til kommentar
kak Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 (endret) Her kan du se hva "storformatoptikK" er! Edit: Ops, MrLee var kjappere enn meg! Endret 12. januar 2006 av kkristi Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 (endret) Og VG skriver at Nikon kun skal produseres et 10-tals objektiver.Menes det ikke med dette at det kun blir et 10-tals Nikonobjektiver igjen? 5427587[/snapback] Kanskje være litt skeptisk til det aviser som VG skriver, særlig til kjappe tolkninger? Nikon avslutter produksjonen av endel, hovedsaklig gamle, modeller for manuellfokus, samt kutter ut nesten alle film-modellene. De konsentrerer seg i det digitale segmentet, som nå står for 95% av omsetningen f.eks i England. Om noe, vil dette bety mer produktutvikling og flere lanseringer for dSLR, det krever jo noe å spre seg på så mange områder som Nikon har gjort. Såvidt jeg forstår, går den digitale virksomheten glimrende, både for kamerahus og objektiver. Det blir igjen et 10-talls manuellfokus objektiver, deriblant de mest solgte klassikerne. Men noen vil nok savne de som forsvinner, f.eks MF AIS Nikkor 105mm/1.8. Dagens versjon er lansert i 1981! Heldigvis har jeg fått tak i et brukt eksemplar allerede! F6 kan vel for øvrig bruke hele serien av AF-objektiver med full funksjonalitet. FM10 kjenner jeg ikke til, men bortsett fra G-optikken (uten blenderring) har alt jeg har prøvd av nyere optikk funka helt fint på min gamle F. Endret 12. januar 2006 av capricorny Lenke til kommentar
cmi Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 De slutter vel ikke med noen AF linser?? til DSLR f.eks. ?? Lenke til kommentar
HotShotChicken Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Nei..hehe hele af sortimentet samt et titalls mf objektiver vil fortsette og produseres Lenke til kommentar
kak Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Jeg ser overhodet ingen problemer med at Nikon kutter ut alle analoge SLR (med unntak av F6) og diverse MF-optikk. I England står som sagt digitalkameraer for 95% av deres omsetning. Hva er da poenget med å "fortsette som før" med analogt utstyr? Nei, dette ser jeg som bare positivt, da kan de konsentere seg 100% på det som selger, digitalkameraer! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 (endret) De slutter vel ikke med noen AF linser?? til DSLR f.eks. ?? 5427950[/snapback] Det er snakk om manuelle linser her, ikke AF. Storformat-optikk er ikke det samme som optikk som kan brukes på de vanlige AF (inkl. DSLR) kameraene til Nikon. Altså ingen grunn til at man skal velge Canon foran Nikon av denne grunn (slik Sarom prøver å få oss til å tro, skal vi tro emnefelt og innlegg ) Nikon avslutter rett og slett produksjonen av det som ikke er lønnsomt lenger. Vanlig optikk selges det fortsatt mye av (både til filmbasert og DSLR) og det ville vært dumt av Nikon å slutte salget på noe de tjener penger på. Endret 12. januar 2006 av Afseth Lenke til kommentar
sarom Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2006 (endret) Jeg har fått gode svar fra brukere om dette emnet og forstår nå at vanlige Nikon autofocus-objektiver fortsetter som før. Greit at emnet da stenges. Edit: Eller at moderator endrer emnet. Finner ikke på noe bedre. Endret 12. januar 2006 av sarom Lenke til kommentar
kak Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 (endret) Du som bruker kan endre emnet på tråden du selv startet! "Hvem har best utvalg i objektiver - Nikon/Canon" ? Endret 12. januar 2006 av kkristi Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 (endret) Det har som alle andre sier ingenting å si for dagens brukere at Nikon avslutter produksjonen av manuell fokus objektiver. Også Nikon FM3 (FG10 ha jeg aldri hørt om) kan bruke samtlige AF-objektiver, selv om det er mer behagelig å bruke en skikkelig manuell fokussnekke. F6 er som kjent AF, så den modellen lider ikke under den nye politikken. Fortsatt produksjon av mf-optikk var noe Nikon hadde mest for å tilfredstille alle trofaste nikonianere med gamle hus. Uansett finnes det et godt utvalg slik optikk på bruktmarkedet. Mørkeromsoptikken til Nikkor kommer sikkert til å bli mer etterspurt på bruktmarkedet nå, men det er et marginalt marked i disse dager. Litt mer trist er det at storformatoptikken forsvinner. Det er en tradisjon for Nikkor som er lengre enn slr. Det virker som om det ikke er blitt gjort helt klart hva storformat er. Storformat er det største kameraformatet i dag. Det bruker ikke ruller med film, men plater med film som ligger i kassetter. Her er hjemmesiden til det mest kjente storformat-merket: http://www.linhof.de/ De produserer forskellige løsninger, og kan benytte den omtalte Nikkor-optikken. Anbefaler de som ikke kjenner formatet om å sjekke den smakfulle siden deres. Ellers kan jeg godt huske at Nikon har sluttet å produsere andre typer optikk før. En gang i tiden var Nikkor også kjent innen mellomformat. De produserte optikken for legendariske Bronica ETRS (stå-bronica) i starten. Endret 12. januar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå