Gå til innhold

Simens tabbeliste for den rødgrønne regjeringen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om du ikke skjerper deg, skal du få en rapportering for useriøsitet selv.

 

Nå må du jammen meg gi deg. Det var du som dro FrP inn i dette selv om det ikke har noe med tråden å gjøre, og det var du som ubegrunnet kom med påstanden at FrP forteller folk hva de skal mene og til slutt hinter frempå at sarkasmen om at FrP har mind control chips i hodet på folk er sant. Jeg nesten håper du rapporterer meg for å uskadeliggjøre deg selv.

Endret av invictus
Lenke til kommentar

en tabbe jeg synes er meget graverende:

Utelate eu medlemskaps debatt de neste 4 årene!

Utelatelsen av denne debatten går på bekostning av norge og felleskapet. Om norge skal kunne hevde seg politisk, økonomisk og kulturelt i fremtiden, bør døren til eu være åpen! Selvfølgelig kan det bety at regjeringen går av pga interne stridigheter (sm erklæringen). Men regjeringen styrer faktisk på goodwill og vegne av folket!

 

en annen tabbe er deres valgløfte om gratis skolebøker som ikke er blitt gjennomført. regjeringen hadde også andre populistiske innspill under valgkampen, ett av argumentene var avskaffing av nasjonale prøver, som de nå skal gjenopprette (bare med ny drakt og farger)...

 

Definisjonen av en tabbe i denne forstand er at de hevder noe skal bli gjort, men gjør det tvert motsatte. Om noen rv'e, sv' ere eller aper klarer å si at disse politiske vedtakene ikke er tabber, har ikke fulgt med på valgkampretorikken deres.

Lenke til kommentar
en tabbe jeg synes er meget graverende:

Utelate eu medlemskaps debatt de neste 4 årene!

Utelatelsen av denne debatten går på bekostning av norge og felleskapet. Om norge skal kunne hevde seg politisk, økonomisk og kulturelt i fremtiden, bør døren til eu være åpen! Selvfølgelig kan det bety at regjeringen går av pga interne stridigheter (sm erklæringen). Men regjeringen styrer faktisk på goodwill og vegne av folket!

5976769[/snapback]

 

Burde verken tas opp de neste 4 årene eller de neste 40 for den saks skyld.

Nå har EU tilhengerne tapt avstemningen 2 ganger og det burde vel holde gjør det ikke??

Merkelige greier at når enkelte taper så skal det til stadighet tas opp på nytt.

Ser verken at Sverge eller Danmark er så veldig overlykkelige over sitt medlemskap.

Vi har mye mere å tape enn dem,bla råderetten over verdens viktigste matfat.

Men det betyr vel ingenting bare noen kapitalister får fyllt opp sin pengebok :hmm:

Lenke til kommentar

takk for at du kaller meg kapitalist snekkern. Jeg setter faktisk pris på at du plasser meg i den gruppen, som har hevet folk fra bondelandet og inn i den industrielle revolusjon og inn i det moderne nuet med demokrati og velferd. Kapitalister har fortsatt ikke utspillt sin rolle og trengs nå mye mer enn før for at landet skal gå rundt. at du selv ikke forstår at eu allerede "stjeler" våre oljepenger, er merkelig. Vi betaler sinnsvake summer for å delta i det åpne markedet gjennom eøs. Men vi har ingen medbestemmelse rett ei heller muligheter for å nekte å innføre lover og regler. Dette er urettferdig og udemokratisk som det norske folk ikke er tjent med, dermed basta! hehe

Lenke til kommentar
takk for at du kaller meg kapitalist snekkern. Jeg setter faktisk pris på at du plasser meg i den gruppen, som har hevet folk fra bondelandet og inn i den industrielle revolusjon og inn i det moderne nuet med demokrati og velferd

Ingen årsak :)

Vet at mange tror det samme som deg,men om du leser litt i historiebøkene og starter rundt 1945 vil du fort se hvem som skapte det moderne velferdsamfunnet i Norge. Det er vel kjent for de fleste at det var AP og en betydelig profil der var Gerhardsen.

Hadde ikke han vist et slikt glødende engasjemang og glod, gitt arbeiderklassen den oppreisning den fortjente, gitt dem innflytelse og påvirkningskraft hadde vi muligens fortsatt hatt et kapitalistsammfunn der kun de rikeste hadde innflytelse og arbeiderklassen stod med lua i hånden .

 

at du selv ikke forstår at eu allerede "stjeler" våre oljepenger, er merkelig. Vi betaler sinnsvake summer for å delta i det åpne markedet gjennom eøs. Men vi har ingen medbestemmelse rett ei heller muligheter for å nekte å innføre lover og regler. Dette er urettferdig og udemokratisk som det norske folk ikke er tjent med, dermed basta! hehe

 

Og hvorfor det,jo fordi Norge siter med åpne armer og tar imot det meste EU kommer med,ja sogar tar vi imot strengere lover på mange områder enn det EU selv har, er det rart at bla danskene i så måte ler av oss. Men sånn blir det når store deler av dem som styrer/har styrt vårt land er EU tilhengere.

 

 

Men vi har ingen medbestemmelse rett

 

Å hvilken medbestemmelse får vi ved et medlemskap??

Joda EU vil sikkert rette seg etter et land med 4 millioner innbyggere :)

Selv land som er mange ganger så stort som oss har ingenting å si,de må pent rette seg etter de store gutta. Det eneste vi oppnår er å miste vår råderett over våre naturresursjer og at noen "pamper" får seg en enda bedre betalt jobb, vi husker vel alle hvordan enkelte av disse satt og gråt da det ble klart at det ble nei sist.De hadde jo pakket veska ov var klar til å reise til et liv i "sus og dus" .

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=113876

 

"Olje- og energiminister Odd Roger Enoksen (Sp) kjører Regjeringens råeste firmabil, en Volvo XC90 til nær 800 000 kroner. Magnhild Meltveit Kleppa, Sps parlamentariske leder, refser partifelle Enoksen for firmabilvalget.

 

- Jeg er ikke direkte imponert over Odd Roger Enoksens skjønn.

 

Jeg tror at det finnes presentable familiebiler for mye lavere beløp, sier Meltveit Kleppa, som gikk meget hardt ut mot Fremskrittspartiet etter VGs avsløringer om partiets bruk av offentlige midler i forrige uke.

"

 

Nais. :thumbup:

Lenke til kommentar
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=113876

 

"Olje- og energiminister Odd Roger Enoksen (Sp) kjører Regjeringens råeste firmabil, en Volvo XC90 til nær 800 000 kroner. Magnhild Meltveit Kleppa, Sps parlamentariske leder, refser partifelle Enoksen for firmabilvalget.

 

- Jeg er ikke direkte imponert over Odd Roger Enoksens skjønn.

 

Jeg tror at det finnes presentable familiebiler for mye lavere beløp, sier Meltveit Kleppa, som gikk meget hardt ut mot Fremskrittspartiet etter VGs avsløringer om partiets bruk av offentlige midler i forrige uke.

"

 

Nais.  :thumbup:

5977413[/snapback]

 

Spar miljøet! Kjør SUV!

 

Synes egentlig ikke at SUVer skal være så abnormt mye dyrere enn andre. Pris burde samsvare med bensinutslipp. Det er det som teller.

Lenke til kommentar
Synes egentlig ikke at SUVer skal være så abnormt mye dyrere enn andre. Pris burde samsvare med bensinutslipp. Det er det som teller.

5977447[/snapback]

Jeg håper da virkelig ikke at denne dieselbilen slipper ut bensin, (og heller ikke diesel). Da burde den i så fall miste EU-godkjenningen sin ganske øyeblikkelig. ;)

 

Men jeg synes det var en saftig blemme og tar den med i tabbe-lista. Tabbelista er forsåvidt pusset opp nå nettopp med 3-4 nye punkter og mange linker (som jeg hentet fra den VG-artikkelen). Dømmekraft er tydligvis ikke Enoksens eller forsåvidt resten av regjeringa sin sterke side.

Lenke til kommentar
Synes egentlig ikke at SUVer skal være så abnormt mye dyrere enn andre. Pris burde samsvare med bensinutslipp. Det er det som teller.

5977447[/snapback]

Jeg håper da virkelig ikke at denne dieselbilen slipper ut bensin, (og heller ikke diesel). Da burde den i så fall miste EU-godkjenningen sin ganske øyeblikkelig. ;)

 

5977470[/snapback]

 

By bad. Co2-utslipp. ;)

Lenke til kommentar
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=113876

 

"Olje- og energiminister Odd Roger Enoksen (Sp) kjører Regjeringens råeste firmabil, en Volvo XC90 til nær 800 000 kroner. Magnhild Meltveit Kleppa, Sps parlamentariske leder, refser partifelle Enoksen for firmabilvalget.

 

- Jeg er ikke direkte imponert over Odd Roger Enoksens skjønn.

 

Jeg tror at det finnes presentable familiebiler for mye lavere beløp, sier Meltveit Kleppa, som gikk meget hardt ut mot Fremskrittspartiet etter VGs avsløringer om partiets bruk av offentlige midler i forrige uke.

"

 

Nais.  :thumbup:

5977413[/snapback]

 

Helt forkastelig dette på lik linje med "frp bilen" .

Eneste jeg er enig i er dette med avgiftene på kjøp av bil,men det har vi enda ikke hatt en regering i Norge som er villige til å gjøre noe med,ei heller tror jeg vi får det. Vel nok har vi de som sitter i opposisjon og skal kutte alskens avgifter,men både dagens og tidligere regeringer har jo klart vist at pipen får en annen lyd når de får makta, så vil skje med den neste også .

 

 

I Norge dobles prisen på bilen fordi staten skal grafse til seg det dobbelte i avgifter før du får lov å kjøpe bilen. Det betyr at staten gjør Enoksens bil uoverkommelig for vanlige folk, men ikke for ham selv fordi ingen har satt noen grense for hvor dyr bil han kan plukke ut i sin egen firmabilordning.

 

 

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=113895

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Vel, uten å måtte spise av fremtidige pensjoner (oljefondet) eller ta penger fra andre gode formål så skjønner jeg ikke hvor du skal hente pengene til reduksjonen av nybilavgiftene fra Snekkern.

 

Jeg kan f.eks foreslå å flytte den statsinntekten fra nykjøp av biler til avgifter på forbruk (altså vesentlig høyere bensinavgifter etc). Det vil være en fordel for miljøet å skattlegge bruk i stedet for kjøp og gjøre bilparken sikrere ved at det øker utskiftningstakten og dermed senker snittalderen på bilparken. Men dette har også sine ulemper. Blandt annet vil folk en slik omlegging ramme de som kjører mye, altså distriktene. En annen ulempe er at det vil øke handelslekkasjen til sverige på drivstoff.

 

Personlig har jeg tro på at vi må bli mer miljøvennlige og heller derfor til at nybilavgiftene reduseres til ulempe for drivstoffavgiftene selv om det går ut over distriktene. Miljø stiller altså høyere i mine øyne enn de som på død og liv skal bosette seg på en måte som gjør at de koster samfunnet ekstra mye penger (postlevering, søppeltømming, strømtilkobling, VA-tilkobling, etc koster langt mer per husstand i grisgrente strøk enn ellers). Hvis man ikke reduserer bilavgiften alt for mye så behøver ikke drivstoffavgiftene å bli så høye at handelslekkasjen blir noe stort problem. Bare for å ta et eksempel så kunne Enoksens bil fått redusert prisen fra 800.000 kr til 600.000 kr samtidig som staten drar inn pengene de mister på at bensin koster rundt 3 kroner per liter mer enn i dag. (Jeg skal prøve å finne noen reelle tall å basere dette på så eksemplet går mer i økonomisk balanse for staten)

 

Edit: Men dette med de høye avgiftene betyr selvsagt ikke at tabben til Enoksen har blitt redusert.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Vel, uten å måtte spise av fremtidige pensjoner (oljefondet) eller ta penger fra andre gode formål så skjønner jeg ikke hvor du skal hente pengene til reduksjonen av nybilavgiftene fra Snekkern.

 

Tja Sverge har vel like mange pensjonister i forhold til befolkningen, de mangler den berømte oljen men har i alle år klart å unngå denne voldsomme avgiften på alt.

En bil koster jo halvparten der borte, i tillegg ligger de lysår foran oss med veier. Joda vet det er lettere å bygge veier der,men så har de vel 10 ganger så mye vei som oss og alt er av en høyere standard .

Nei norske politikere har brukt avgiftspolitikk som en sovepute noe de kommer til å fortsette med .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Jepp, helt enig. Svenskene politikere har hatt mye bedre styring på økonomien sin og klart å unngå store avgifter men likevel klart å holde god veistandard. Ære til dem for den bragden. Trist at vi nordmenn som tross alt er bedre stillt i utgangspunktet (med vår olje, vannkraft og fiskeressurser) har styrt landet i mye dårligere enn svenskene i årtier.

Lenke til kommentar
takk for at du kaller meg kapitalist snekkern. Jeg setter faktisk pris på at du plasser meg i den gruppen, som har hevet folk fra bondelandet og inn i den industrielle revolusjon og inn i det moderne nuet med demokrati og velferd

Ingen årsak :)

Vet at mange tror det samme som deg,men om du leser litt i historiebøkene og starter rundt 1945 vil du fort se hvem som skapte det moderne velferdsamfunnet i Norge. Det er vel kjent for de fleste at det var AP og en betydelig profil der var Gerhardsen.

Hadde ikke han vist et slikt glødende engasjemang og glod, gitt arbeiderklassen den oppreisning den fortjente, gitt dem innflytelse og påvirkningskraft hadde vi muligens fortsatt hatt et kapitalistsammfunn der kun de rikeste hadde innflytelse og arbeiderklassen stod med lua i hånden .

 

 

5977198[/snapback]

 

hehe, tror du er ute å fisker. Har en historiebok foran meg nå og kan der lese hvordan den industrielle revolusjon skapte en sosial klasse, arbeiderklassen, denne klassen hadde tidligere tillhørt bondeklassen og fikk nå en mulighet til å flytte til byene eller ut av landet. Sosial mobilitet ble mulig av de som jobbet hardt og målrettet. Slik ble det også flere industriarbeidsplasser og flere arbeidere. Uten denne nyskapte kapitalen eller arbeidskraften, hadde ikke gerhardsen klart å gjennomføre

noe. Det må du vel si meg enig med?

 

Jeg skal innrømme at gerhardsen var en sterk politisk profil, men hans heltedåder vil jeg bestride. Politikken han førte fikk oss til å betale uhorvelig mye i bensin og bilavgifter, mange andre avgifter henger fortsatt igjen og gjør byrokrater fete. Velferdsordningen og pensjons ordningen han innførte holder på å dukken med mindre man får de 700 000 trygdede ut i verdi skapende arbeid. Jeg vet ikke om du er klar over hvor mange som faktisk skaper verdier i Norge, men politikken til Ap og gerhardsen har gjort dette til mindretallet, med andre ord er det noen få som jobber for veldig mange, og det er ikke retteferdig og derfor er gerhardsen ingen helt men heller en arbeiderklassefiende!

Lenke til kommentar

Ja hvordan svenskene klarer seg er nesten et "mysterium" hvis man ser på dem i forhold til Norge.

 

Bilavgiftene kommer <aldri> til å bli senket, men derimot økt. Det er noe alle burde være klare over. Det er ikke noe håp engang. Samme hvilket parti styrer så blir tingene ca. det samme på den fronten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...