Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan få meg egen Mail server.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en gammel pc ståenes og kunne tenke meg å bruke den som en mail server eller Ftp server.

Men jeg har ikke noe peiling på hvordan jeg skal gjøre dette. Det enest jeg vet/tror er at jeg må kjøpe et Domene eller noe slikt.!

Noen som kunne hjelpe meg litt. Litt info eller hva som helst :D

MVH

Martin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Det du trenger er en fastip, domene og en server.

Du har tenkt til å kjøre linux på serveren?

5426436[/snapback]

Du trenger IKKE fast ip. og du _trenger_ heller ikke kjøpe domene.

Om du finner et domene på no-ip som du synes er ok så kan du sette dette opp med MX record så er di tinga i box.

Så må du velge OS og mailserver. Skal du kjøre på windows så vil jeg anbefale mailenable, den er stabil som bare det. Og standard versjonen er gratis. Der får du pop3 og du kan hoste så mange domener du bare orker.

Lenke til kommentar

Har aldri sagt han må KJØPE et domene, jeg sa han måtte ha et jeg, enten om han får låne et subdomene/topdomene eller hva han velger, så må han ha et domene.

og ja, man kan selvfølgelig bruke dyndns etc, men fastip har da sine fordeler og koster jo ikke akkurat allverden så sant tilbyderen hans kan tilby dette. de fleste kan vel det nå.

Lenke til kommentar

Nei jeg vet veldig godt at du ikke sa at han måtte kjøpe domene. Men HAN skriver at han vurderte å kjøpe domene, og jeg bare hinter at han ikke trenger det.

Angående fast ip, så er det "normalt" ikke så farlig. Kommer slevfølgelig an på internett levereandør. Jeg har hatt samme ip i evigheter og har kjøpt domene som jeg selv administerer hos uniweb. Så når jeg en eller annen gang får byttet ip av min ISP så har uniweb en sånn fin funksjon at en kan ta bulk endringer og oppdatere alle sonefilene men noen få tastetrykk. Og jeg antar at du ikke skal bruke dette komersielt? For meg er dette godt nok, men det er jo en vurderingssak. NGT, som er min ISP skal ha 100 kr pr mnd for fast ip. Og om jeg så må bytte ip 2 ganger i året og det tar meg 1 min å endre sonefilene så er det grei timelønn. Domenet vil jo være utilgjengelig en periode etter ip endring men det lever jeg fint med.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Trenger å opprette en mailserver i sammenheng med et forum jeg har, da forumet har behov for å sende ut e-post (passord, godkjenning o.l.).

Her er det nok lurest å få mailserveren til å forwarde mailen til ISPen sin mailserver, da er du sikret at den ikke blir markert som spam hos mottakeren. Ofte vil det hjelpe å sjekke IPen sin hos spamhaus.

Problemet sånn ellers med no-ip og tilsvarende er jo hvis du tilfeldigvis mister IPen, vil den peke til feil server før TTL tiden går ut. Hvis du da ikke har en backup MX record, så kan mailen din ende opp med ikke å komme frem.

Ett par ting du må tenke på sånn ellers, ikke la folk utenom ditt interne nettverk sende mail gjennom mailserveren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...