Gå til innhold

GPL-lisensen, kan jeg ta betalt?


Anbefalte innlegg

Har laget et usermanagement-script som benytter mySQL. Ønsker nå å skrive om det slik at jeg kan bruke mssql, postgre, osv og fant en klasse som gjør akkurat det, MEN klassen er utgitt under GPL.

 

Har lest på http://www.opensource.org/licenses/gpl-license.html, men er fortsatt litt usikker på hva jeg egentlig har lov til... :p

 

Scriptet mitt er gratis til personlig bruk så lenge en link til nettsiden min får stå nederst i alle siden til scriptet. Kommersiell bruk krever en lisens (15 USD).

 

Kan jeg integrere den klassen med scriptet mitt og fortsatt ha disse "reglene"? Står jo at man har lov til å modifisere GPL-programmer og da kan jeg vel ikke kreve at linken min står der lengre?

Har jeg i det heletatt lov til å kreve betaling for kommersiell bruk under GPL?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener det er slik at GPL virker slik at du kan ta betalt for koden som er benyttet, men du har ikke lov til å skjule den, eller frata dem rettet om modifisering av kildekoden, og all videreutvikling av kildekoden må også være av åpen kildekode. Så vidt jeg vet tar Red Hat betaling for linux så det må være noe sånt.

 

Edit: det du eventuelt kan gjøre er å få forstå hva koden du har funnet gjør, også kan du skrive en egen kode som gjør det samme.

Endret av LoS
Lenke til kommentar

Det er en fin faq til gpl her: http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.html.

 

Når du inkluderer en klasse som er utgitt under GPL, må også programmet ditt være utgitt under GPL. Det betyr at du forsatt kan selge programmet til de du vil, men de vil ha alle rettigheter som GPL gir, med at de kan modifisere og/eller selge det videre. Du kan heller ikke kreve at linken din skal stå der (men du kan jo sette den inn og håpe at de ikke fjerner den..).

 

-Simen

Lenke til kommentar

Så lenge han bruker denne database engine abstraction layer koden som har GPL lisens så må skriptet hans som bruker det også ha GPL lisens. Enten må han slutte å bruke database engine abstraction layer koden og finne på noe eget eller rett å slett kikke litt på LGPL lisensen som mulighet.

 

PHP inneholder jo en egen modul for database abstrahering så jeg skjønner ikke hvorfor han må bruke disse forskjellige PHP klassene (som ofte er litt buggy) for å kunne skrive database motor uavhengig kode.

 

Håper dere bruker PHP 5 da. Ingen grunn til å tviholde på PHP 4 lenger. Versjon 5 er stabil som bare det den nå.

Lenke til kommentar
http://www.gnu.org/philosophy/selling.html

Den kan være grei å lese.

Actually we encourage people who redistribute free software to charge as much as they wish or can. If this seems surprising to you, please read on.

 

Trur du har feil, saviert. :hmm:

 

Du kan altså selge skriptet ditt, selv om du bruker GPL lisensierte skript. Det som er viktig er at hvis du gjør forandringer i selve GPL-skriptet må du sende forandringen dine til prosjektsiden. Gjør du ikke det kan de saksøke deg.

 

Free as in speech, not in beer.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode tilbakemeldinger!

Det var slik jeg hadde forstått det også, at jeg kan selge det, men kan ikke kreve at de lar linken min stå der... :(

 

saivert:

Ble litt interessert i det du skriver om at det er en slik abstractoion-layer i PHP. Hvor kan jeg finner mer om det? Er det bare i PHP5 eller er det PHP4 også? Må nemmelig lage PHP4-kompatibelt script, siden mange webhoster kjører PHP4 enda...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...