Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

enkelte spill virker ikke. feil i program.exe

Anbefalte innlegg

Har et sært problem jeg ikke skjønner noe av.

Har ikke verdens raskeste pc, men der er noen specs:

- AMD athlon ett eller annet. 1,4ghz husker jeg det står under oppstart.

- 640 mb ram

- Sapphire Radeon 9100 skjermkort.

- Asus hovedkort (a7m266 om jeg ikke husker helt feil)

Problemet:

Problemet er at jeg har tre spill som ikke lar seg spille. To av de (Black and White 2 og Barbies Fashion Show (!)) kommer etter jeg har startet de opp og splashscreen har forsvunnet, opp med feilmelding om at windows må stenge programmet grunnet en feil. I begge tilfellene vises det til feil i programfila, henholdsvis white.exe og barbiesfashionshow.exe. I det tredje spillet (The movies) får jeg startet opp spillet og kommer inn til selve spillmenyene, men når jeg setter igang spillet og det skal inn i "spillmodus" blir jeg kastet ut av spillet uten feilmelding. Skjermen blinker også er jeg tilbake på skrivebordet.

Hadde feilen kun vært med ett spill kunne det jo vært spillet, tenker jeg, men når det skjer med flere så er det maskina det er noe rart med.

Det jeg har prøvd uten hell er:

- Reinstallert spillene

- Reinstallert xp

- Koblet ut alle eksterne enheter, i tilfelle det var noe med psu'en.

- Oppdatert drivere på alle mulige enheter jeg finner, inkl. skjermkort.

- Kjøpt og installert nytt skjermkort (geforce 6600gt)

Hva tror jeg problemet er?:

Vel, jeg vet jo ikke, men jeg har tenkt tanken at kanskje maskina ikke er god nok - prosessoren er for treig. Jeg vet jeg er litt under kravene til bw2 så hadde jeg kun hatt problemer der kunne jeg forstått det. Men når jeg får det samme problemet med Barbies Fashion Show som har for å si det mildt, lave systemkrav så skjønner jeg ikke hva problemet kan være.

Det som også er rart, uten at jeg vet om dette kommer av samme problem:

er at jeg kjøpte et nytt skjermkort. Et Club 3d geforce 6600gt agp som jo er en god forbedring fra hva jeg hadde. Vel, her funket kortet etter litt krøll, men ikke med de nyeste driverne. Altså når jeg installerte de medfølgende driverne, fungerte maskina ok. Dvs. det løste ikke problemet mitt, men maskina funka ellers godt. Når jeg dog skulle oppdatere driverne til kortet, klikka maskina og den kom ikke inn i windows før jeg valgte "start fra siste fungerende innstillinger" og brukte da de gamle driverne. Litt frem og tilbake fant jeg ut at jeg kunne prøve å oppdatere bios, noe som jeg var litt nervøs for da jeg aldri har gjort dette før. Vel, jeg fant siste bios og oppdaterte uten problem, men uten at det hjalp på noen av problemene (spillene og de nye skjermkortdriverne). Dog finnes det en betaversjon av bios, men jeg er usikker på hvor smart det er å innstallere en ikke-ferdig versjon av bios?

Dog, det viktigste er ikke at jeg får det nye skjermkortet (som jeg kommer til å returnere) til å funke - det viktigste er at jeg får spilt spillene mine, og det aller viktigste, at datteren min får spilt Barbie-spillet sitt (tenk dere ansiktsuttrykket på en 4-åring som har gleda seg som, vel en 4-åring, på å få spille kle på Barbietm) spill, men ikke få lov allikevel på grunn av teite pcen...).

Og her (endelig) kommer dere inn i bildet. Hva i alle dager kan være feil her? Når jeg både reinstallerer xp og oppgraderer skjermkortet (som jo tross alt fungerte med eldre drivere), men allikevel får en intetsigende feilmelding når jeg starter opp et spill som jeg har et system som bør klare glatt... At jeg kanskje ikke får kjørt BW2 kan jeg skjønne, men Barbie Fashion Show?

Noen som har noen forslag? (og ja, det blir nok ny pc snart, men foreløpig er ikke budsjettet der ;)

Jeg takker for all hjelp.

Det skal legges til at noen spill funker: Command and Conquer: Generals, Sims 2 og Football manager 2006. Disse går finfint.

Endret av csm-101
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...