Gå til innhold

Går ikke for et 7800GT allikevel!

aMo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm?

Mener dere at det beste som kom i 2004 er like bra som det beste nVidia har idag?

Jeg ser jo at ATI har kommet helt til X1800 serien.. Er da ikke 7800 på høyde med ATI?

Eller har jeg falt helt av lasset her nå?

Lenke til kommentar

Jeg fikk nettopp 5267 poeng i 3dmark 05 med en treg Athlon64 3000+ cpu..

Står at 7800GT får 6785.. hmm.. Og RX1800XL får 7304.. og det er jo bare 200kr mer i pris.. hmmmm

Hvorfor så jeg ikke denne testen før.. DOH.. får prøve å ombestille da.. hehe

Lenke til kommentar

Har du like mye flaks som meg kan du få et overklokkings villig 7800gt kort. Kortet mitt operer på 540/1200 og knuser de fleste gtx kortene der ute. Fikk 8827 poeng i 3dmark05. Men som sagt er ikke alle kort like villige til å gå på høy hastighet. Men man kan alltid håpe :thumbup:

Stock hasighet på kjerne og minne på 7800gt kort er 400/1000.

Lenke til kommentar

R580 er like rundt hjørnet, og kanskje bør du vente litt til? Vet at det er tilbud på x1800xt hos komplett, men jeg vil tro at når r580 kommer vil prisen på x1800xt kortene falle litt.

Edit: x1800xt kortene krever litt av strømforsyningen. Hvor kraftig er din psu?

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Hehe, okay, det er mye forskjell mellom 7800gt og x1800xt. Det kortet trådstarter vil kjøpe har også 512mb ram og ingen 7800gt kort man matche det. Selv et blodklokket gt kort kommer ikke i nærheten. Har hørt en som har klokket sitt 7800gt @ 600/1400 og fikk rundt 10000 i 3dmark05. Men da måtte han også voltmodde.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Det virker som folk her er for opptatt av 3dmark scoren som skjermkort får. Men tingen er at nvidia og ati kort yter forskjellig i forskjellige spill og det er jo kjent viten at ati kort yter bedre i 3dmark.

For eksempel i age of empire 3 ligger x1800xt 512mb cirka 10 fps over et 7800 gt 256mb. I fable så er det mye gjevnere, ca 3 fps bare i forskjell mellom de to kortene og på 1600x1200 på beste kvalitet er faktisk 7800gt ca 3fps over x1800xt kortet.

Før du bestemmer deg for hvilket skjermkort du velger bør du nesten se igjennom slike tester og finne ut hvilke spill som er bra på de forskjellige kortene. og for eksempel i F.E.A.R yter x1800xt like godt som et 6800 gt og det er skuffende. Men det har kanskje litt sammenheng med at ikke ati kortene støtter soft shadows tter hva jeg klarer å huske.

Men javnt over virker det som x1800xt 512mb er et kraftigere kort men det vinner ikke med mye i fps over et 7800gt 256mb, og 7800gt tar igjen i noen spill der det liger noen fps over.

Så i mine øyne er ikke x1800xt verdt de 1300 gryna det ligger over i pris. Da ville jeg heller gått for 7800gt. Men som sagt er x1800xt 512mb et kraftigere kort men når et kort til 1300kr mindre yter det samme noen plasser så vil jeg ikke si at det er verdt det. spar heller pengene og kjøp neste generasjon når det kommer.

Ps. Jeg er litt tilhenger av nvidia kort i tillegg så jeg er kanskje ikke rette personen å høre på :p

Og forresten grattis med nytt kort om du kjøpte det x1800xt allerede. Det er nok et veldig bra kort.

Endret av anal_fabet
Lenke til kommentar
Det virker som folk her er for opptatt av 3dmark scoren som skjermkort får. Men tingen er at nvidia og ati kort yter forskjellig i forskjellige spill og det er jo kjent viten at ati kort yter bedre i 3dmark.

For eksempel i age of empire 3 ligger x1800xt 512mb cirka 10 fps over et 7800 gt 256mb. I fable så er det mye gjevnere, ca 3 fps bare i forskjell mellom de to kortene og på 1600x1200 på beste kvalitet er faktisk 7800gt ca 3fps over x1800xt kortet.

Før du bestemmer deg for hvilket skjermkort du velger bør du nesten se igjennom slike tester og finne ut hvilke spill som er bra på de forskjellige kortene. og for eksempel i F.E.A.R yter x1800xt like godt som et 6800 gt og det er skuffende. Men det har kanskje litt sammenheng med at ikke ati kortene støtter soft shadows  tter hva jeg klarer å huske.

Men javnt over virker det som x1800xt 512mb er et kraftigere kort men det vinner ikke med mye i fps over et 7800gt 256mb, og 7800gt tar igjen i noen spill der det liger noen fps over.

Så i mine øyne er ikke x1800xt verdt de 1300 gryna det ligger over i pris. Da ville jeg heller gått for 7800gt. Men som sagt er x1800xt 512mb et kraftigere kort men når et kort til 1300kr mindre yter det samme noen plasser så vil jeg ikke si at det er verdt det. spar heller pengene og kjøp neste generasjon når det kommer.

Ps.  Jeg er litt tilhenger av nvidia kort i tillegg så jeg er kanskje ikke rette personen å høre på :p

Og forresten grattis med nytt kort om du kjøpte det x1800xt allerede. Det er nok et veldig bra kort.

5426764[/snapback]

X1800xt er et mye kraftigere kort enn 7800GT, catalyst 5.10 blir jo brukt på de testene til tomshardware og alle vet at 5.13 gir mye bedre ytelse i alle de spillene. Det har bare med driveroptimalisering. Du har kjøpt et godt kort aMo, du kunne kanskje ventet til R580 men det var et godt tilbud.

Lenke til kommentar
Jeg også tror ikke det blir veldig merkbar forskjell. Men en ekstra mulighet i flerskjemstøtte og bedre Linux støtte er jo på plass. Bruker 7800GT mindre strøm også, eller? Må jo se på det positive  ;)

5426245[/snapback]

Hvilken ekstra mulighet er det med flerskjemstøtte kontra Nvidia -> ATI?

Lenke til kommentar
Jeg også tror ikke det blir veldig merkbar forskjell. Men en ekstra mulighet i flerskjemstøtte og bedre Linux støtte er jo på plass. Bruker 7800GT mindre strøm også, eller? Må jo se på det positive  ;)

5426245[/snapback]

Hvilken ekstra mulighet er det med flerskjemstøtte kontra Nvidia -> ATI?

5427242[/snapback]

Vet ikke helt hva det heter (spanned mode?), men det har med å ha en stor oppløsning på 2 skjermer, f.eks 2560 x 1024 ((2 x 1280) x 1024). Dette har med driverne til ATI å gjøre og er nok mulig med litt ekstra programvare eller andre løsninger. Men med standard drivere i Windows så har ikke jeg fått det til.

Nå er det en stund siden jeg har hatt Nvidia kort, men har Nview denne muligheten enda?

Endret av AMD-King
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...