Gå til innhold

Nikon stopper produksjon av analog SLR

Anbefalte innlegg

Alle modellene F-F6, F100 pluss de seinere manuellmodellene kan vel være aktuelle? Jeg for min del tror jeg vil se etter F100, F5 eller en manuell. Kan i blant være greit å kunne velge ikke-manuelt også. Jeg har lyst til å prøve en F5, for jeg tror det kunne blitt favoritten min. Jeg tente aldri helt på F2, den blei for lik F'en i mine øyne ;) Og alle disse modellene er eller vil snart bli samleobjekter. Jaja, kameraer er nå til å ta bilder med da...

5496260[/snapback]

F2 etter 1976 er AI-S, det er ingen F. Derfor er F2 som oftest mer kompatibel med nyere optikk. Tror ikke det er produsert objektiver med klave siden midten av '80-tallet, så det begrenser seg med F, eller for gammel F2. En vesentlig forskjell er at man kan få tak i prismehus med batteridrevet servomotor til blenderen, slik at man får lukkerprioritert automatikk. Det koster litt på bruktmarkedet, men fy for et fett kamera det blir.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alle modellene F-F6, F100 pluss de seinere manuellmodellene kan vel være aktuelle? Jeg for min del tror jeg vil se etter F100, F5 eller en manuell. Kan i blant være greit å kunne velge ikke-manuelt også. Jeg har lyst til å prøve en F5, for jeg tror det kunne blitt favoritten min. Jeg tente aldri helt på F2, den blei for lik F'en i mine øyne ;) Og alle disse modellene er eller vil snart bli samleobjekter. Jaja, kameraer er nå til å ta bilder med da...

5496260[/snapback]

F2 etter 1976 er AI-S, det er ingen F. Derfor er F2 som oftest mer kompatibel med nyere optikk. Tror ikke det er produsert objektiver med klave siden midten av '80-tallet, så det begrenser seg med F, eller for gammel F2. En vesentlig forskjell er at man kan få tak i prismehus med batteridrevet servomotor til blenderen, slik at man får lukkerprioritert automatikk. Det koster litt på bruktmarkedet, men fy for et fett kamera det blir.

5497125[/snapback]

Objektiver med klave: Uansett når de er produsert, så er de iallfall fortsatt i Nikons sortiment (men de lange brennviddene selges bare ut, mange av de kortere produseres jo videre), f.eks en versjon av din favoritt, 1981-release.

Apropos feite kameraer og bruktpriser: Hva er det å si om 3500 for et brukt F5-hus?

Lenke til kommentar

Hei, så gøy. Dette beviser vel bare at Nikon selv regner 105/2,5 som et av sine mest uerstattelige objektiver. Mange fotografer (inkl. meg selv) mener at det ikke finnes maken til kvaliteten i bokeh'en som den har, selv ikke blant de mer lyssterke 105mm'erene.

Hurra for Nikkor 105mm f/2,5. Jeg vil anbefale alle som har lignende objektiver til å teste dette, selv om det du allerede har er mer lyssterkt. Det er nemlig noe magisk med det objektivets evne til å skape en effekt av 3D. Det er liksom mer luft mellom motiv og bokeh enn det andre 100/105'er klarer. Hvilken voodoo som gjør det mulig vet ikke jeg.

81'versjonen er den jeg kjøpte av Morten Løberg i 1985.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg fått låne min onkels F2. Han mente selv at det skulle være kjøpt i 1978 og da skulle det i teorien være Ai/AiS, men tror han husker feil for det måler lys med en "gaffel" på blenderringen. Det har også et DP1 prismehus som ble solgt med F2 Photomic (i produksjon til 1977). Litt dumt var dette, men egentlig ikke noe big deal da jeg har en 28mm og 35mm med "gaffel" og fikk låne en Nikkor H 50mm f/2 og en Vivitar 70-150 f/3.8 Macro sammen med kamerahuset.

Har sett litt etter feil på huset, siden det er så gammelt, og fant da ut at "puten" som speilet slår opp i var morken og ødelagt og at "timeren" ikke er helt stabil. "Puten" og pakninger skulle de ordne for meg hos Antonio Stasi (som forøvrig virket veldig hyggelig) etter jeg har skutt filmen som står i. Skal høre med ham om han vil ta en titt på timeren også.

Forstår hva folk mener når de sier at det er et solid kamerahus :)

Lenke til kommentar

Nikkor H 50mm f/2 har jeg selv. Fabelaktig objektiv med en nydelig fokussnekke. Kjekt også at det er så langt, slik at det har brukbar innebygd solbender. Tror du kommer til å like å jobbe med det objektivet der. I tillegg kan du spørre Stasi om han er en 105/2,5. Han hadde et inne til små 1200 kr for en tid tilbake. Verdens mykeste bokeh, og flott skarphet på full åpning. Det objektivet er egentlig spesialbygd for portretter, så det blir faktisk for skarpt når du blender ned til f/8. Flott og skarpt fra kant til kant på 2,5 altså. Lykke til med dine klassiske bilder. Nå kommer du til å forelske deg i fastoptikk.

Lenke til kommentar

Har sett at du har rost 105/2.5 opp i skyene i et par tråder. Sikkert et supert objektiv til sitt bruk. Har du lagt ut noen bilder tatt med det?

Et lite spørsmål om lysmålingen på F2: Som nevnt er det en photomic jeg har hvor lyset måles med "gaffelen" eller "kanin-ørene" som jeg har sett skrevet:) Denne modellen har en DP1 viewfinder. Senere modeller F2A og F2AS kom med DP11 og DP12 som støttet Ai/AiS. Det går jo ann å bytte denne viewfinderen og om dette fant jeg på mir.com:

Technically, you can change the finder with any of the 5 metered finders with your basic Nikon F2 body and "transformed" the Nikon F2 Photomic into either: Nikon F2S w/DP-2, Nikon F2SB w/DP-3, Nikon F2A w/DP-11 or Nikon F2AS w/DP-12.

Link

Ut fra dette kan en jo tro at det er mulig å få Ai/AiS kompatibilitet med et hvilken som helst F2-hus så lenge en har rett viewfinder (DP11/DP12)? Dette stemmer vel ikke helt, for det er vel i selve fatningen problemet ligger?

Lenke til kommentar

Ja ja så er det over og ut analoge slr bortsett fra F6 da.

Sikret meg en FM3A før jul og det er jeg glad for :D:D:D

Ikkeno autogreier nei, heldigvis.

3objektiver med fast brennvidde.

24mm 1.8 EX Sigma

50mm 1.8 D Nikon

Og rosinen i Pølsa: DC-Nikkor 135mm f/2D

Jeg koser meg virkelig, kansje finner jeg en fremkallertank

og forstørrer nedstøvet i kottet også. Enda mere kos.

Så får digitalisen seile sin egen sjø. :D:D:D

Lenke til kommentar

Off topic, men jeg har sett en del eksemplarer av kameraet PMnormal la ut bildet av og andre russiske rammesøkere på e-bay. Tenkte kanskje jeg skulle kjøpe et hadde jo vært gøy å prøve en rammesøker, og de går jo for et par hundre kroner så det er jo ikke akkurat noen kjempe investering.

Lenke til kommentar
Off topic, men jeg har sett en del eksemplarer av kameraet PMnormal la ut bildet av og andre russiske rammesøkere på e-bay. Tenkte kanskje jeg skulle kjøpe et hadde jo vært gøy å prøve en rammesøker, og de går jo for et par hundre kroner så det er jo ikke akkurat noen kjempe investering.

5581188[/snapback]

Det er gøy, ja, men vanskelig å finne en i nystand som min. Selve målsøkeren er ikke helt topp på Zorkyen, men grei nok utendørs. Er du heldig, som meg, så får du en med skikkelig sammensatt optikk. Noen hevder at Fed'en er bedre en Zorky, men pytt pytt. Fabelaktige kamereaer er de uansett, hvis de er i god stand.

Ps: Søker og fokus er ikke i klasse med Leica/Voigtländer. Faktisk er de eldste Leicakopiene fra førtitallet litt bedre, med adskilt søker for fokus og utsnitt àla Leica III. Den russiske gull-Leicaen med Elmar foldeobjektiv er lettere å fotografere med, men Zorky er tøffere med kopi av Sumicron-optikk.

Kjøp, det er ikke mye å tape.

Ds: Jeg bruker oftest 20D på blenderprioritert blender.

Lenke til kommentar
Det er gøy, ja, men vanskelig å finne en i nystand som min. Selve målsøkeren er ikke helt topp på Zorkyen, men grei nok utendørs. Er du heldig, som meg, så får du en med skikkelig sammensatt optikk. Noen hevder at Fed'en er bedre en Zorky, men pytt pytt. Fabelaktige kamereaer er de uansett, hvis de er i god stand.

Har et bud inne på en Fed 3 å da så vi får se hvordan det går. Kameraet ditt må jo foresten ha ligget i pakken helt til du tok det over, det ser jo helt ubrukt ut.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Jepp. It's shining like a diamond in the sun, my baby.

Husk at disse aparatene er like temparementfulle som en kvinne, behandler du dem feil så slår det tilbake på deg. Det som er det viktigste å huske på med en Fed, er at du må stille lukkertid før du trekker frem.

Hmmm, det er jeg ikke helt sikker på. Det kan være motsatt. Uansett vil resultatet av feil rekkefølge bli et ødelagt kamera. Sjekk på forumer for målsøkere før du bruker det. Fed'en er forøvrig en kopi av samme Contax som Robert Capa brukte, og ikke en Leica som Zorky.

Lenke til kommentar
Fed'en er forøvrig en kopi av samme Contax som Robert Capa brukte, og ikke en Leica som Zorky.

5595865[/snapback]

Er du sikker på at du ikke tenker på Kiev?

Synes Fed ligner veldig på Leica i likhet med Zorki, mens Kiev kameraene er så å si identiske med Contax av utsende. Kiev blir også omtalt som Contax kopier på nettet.

Lenke til kommentar

Det stemmer, når jeg tenker meg om. Fed'en er en annen utvikling av Leica-konseptet, som du skriver. Den slekter vel mer på IIIG, mens Zorky er et forsøk på en mellomting mellom IIIG og M. Det er faktisk ikke hundre prosent vellykket mht koblingen av målsøkeren. Vanskelig å lese i dårlig lys, men man har jo hyperfokus og erfaring å stole på. En annen ting er at dette er et kamera jeg bare breser meg utendørs med. Inne er det jo så få som kan se hvor kul jeg ser ut :wow:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...