Gå til innhold

slette en linux-partisjon..?

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør jeg det..?

Jeg la inn linux på fadern's pc.. Men nå vil han ha tilbake pc'n sin..med windows.

Jeg stappa i xp-cd'en og har prøvd å formatert osv. Men formateringen får ikke med seg alt. Hver gang jeg slår på pcn starter linux opp, men kommer ikke langt. prøver jeg xp-installasjonen på det jeg har formatert stopper det seg opp nesten med en gang.

Det er(var) mandriva(mandrake) linux.

Endret av nilsh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at Grub kommer opp hver gang? Eller at du fremdeles har partisjoner i ukjente format?

Er det Grub, legger du i XP-plata, går i recovery console, og skriver "FIXMBR".

Er det partisjoner i ukjent format, finner du dette i "Kontrollpanel - Administrative verktøy - Datamaskinbehandling - Diskbehandling". Der er de ukjente partisjonene markert med svart. Høyreklikk over de, og velg "Formater".

Lenke til kommentar

Merkelig, sikker på at det ikke er noe galt med XP-cd'n din, eller at du kanskje er litt upsresis når du forklarer. Si ifra hvis rådet over hjalp davel.

For partisjonering foretrekker jeg personlig qtparted fra knoppix boot-cd, da får du opp alle partisjoner, og hvilke typer de er, GUI-basert og enkelt.

Lenke til kommentar

Når/hvor er det jeg skal skrive fixboot og fixmbr..?

Det er ikke linux eller windows på den nå. windowsinstaleringen stopper opp.. og linuxen kommer ikke lenger enn der jeg velger linux, confb og failsafe. går jeg videre på noen av de får jeg kernel panic.

Jeg brente meg en bootcd med nero. Jeg brente med fdisk. Men når jeg booter med cd'en kommer caldera dr-dos. Så jeg får bare besked om at fdisk er incorrect ms-dos version.

booh.. :dontgetit:

Endret av nilsh
Lenke til kommentar

jo den booter fra cd.. har en ren xp-cd og en bootcd jeg brente med nero med fdisk på.. men får ikke kjørt fdisk fordi det står at det er ugyldig versjon.. hvorfor får jeg caldera dr dos istedet for ms dos når jeg booter fra oppstartscd'en..? redigerte litt på svaret ovenfor mens du svarte.. takk for at du gidder foresten

Endret av nilsh
Lenke til kommentar

Glem boot-CD'n du brente, vanligvis booter jeg opp fra XP-pro CD så er det noen verktøy home mangler får andre gripe inn. Klask XP inn og start opp, du skal da ganske raskt komme dit hvor du formaterer og partisjonerer, kommer du dit?

Lenke til kommentar

Et tips:

cat "/dev/zero" > /dev/hda

overskriver *hele* harddisken på hda med nuller. veldig fint triks for å "nullstille" harddisker :) (hda er IDE-disken på primær kontroller, master, hdb, er primær slave, hdc er sekundær master, osv. SCSI- og sata dukker opp som sda, sdb etc.)

Gjør dette fra en bootbar linux diskett eller cdrom.

Lenke til kommentar

Jupp, sikkert verd å prøve, selv om jeg mener dette ikke burde være nødvendig, XP cd'n skal funke, XP skriver uansett over MBR når den installerer, har gjort dette flere ganger på disker som har hatt både lilo og grub.

Vurderte å foreslå det samme v.h.a dd kommandoen, men cat er klart penere løsning, selv om du da skriver over hele dritten. Knoppix er vel tingen for en slik operasjon.

Lenke til kommentar

Jeg kjørte kommandoen "cat "/dev/zero" > /dev/hda"

Maskina jobba en god stund, så fikk jeg meldingen "cat: write error: no space left on device" Er det rett?

Jeg fikk fjernet LILO, men fremdeles får jeg ikke instalert windows. møkk! Rett etter jeg trykker F8 for å godta avtalen, får jeg beskjed om å sette inn en gyldig windows-cd.. så jævli irriterende!!

Rart om det var noe maskinvarefeil og da..

Lenke til kommentar
Jeg kjørte kommandoen "cat "/dev/zero" > /dev/hda"

Maskina jobba en god stund, så fikk jeg meldingen "cat: write error: no space left on device" Er det rett?

Jeg fikk fjernet LILO, men fremdeles får jeg ikke instalert windows. møkk! Rett etter jeg trykker F8 for å godta avtalen, får jeg beskjed om å sette inn en gyldig windows-cd.. så jævli irriterende!!

Rart om det var noe maskinvarefeil og da..

5451298[/snapback]

Joda det er riktig. Den skriver til den går tom for plass, det er igrunn hele poenget. Hvordan du skal installere windows på en helt ren og blank og fin harddisk, får du ta opp med MS support. CD-key trøbbel er vel neppe relatert med harddisker :)

Lenke til kommentar

Kom til å tenke på.. Hvis XP lisensen din er i orden ser jeg ingen juridiske problemer med å laste ned en crack'et XP CD og installere fra, kan hende det er kjappeste løsning. Ellers vil jeg jo sterkt anbefale deg å legge linux tilbake, det er jo et mye bedre OS...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...