bleidd Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Jeg har abonnementer fra både Canal Digital og Viasat på min parabol. Da jeg gikk fra bare det ene og til begge (halvannet år siden?) ville jeg ha en tuner som tok begge deler, i stedet for de dårlige medfølgende tunerne koblet sammen. Jeg forhørte meg litt i butikkene lokalt, og ble opplyst om at den eneste som tok både Conax (CD) og Videoguard (Viasat) var Strong SRT-8700. Den kjøpte jeg jo da, som eneste alternativet. Hadde veldig lyst på Force, med harddisk og god brukervennlighet. I ettertid er jeg aldeles ikke fornøyd med denne SRT-8700. Ble opplyst der jeg kjøpte den at den hadde digital lydutgang. Det stemte ikke. Man kan ikke bytte kanalnummer på kanalene. Dette er "egentlig" en Viasat-tuner (med støtte for Conax). Derfor kommer Viasat-kanalene på ca. 1-40, mens CD-kanalene ligger fra 500 og oppover, godt spredt. Latterlig. I stedet for kanalnummerbytte har den favorittlister. En fin funksjon, men å taste "0551" for å skifte til NRK1 er litt tungvindt i lengden. Ofte kræsjer den når jeg skifter kanal (svart skjerm, men OSD er der), og dette er det virkelig store problemet. Det kan være hvert 3. minutt, eller en gang i måneden. Varierer veldig. Da må stikkontakten trekkes ut og settes tilbake (fikk vite dette av Viasat support). Dette er det eneste som hjelper. Blir jo 30 sekunder uten tv hver gang. Hadde jeg likt å sprette opp av sofaen hele tiden, hadde jeg ikke hatt fjernkontroller. Vurderer faktisk å kjøpe en fjernkontroll-for-stikkontakt (Ikea) bare for å bruke på tuneren. Men nok syting (puh). Finnes det nå andre tunere som tar både Conax og Videoguard? *Harddisk er et stort pluss. *"Kjapp" ved kanalskifte hadde også vært flott, men dette er vel vanskelig med tunere som har flere dekodingssystemer innebygd..? *Mulighet for å bytte om kanalnummer på kanallisten er veldig bra. *Den må ha bra bilde (finnes tunere med komponentutgang?) og helst digital lydutgang (coax/optisk spiller ingen rolle). Har alltid likt Force sine tunere, om de har noe nytt og fint nå. Dreambox tror jeg blir hakket for avansert. Jeg har uansett skikkelige abonnementer på alt jeg vil ha, så noe h4xx0r-boks trenger jeg ikke. Eller burde jeg rett og slett holde ut en stund? Er digitale parabolsendinger og dermed tunere rett rundt hjørnet? Man får vel ikke HDTV med en "vanlig" digitaltuner? Har en prosjektør som er HD-kompatibel, og vil ikke kaste bort penger på noe tuner nå hvis neste generasjon super-tunere kommer om 3 mnd. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Eg er ikke så veldig oppdatert på tunere for tiden da eg har dreambox(min blir lat av å ha den beste). Men eg vil uansett(selv om du sier motsatt) anbefale dreambox Den oppfyller alle kravene dine, bortsett fra hdtv, og den er så å si laget av Force. Din ønskeliste: * Finnes det nå andre tunere som tar både Conax og Videoguard? - Dreambox * Harddisk er et stort pluss. - Du bestemmer selv størrelsen (100GB-400GB) * "Kjapp" ved kanalskifte hadde også vært flott, men dette er vel vanskelig med tunere som har flere dekodingssystemer innebygd..? - Dreambox er en av de kjappeste, selv med to kodesystemer * Mulighet for å bytte om kanalnummer på kanallisten er veldig bra. - Du kan endre på både kanalnummer og navn via en pc, eller fjernkontroll(noe tungvindt) * Den må ha bra bilde (finnes tunere med komponentutgang?) og helst digital lydutgang (coax/optisk spiller ingen rolle). - Den har bra bilde, men ikke hdtv, og digital lyd ut. Og ellers er det tåpelig av både CD og Viasat å ikke godta dreambox som en parabol tuner. Eg forstår veldig godt at de ikke vil gi support på den, men om kunden vil ha en, bør de få lov. Eg har selv som sagt dreambox, og lovlig abn fra både cd og viasat. Men det vet jo ikke de... Og et lite tips er de nye dreamboxene som kommer. Den aller nyeste har to tunere innebygget, noe som vil si at du kan se på en kanal, og ta opp en annen(uten de tidligere begrensningene), eller ta opp to samtidigt. I tillegg er de faktisk plug-and-play. Så om du senere i stede vil ha en satelitt tuner, og en kabeltv-tuner, bytter du bare ut den ene Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2006 Og et lite tips er de nye dreamboxene som kommer. Den aller nyeste har to tunere innebygget, noe som vil si at du kan se på en kanal, og ta opp en annen(uten de tidligere begrensningene), eller ta opp to samtidigt. I tillegg er de faktisk plug-and-play. Så om du senere i stede vil ha en satelitt tuner, og en kabeltv-tuner, bytter du bare ut den ene 5425117[/snapback] Dette høres jo kjempebra ut.. Når du sier de er plug-and-play, mener du altså at det bare er å koble den til, søke inn kanalene og så er du i gang? Av en eller annen grunn har jeg innbilt meg at det er masse dritt med installering av Linux og 83658213 innstillinger man må gjøre før man får bilde..? Tips til beste forhandler av Dreambox forresten? Må nesten undersøke dette litt Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Eg vet ikke helt hvordan dette med tunere vil fungere, da den enda ikke har kommet til norge i butikkene, men er på vei. Det skal bare være plug-and-play. Mange instillinger er det, og man må holde tungen i rette munn. Men det finnes mange gode veiledninger på nettet, som faktisk ikke er for vanskelige å finne ut av. Og for å kun få bildet på skjermen med kodesystemet, så er det ikke så mye som må gjøres egentlig. Og forhandlere finner du på http://www.dreambox.no/ Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2006 Det var akkurat det.. Fant ikke forhandlere der *klø i hodet* Men fant 7020 på Netshop, vurderer den nå. Skal lese meg litt frempå om den i fora først, og så vurdere kjøpet. Ser ut som jeg må kjøpe egne "dekodere"/kortlesere og putte inn både for Conax og Videoguard..? Blir visst dyrt til sammen dette.. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 2. april 2006 Forfatter Del Skrevet 2. april 2006 Liten bump her gitt. Skal nå gå til innkjøp av en ny tuner. Dreambox 7020 var den jeg hadde sett meg ut (takk, nomore!), men fikk høre om en annen i dag som heter Triple Dragon (3000 eller noe sånt). Dreambox har forresten en forhandler under en kilometer unna her, hehe. Er det noen som vet noe om begge, og som kan fortelle meg hva som er for og imot dem? Han jeg kjenner som har Triple Dragon, sier at den ofte faller ut når man skifter mellom CD og Viasat (og omvendt). Den må da skrus av og på (noen få sekunder tar det). Og for å stille et spørsmål på nytt igjen: Dreambox er ikke klar for mine originale CD- og Viasat-kort som-den-er-ut-fra-esken. Trenger man å kjøpe cam-moduler, eller holder det å bytte ut det originale imaget (software altså)? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Det holder fint å laste ned et annet image. Det orginale støtter kun conax og nds via ekstra cam-moduler. Men med nytt image slipper du dette. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 3. april 2006 Forfatter Del Skrevet 3. april 2006 Ok, flott Har fått tips fra forhandler om å søke på diverse fora hvis man vil gjøre en del forandringer selv, med oppdateringer fra nettet. Litt googling gir jo omtrent 3 tusen milliarder trilliarder treff, og jeg er ikke interessert i å registrere meg på alle for å få lese. Noen hete tips på et par-tre gode, norske forum for Dreambox? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Noen hete tips på et par-tre gode, norske forum for Dreambox? 5860573[/snapback] Vet ikke så mye om Dreambox. Men AVForum.no har et underforum for satelitt, og et raskt søk på Dreambox der ga treff på 122 tråder... Geir Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Sjekk ut www.digsat.net du, så vil du få svar på det meste av det du lurer på om bytte av image etc. Du trenger ikke ekstra cammer til dreambox, du må laste ned et nytt image og deretter laste ned et annet program som leser kortene dine. Dette er ikke vanskelig i det hele tatt. Har du råd til det så burde du sjekke ut storebror 7025 da den har to DVB-S tunere i seg. Disse kan byttes ut med både DVB-T (digitalt bakkenett) og DVB- C (kabel) moduler når dette kommer på markedet. Når det gjelder HDTV på satelitt er dette litt nytt. Problemet er at de i dag sender mpeg2 strømmer for HDTV, mens de skal etterhvert gå over til mpeg4. SÅ du burde kanskje vente litt med det. Har selv en liten DM500s og er kjempefornøyd med den Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 (endret) Takk for svar. Har kjøpt 7020S nå, for meg var det ikke verdt 1300 kr ekstra for 7025S med twin tuner. Jeg har allerede lastet ned nytt image og software-cam, så nå står både CD- og Viasat-kortet mitt i den og dekodes helt fint. Takk for all hjelp her Var litt makk å sette opp siden det var første gang, men nå skjønner jeg hvordan det hele foregår. Jeg har forresten funnet en ENORM ulempe med Dreambox, både 7020S og 7025S: De har 2 scart-kontakter, "TV" og "VCR". På "TV" kan man velge signaltype (komponent, RGB, s-video, kompositt), men på "VCR" får man KUN kompositt (buuu). På min gamle Strong-tuner kunne jeg velge signal på begge. Da hadde jeg RGB opp til tv'n fra "TV", og s-video opp til prosjektøren fra "VCR". Nå må jeg altså finne en splitter for s-video (for å slippe å bruke kompositt) for å få bilde på både tv og prosjektør. Den eneste jeg har funnet i Norge, er denne til 1250 kr + moms, evt denne fra USA til ca 450 kr med frakt, moms og fortollingsgebyr (men den har bare 50 MHz båndbredde, så det blir nok dårlig bilde). Hvordan skal jeg få bilde til både tv og prosjektør samtidig? S-video er minstekrav til signal (det bør være RGB/s-video til tv, og s-video til prosjektør). Har prøvd loop-through s-video gjennom tv'n tidligere (med Strong'en), men bildet ble ikke bra på prosjektøren da (flimrete). Loop-through vil si at jeg mater tv'n i front med s-video, for så å hente det ut fra scart bakpå og sende opp til prosjektøren. Redigert: tv'n er en Sony KV29X5E, ca 1999-modell. Den har to scart (en støtter RGB, andre støtter s-video) og s-video og kompositt i fronten. Endret 12. april 2006 av Vandalen Lenke til kommentar
snake77 Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 (endret) finnes ikje så mye image til 7025. 7020 er vrien og få til hvist man er ny på dm dm 7000 er lett og medgjørlig, anbefales denne... venter du noen mnd til dm 8000 kommer så støtter den hd tv. har du en hytte itilegg kan du dele kortet til hytta di slik at du slipper 2 kort, noe man ikje får fra cd eller viasat. (cardsharing) dette er kun dm som kan... Endret 12. april 2006 av snake77 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå