XolFx Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Hei jeg er interessert i et digitalt kamera som skal være rimelig bra. Jeg er helt ny i dette gamet, men når jeg først begynner med noe så vil jeg ha ordentlig saker. Jeg regner med at jeg kommer til å fortsette med det her uannsett. Det går greit med avanserte kameraer, da må jeg lære en del. Jeg vil uansett ha et veldig bra kamera til å bruke ute, men også inne. Er det noen som har noen anbefalinger? Hvilke programer trenger man til redigering? En annen ting. Er det lurt å kjøpe brukt? Takker for alle svar! Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Gå for speilreflex. Der har du større muligheter. For rundt 6000 pluss,minus får du nytt Canon 350D eller Nikon D50. Begge to er glimrende både for nybegynnere og viderekommne. Optikken oppgraderer du etterhvert som lysten og økonomien tillater det. Bruktkjøp kan være smart, men en fordel om du har noen med erfaring med deg for å vurdere tilstanden huset. En Canon 10D får du f.eks for 4000-4500. Photoshop er jo kongen på redigerings-software. Paint Shop Pro er et annet billigere (om du skal kjøpe det) og mindre krevende verktøy. Ellers har jo også ACDSee nå etterhvert fått gode muligheter for etterbehandling. Lenke til kommentar
PeeJay Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Ta også en titt på Konica Minoltas 5D-kamera, som er en sterk utfordrer til både Canon og Nikon. Hvis Japan photo fortsatt har kampanje, får du det for 5995,- inkl. objektiv. Lenke til kommentar
kawak Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Jeg har selv dynax 5D, og har et par tanker rundt det å kjøpe speilref. KIt-linsene er ikke særlig bra eller særlig skarpe. De billigste teleobjektivene er heller ikke særlig bra el særlig skarpe. Selv mener jeg at skal du utnyttte en speilref. fullt ut trenger du optikk til 5000-10000,-. På en annen side finnes det mye bra brukt optikk og du har hele livet til å bygge opp en samling av objektiver, så lenge du holder deg til samme kameraprodusent. Så jeg kan gjerne slå et slag for superzoomene kontra speil, men jeg ente jo opp med speil selv:) Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 (endret) Eller du kan få dette for ca. 5.3K: Litt testomtale her: http://www.digit.no/wip4/test_v2.epl?id=59471 Da slipper du å tenke på en masse objektiver, da denne har 12x optisk zoom, 35 - 420 mm, i et lyssterkt objektiv. Det har størrelse med speilrefleks, men er altså ikke det. Men du får mekaniske ringer for både zoom og fokus, som gir skikkelig speilrefleksfølelse. Det er innebygget bildestabilisator, som hjelper til i dårlig lys eller lange brennvidder. LCD'en er vridbar og vendbar, slik at den kan brukes fra em rekke vinkler. Den kan i tillegg vris helt rundt, slik at den er beskyttet når man un bruker den elektroniske søkeren. Begge har meget god oppløsning, 235000 punkter og er svært skarpe. Jeg er meget fornøyd med mitt, men selv en nybegynner burde kunne vokse med dette. I tillegg til fulle manuelle muligheter (også som speilrefleks) vil full auto hjelpe godt til. Det er en rekke motivbestmte programmer som også hjelper til. Med 8 megapiksel bildebrikke har du også høy nok oppløsning en stund fremover. Demobilder finner du på linken til kameratesten min nedenfor i signaturen. Endret 12. januar 2006 av manskow Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Høy nok oppløsning en stund fremover? Oppløsningen blir da ikke akkurat oppbrukt over tid :!: Det du tjener på DSLR fremfor f.eks FZ-30 og andre semikompakter, er renere bilder pga. større og mer lyssterk bildebrikke og derfor mindre støy. Trikset er å sjekke eksempelbilder i full størrelse, og se om du ser nok forskjell til at det vil lønne seg å velge DSLR fremfor semikompakt. Men det vil, som Trond sier, koste mange penger om du skal ha like anvendelig optikk på et DSLR, som det er på FZ-30. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå