hoodoo Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Hei, jeg står ansvarlig for min en annen persons mobilabonnement. Den personen mottar regninger på annen adresse enn min. Jeg fikk igår krav om inkasso i Posten, (har ikke fått sjekket om han har glemt å betale eller hva det er, men det er irrelevant) Jeg kontaktet umiddelbart min mobiloperatør. De sier at de sendte meg purring 14.11 og inkassovarsel 07.12. Dette har jeg aldri mottatt i Posten, enda mobilselskapet mitt har riktig adresse på meg. De må ha kommet bort i Posten (har ikke hatt problemer med manglende post før). Mobiloperatøren nekter å trekke saken fra inkasso, for de mener de har gjort sin del når de har overlevert purringen og inkassovarselet til Posten. Hva er mine rettigheter i denne saken? Jeg kommer til å sende skriftlig klage til både mobiloperatøren og inkassoselskapet. Lenke til kommentar
pologutt Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Hva viss inkassokravet har havnet hos han som mottar regningen? Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Jeg er redd du har sluppet opp for rettigheter av to grunner: - Det er usannsynlig at TO brev kommer bort og som er adressert til deg. - Du må selv følge med regninger som uteblir, og så etterlyse dem. Det er mulig at ting kan være årsak til at regninger/post blir borte, men det vil dessverre ikke hjelpe deg noe. Betal regningen før den blir enda større. Lenke til kommentar
Mobilguiden666 Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Korrekt... trekking blir opp til selskapet å bestemme. Historikk og størrelse på beløp avgjør. Men du stiller dårlig. Hvis mobilselskapet har sendt ut så gjør de det de er pliktig til. De er ikke ansvarlig for at de havner i kassa di. Hvis de ikke har fått noe i retur så stiller du svakt. Lenke til kommentar
hermando Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Jeg har ikke fått inkasso, men har mange ganger fått inkassovarsel på regninger som ikke har kommet i postkassen min. Da har jeg som oftest bare ringt mobiloperatøren og sagt hvordan det er. De er som oftest behjelpelig. De vil jo beholde deg som kunde. Du har nok mulighet til å slippe unna det, bare du tar noen telefoner. Lykke til! Lenke til kommentar
hoodoo Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2006 "- Du må selv følge med regninger som uteblir, og så etterlyse dem." Det er ikke jeg som mottar regninger. De blir sendt til brukeren av mobilen, som bor et annet sted. Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Det er litt pussig hvordan det alltid er de samme som "ikke får" regninger i posten. Det er etterhvert et par store inkasso-byråer i Norge og de loggfører alt som skjer. Jeg jobbet en liten stund for ett av dem og det er ikke til å stikke under en stol at det er mange gjengangere blant de som får regningene rotet bort i posten... Det er selvsagt tilfeller der regningene faktisk blir borte og dette er ikke en påstand om noe annet. Men, dersom man bruker posten som unnskyldning bør man tenke på at dette kan bli loggført og at informasjonen muligens etterhvert vil gå på tvers av byråene. Moralen er: Betal regningen i tide, ikke påta seg ansvaret for andres regninger!! -snubbel Lenke til kommentar
Candyluv Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Når man skriver under på en abonnementsavtale så forplikter man seg til at de utestående faktura blir betalt selv om man har valgt å la en annen disponere telefonen og fakturaene sendes til en annen adresse. De har jo din adresse og har sendt deg varsel om inkasso. Hva mer skal de gjøre? Når man tar på seg det juridiske ansvaret for en annen person avtaler så bør man 1. være sikker på at denne personen betaler 2. ta konsekvensene hvis det ikke blir gjort Lenke til kommentar
hoodoo Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2006 "De har jo din adresse og har sendt deg varsel om inkasso" Det er mulig mobiloperatøren har sendt et varsel, men jeg har aldri mottatt det. Det er det som er hele poenget i denne saken. Posten har rotet bort det varselet, og jeg mener at inkasso derfor bør trekkes. Jeg skal selvfølgelig betale det mobiloperatøren skal ha, men ikke inkassosalær. Lenke til kommentar
sir-bob Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 (endret) "De har jo din adresse og har sendt deg varsel om inkasso" Det er mulig mobiloperatøren har sendt et varsel, men jeg har aldri mottatt det. Det er det som er hele poenget i denne saken. Posten har rotet bort det varselet, og jeg mener at inkasso derfor bør trekkes. Jeg skal selvfølgelig betale det mobiloperatøren skal ha, men ikke inkassosalær. 5426700[/snapback] Betal hovedstolen, så kommer det hvertfall ikke mer renter. Send en skriftlig tvist til inkassofirmatet (mail husk saksnummer). Da kan de ikke gå videre med saken før den er kjørt den til lensmannen (nye regler, før gikk de til forliksrådet). Husk å svare hvis du får brev fra lensmannen/forliksrådet, eller så blir det uteblivelsesdom. Gjør dette kun hvis du mener du har en sak. I beste fall slipper du å betale. I værste fall må betale forliksklage + et rettsgebyr til staten. Du vil ikke få betalingsanmerkning når du har tvistet på en sak før den er kjørt i rettssytemet. Da vil den forsvinne når du betaler den. Endret 12. januar 2006 av sir-bob Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Når du står som ansvarlig for et abonnement, og fakturaadressen er en annen så tipper jeg at alle varsel er sendt til fakturaadressen - og så har du fått inkasso når disse advarslene ikke er fulgt. Hvorvidt dette er lovlig praksis eller ikke vet jeg ikke, men dette er nok hendelsesforløpet. Lenke til kommentar
hoodoo Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2006 Regningsmottaker mottar kun regninger. Mobilselskapet har bekreftet til meg at de sender purringer og inkassovarsler til min adresse. Men disse har altså Posten greid å rote bort. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Da bør du snarest sende SKRIFTLIG svar til både mobilselskap og inkassobyrå hvor du bestrider kravet. Da kan de ikke gi deg betalingsanmerkning, og om slikt allerede er gitt skal den fjernes til saken er avgjort. Lenke til kommentar
Candyluv Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Vil nok tru at purringer sendes til fakturamottakeren, ikke til den som står som ansvarlig. Den ansvarlige får vel brev om ting som kan skade hans/hennes kreditt = inkassovarsel. Betalingspåminnelser er før sperring av telefonen og ikke så "kritisk". Telefonen har somregel vært sperra en god stund før man får inkassokrav. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Fikk senest i dag purring på en regning som jeg IKKE har mottatt, gjelder også mob.tlf.... Lenke til kommentar
hoodoo Skrevet 13. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2006 Da har jeg funnet fasit. Candyluv har rett. Purringen ble sendt fakturamottakeren. Inkassovarselet ble sendt til meg (men det rotet Posten bort). Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Hovedregelen er at det er mottaker som er ansvarlig for at posten kommer fram, har avsender sendt deg brevet forsvarlig er altså du ansvarlig for at brevet kommer fram. Lenke til kommentar
hoodoo Skrevet 14. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2006 Hovedregelen er at det er mottaker som er ansvarlig for at posten kommer fram, har avsender sendt deg brevet forsvarlig er altså du ansvarlig for at brevet kommer fram. 5435937[/snapback] Hmm. Interessant: mobiloperatøren betaler Posten for å levere et brev, men det er jeg som er ansvarlig for at regningen kommer fram. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Går klart fram av forarbeidene til inkassoloven at mottaker er ansvarlig for mottak av post så lenge den er postet tilfredstillende. (Riktig navn og adresse). Men om det gjelder fakturaer er jeg usikker på, men burde det siden dette også gjelder inkasso varsel. For å sitere Ot. prp. nr. 2 (1987-88) på side 57: "Departementets forslag innebærer at skyldneren får risikoen for forsinkelse i postgangen og at varslene i det hele kommer frem. Departementet vil imidlertid understreke at dette kun vil gjelde dersom varsel er avsendt på en betryggende måte, til en adresse hvor det er god grunn til å regne med å nå skyldner . " Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 "Departementets forslag innebærer at skyldneren får risikoen for forsinkelse i postgangen og at varslene i det hele kommer frem. Departementet vil imidlertid understreke at dette kun vil gjelde dersom varsel er avsendt på en betryggende måte, til en adresse hvor det er god grunn til å regne med å nå skyldner . " 5436253[/snapback] Det der ble vedtatt før posten ble privatisert ja... I den tida var kanskje posten såpass sikker at sånt funket, men nå når posten mister pakker og brev over hele landet, så... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå