Gå til innhold

Lav flow, dårligere temps?


Anbefalte innlegg

Jeg ser ihvertfall ikke hensikten med å slå sammen overklokking.no og hardware.no dersom hardware.no ikke har ressurser til å publisere stoff fra/for overklokking.no. Det blir i det minste tåpelig å klage over for høy arbeidsbelastning, spør du meg!

 

Hardware-nettverket, som i fremtiden altså blir å finne her på Hardware.no.

 

Vi lover å gjøre vårt ypperste for å produsere relevante og spennende artikler om både kjøling, overklokking og annet.

 

Vel, jeg kan ikke si jeg er imponert. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nesten fristet til å lage en konkurranse ut av det.

Alle sier en dato på når de tror artikkelen kommer ut, og vinner får mitt pent brukte geforce 4 ti 4200 (samleobjekt :whistle: )

 

Dumt er det også at ingen fra toppen har komt og sagt hvorfor artikkelen har ikke komt ut.

 

 

Edit: glemte "ikke".

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hva vil en trykkpumpe ha å si på et vannkjølingssystem? Akvariepumpene er jo impellerpumper, de takler ikke mottrykk veldig godt...

 

Jeg har hatt kontakt med en produsent av pumper for å høre på pris på en nylonpumpe med passende spesifikasjoner, men det minste de hadde var 10 ganger kraftigere enn det jeg var interresert i...

Lenke til kommentar
Hva vil en trykkpumpe ha å si på et vannkjølingssystem? Akvariepumpene er jo impellerpumper, de takler ikke mottrykk veldig godt...

 

Jeg har hatt kontakt med en produsent av pumper for å høre på pris på en nylonpumpe med passende spesifikasjoner, men det minste de hadde var 10 ganger kraftigere enn det jeg var interresert i...

6344487[/snapback]

 

Det finnes jo impellerpumper med ganske gode, (og gode nok!) mottrykksegenskaper! Swiftech MCP655 nevnt som et eksempel. Den løfter jo glatt 3m, noe som tilsvarer rundt 0,3bar.

Og det er evig nok til å betjene dagens vannblokker på en utmerket måte!

"Gevinsten" med en kraftigere pumpe vil i de alle fleste tilfelle ende opp som støy, og økt fare for lekkasjer. Temperaturmessig er det i alle fall fint lite å hente, medmindre man synes at en forbedring på to-tre grader er bra?

Da er det faktisk mye mer fornuftig å investere i en større og mer effektiv radiator, evnt senke romtemperaturen noen grader. ;)

Lenke til kommentar
Temperaturmessig er det i alle fall fint lite å hente, medmindre man synes at en forbedring på to-tre grader er bra?

6346124[/snapback]

 

Fra laveste til høyeste instilling på min mcp655 er det faktisk mindre enn 2c forskjell(etter mine små forsøk). Men dette kan jo variere mye fra blokk til blokk, feks. så vil en storm nyte bedre av høyere flow/bedre mottrykk enn en lite restriktiv blokk(feks. apogee som jeg har selv). Det som har størst innvirkning hos meg er å øke viftehastigheten tror jeg, så en mer effektiv radiator er nok det mest fornuftige om du vil senke temperaturen enda mer :) (med mindre du er ute etter den aller siste graden c lavere og kun pumpa begrenser deg :p )

Lenke til kommentar

Riktig som du sier sablabra, det kan variere fra blokk til blokk.

Hvor mye kan sagtens diskuteres.

Jeg har jo sjøl lekt meg litt med Storm-blokka, og andre blokker med omtrent samme løsninger, men uten å oppleve dramatiske forskjeller med høyere flow / trykk.

Skal man oppleve vesentlige temperaturforbedringer, så er kombinasjonen radiator / lufttemperatur som allerede nevnt, det som i bunn og grunn gir best resultat.

Lenke til kommentar

Impellerpumper har litt løftehøyde, men de er fortsatt ikke trykkpumper - holder du fingeren aver utløpet vil det ikke være noe problem å stoppe flowen HELT. Med en trykkpumpe vil trykket bygge seg opp til enten motoren ikke orker mer, eller en ventil løser ut.

 

 

OK, det eneste tilfellet som en trykkpumpe vil kunne gjøre en fordel er med en meget restriktiv kjøleblokk. Hvordan har det å si på temperaturene?

 

Min leverandør har pumpe som leverer 60L/min ved 2 bar og støynivået er omtrent som på WaterChill Xtreme pumpa mi...

 

 

En ting og si: Nice bump!

6345671[/snapback]

 

 

OT: Gjør det noe? Jeg synes at det var en relevant tråd å stille mitt spm. Hadde du følt deg bedre ved at jeg hadde startet en egen tråd, og linket til denne tråden i første post?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...