Gå til innhold

Lav flow, dårligere temps?

Anbefalte innlegg

Mener du at vanntemperaturen fortsatt ville vært 40 grader ved uendelig høy hastighet? Det måtte jo betydd at systemet som helhet hadde kjølt veldig mye bedre, siden alle elementene ville fått en vanntemperatur på 40 grader. Og hvorfor akkurat 40 grader, og ikke romtemperatur? Det burde jo være mer logisk dersom inn og ut-temperaturen skal være lik, og vannet ikke er varmere når det går inn i cpu-blokken enn på et system der vannet har mye lenger tid i radiatoren. På et system der vannet går veldig seint vil det være veldig varmt når det kommer ut av blokka, men nesten romtemperatur når det kommer ut av radiatoren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Under helt teoretiske perfekte forhold vil nok sirkulasjonshastighet i loopen ha ingenting å si for vanntempen (hvis man ikke tar hennsyn til at temp vil variere med hvor i loopen man måler).

I praksis vil jeg tippe du kanskje får rundt en grad lavere temp med +50 til 100% ekstra omtrøming eller så. Lite eller ingenting å hente.

Ufordelen med lav gjennomstrømning er jo dog at du faktisk får lavere temp på komponentene dine. rask gjennomstrømning vil gi lite forskjell mellom inn og temp ut av kjøleblokken på CPU. CPU vil ikke merke noe forskjell, men om deretter vannet går til GPU, så er jo det stor forskjell.

Eks med tall som bare skal være representative:

Komponenter: CPU - GPU - HD - PSU

Low-flow:         40  -   46  - 48  - 54

High-flow (2x): 40  -   43  - 44  - 47

I low-flow systemet vil F.eks. PSU lide ganske som følge av lav gjennomstrøming.

Dermed, min teoretiske konklusjon er at gjennomstrøming vil være tilnærmet lik en ikke-faktor dersom du bare har ett kjølepunkt, men meget relevant for alle de påfølgende kjøleblokkene som står etterpå i serie. Jo flere, jo værre når sirkulasjonen er lav.

Skrue, husk derfor å ta med en test eller to med minst 2 seriekoblede blokker under tung belastning.

-Stigma

5464111[/snapback]

Slett ikke så dårlig tenkt det der.

Oppsettet består forøvrig av vannkjølt CPU, PSU, NB, og GPU, i nevnte rekkefølge.

I tillegg til (de litt varierende) avlesningene i Everest for disse komponentene, har jeg egne termometre for CPU og NB.

La meg samtidig røpe at forskjellen langt fra er så stor som i din teori, uten å si noe mere om det, foreløpig.

Lenke til kommentar

..

Eks med tall som bare skal være representative:

Komponenter: CPU - GPU - HD - PSU

Low-flow:         40  -   46  - 48  - 54

High-flow (2x): 40  -   43  - 44  - 47

..

5464111[/snapback]

..

La meg samtidig røpe at forskjellen langt fra er så stor som i din teori, uten å si noe mere om det, foreløpig.

5466149[/snapback]

:whistle:

th_qqt3.png

Nesten sånn, pluss kompensasjon for mindre laminær strømning?

Wops, glemte å presisere at styggeskapen ovenfor er endring av vanntemperaturen fra innløp til utløp gjennom en blokk/radiator ved forskjellige effekter. Ikke utrykk for hvor godt noe kjøler, selv om dette henger i sammen.

Endret av Kvakksalveren
Lenke til kommentar

Ja, man kan jo lese endel utav det diagrammet der. :hmm:

Eksempelvis kan man jo ta for seg 100w-linja, og lese av dT v/60ltr/t, og deretter sjekke dT v/160ltr/t.

~0,8grader forbedring? ;) Tenke seg til....

Ellers gikk det skikkelig skeis her, i kveld.

I den aller siste gjennomkjøringa fikk jeg en bitteliten lekkasje fra en nippel på CPU-blokka.

De fleste vet jo hvor slike dråper havner. :cry:

Pluselig ble skjermen full av artifacts, men da hadde vel skaden skjedd allerede.

Tiltross for iherdig vasking av skjermkortet med isopropanol, og en real omgang med føhneren etterpå, kan det nok se ut som både skjermkort og hovedkort har gått føyka!

All-verdens "opplivingsforsøk" var nytteløse, så det blir nok en tur ned til Netshop imorra.

Ikke får jeg tak i artikkelen med det første heller, ettersom denne maskinen ikke har S-ATA. Alt jeg eier og har ligger jo på diskene i den døde maskinen.

Jaja, det koster litt å leke seg med hardware. Det kan jeg skrive under på! :(

Lenke til kommentar

Det var kjedelig greier Skrue, og både HK og skjermkort er jo ikke så festlig å måtte bytte ut før man selv ber om det da :(

Hvis det er helt krise for deg plukket jeg nettopp ut mitt gamle A8N sli Deluxe her. Har egentlig ikke planlagt og selge eller kvitte meg med det, men du kan alltids få låne det om du står fast, forsjåvidt 6800GT med blokk også. PM i så fall da vet du :)

Hvis du skal kjøpe nytt hk har jeg jo mast om at jeg gjerne vil se et av de nye Asus A8N32 med den nydeligste vannkjøleløsning, (sånn som bare du lager de), på begge chipset, og det hele... nå har du jo sjangsen til å foreta en ellers noe "unødvendig" oppgradering he he.. ;)

Lenke til kommentar

Æsj, ja. :(

Men du skal ha tusen takk for tilbudet og omtanken da! :thumbup:

Jeg har imidlertid et bittelite håp om at skjermkortet er ok, men det gjenstår å se.

Jeg har jo fundert litt på et ASUS-kort ja, men det koster jo endel mer enn et identisk kort lik det jeg har.

Dessuten vet jeg ikke om jeg kommer til å orke fikkelet med å tilpasse kjøleblokker og ting til et nytt kort akkurat nå, så jeg er redd for at jeg nok ender opp med en ny MSI-utgave.

Jeg får jo det for halve prisen av ASUS-kortet. Vi får se...

Lenke til kommentar

Jada, skjønner godt det, og det Asus kortet koster nok mer enn det smaker, spesielt om man ikke faktisk utnytter sli.

Men selv om ikke jeg er den som egentlig er mest opptatt av utsende syns jeg virkelig at når det gjelder utsende er det ingen over og ingen ved siden til dette nye fra Asus.

Jeg har droppet det selv også, fordi det blir mye mikk hvis man skal ha vann på det hele. Men du verden så tøft det kunne blitt :)

Men i fornufts-klassen er jo MSI kortet veldig bra da, mye for pengene.

Uansett lykke til, og tilbudet står ved lag, da disse delene (forhåpentligvis...) uansett blir liggende på lager her en periode fremover ;)

Lenke til kommentar

Synd å høre Skrue =(

Håper det ikke skjer flere ulykker framover. Det skal bli veldig interessant å høre hvilke resultater du kommer fram til.

EDIT: Kanskje Du kunne fått noe sponsing fra nettbutikker? Verdt et forsøk kanskje?

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Synd å høre Skrue =(

Håper det ikke skjer flere ulykker framover. Det skal bli veldig interessant å høre hvilke resultater du kommer fram til.

EDIT: Kanskje Du kunne fått noe sponsing fra nettbutikker? Verdt et forsøk kanskje?

-Stigma

5468296[/snapback]

Ja jeg tror ikke du hadde hatt noe som helst problem med å få en hel del ting gratis Skrue.

Kondolerer med den døde HWen :cry:

Lenke til kommentar

Takker igjen for omtanke og medfølelse folkens! :)

Har aldri forhørt meg om spons og slikt i noen webshop, er vel kanskje litt for beskjeden der.

Nå ser det imidlertid ut som at jeg "bare" slipper unna med nytt skjermkort. Hk fungerte i alle fall ok med et gammelt pci-kort.

Regner med å få tak i nytt skjermkort i morgen, så da er jeg nok snart på plass med litt mer info. ;)

Lenke til kommentar

Sjekk uansett om det bare er en enkel kortsluttning på noen av sikkringene på skjermkortet, tviler på at det er 100% dødt og det bør nok være en grei sak å få byttet den komponenten som stopper det.

Har hørt om et par stykker som har fikset skjermkort som har vært "død" på den måten men har ikke erfaring selv på hva man skal se etter.

Lenke til kommentar

Jaha, "sikringer"?

Mener ikke å være flåsete nå, men jeg vet i alle fall lite og ingenting om at det finnes noe slikt på et skjermkort?

Har finkjemmet det meste med en 12x urmakerlupe, men finner ingenting som ser mistenkelig ut, eller lukter svidd....

Lenke til kommentar

Vannet traff midt over core-området.

Etter ganske kort tid dannet det seg et grønt belegg rundt komponentene, så det rusla nok noen volt både hit og dit før jeg fikke nappa ut kontakten fra PSU.

Har testet dettre-fire ganger i løpet av helgen, men det er fortsatt ikke liv i det.

"Evig eies kun det tapte".... :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...