Gå til innhold

Lav flow, dårligere temps?


Anbefalte innlegg

henningml Postet i dag, 14:38

  Hmm.. godt mulig du har tatt meg her ja.. Dette betyr vel også at vannet ikke vil plukke opp mindre energi i vannblokkene ved lavere gjennomstrømning? Regner med at dette gjelder begge veier.

 

Så strengt tatt er konklusjonen den samme..

Ja, for litt mer bakgrunnstoff og teori mens vi venter på resultatene, fikk jeg noen ganske grundige svar på disse tingene fra Skrue, Kvakksalveren og andre som åpenbart fulgte bedre med i fysikktimen en jeg gjorde :!:

 

En tråd som er interessant er feks denne: vannhastighet og kjøleevne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den hadde jeg jo helt glemt, pcp160! Takk for påminnelsen! :thumbup:

Den kan jo være grei å ta med seg, for egen del også.

 

Btw; Etter ønske fra flere her, er nå AC Cuplex Pro-blokka på plass i maskinen.

Da gjenstår det jo å se hva den kan "tåle" av variabel flow.

Tviler på at jeg blir ferdig med den i kveld, det tar jo litt tid å teste resultatet av forskjellige kombinasjoner...

Lenke til kommentar
Den hadde jeg jo helt glemt, pcp160! Takk for påminnelsen!  :thumbup:

Den kan jo være grei å ta med seg, for egen del også.

 

Btw; Etter ønske fra flere her, er nå AC Cuplex Pro-blokka på plass i maskinen.

Da gjenstår det jo å se hva den kan "tåle" av variabel flow.

Tviler på at jeg blir ferdig med den i kveld, det tar jo litt tid å teste resultatet av forskjellige kombinasjoner...

5444615[/snapback]

 

Hvor poster du resultatene da? I denne tråden eller...? Sitter med en sånn blokk selv så, hadde vært greit å fått med seg.

Lenke til kommentar
Skrue Postet i dag, 22:40

Den hadde jeg jo helt glemt, pcp160! Takk for påminnelsen! 

Den kan jo være grei å ta med seg, for egen del også.

Ja jeg kom på den tråden da jeg så at denne tråden begynte å ta samme vending. Temaet ble jo ganske godt dekket der, jeg fikk svar over all forventing og du hadde jo også en del real life erfaringer på det tidspunkt, dog med noe annet utstyr og blokker en det du jobber med nå vil jeg tro.

 

Ta deg den tiden du trenger du, alle som har drevet med litt avanserte kjøkken- eksperimenter vet at tiden gjerne går alt for fort :)

Lenke til kommentar

Sant nok.

Det er jo alltid snakk om tid, tid, og tid igjen.

Nå ser det ut til at tiden må strekkes ennå litt lenger, ettersom jeg har en Swiftech MCP650 på vei i posten.

Det er jo en pumpe som er en god del kraftigere enn de to jeg kjører med her nå, og dermed vil jeg også få testet resultatet av å gå andre veien, dvs med høyere flow og trykk.

Det kan jo bli en interessant observasjon, og kan på sett og vis gi litt bedre "ballanse i regnskapet". ;)

Lenke til kommentar

LOL!

Jeg lever nok ikke heeelt opp til nicket mitt, men sant nok: Tid er penger! Om det bare hadde vært så vel...

 

Teoriene omkring temaet er mange ja, og det er nettopp derfor jeg har gitt meg i kast med en slik oppgave.

Min mening er i alle fall at behovet for slanger og pumper man kan kjøre igjennom med hest og vogn, nok er ganske overdrevet.

Vent og se! ;)

 

Btw; bucketofcack: Du har fått en PM...

Lenke til kommentar

Ah, godt å se at noen viser forståelse for, og har forstand på at det tar endel tid før en artikkel omsider er på plass. Takk!

Det tar som du antyder, mye tid å teste slike ting. Vann skal tappes ned og fylles på, blokker skal demonteres / remonteres, temperaturer skal normaliseres før testing, etc, etc. Og selve testinga er jo heller ikke akkurat unnagjort på fem minutter....

Bilder skal skaleres til riktige størrelser, og sist men ikke minst; Artikkelen skal også skrives og formes på en vettug måte.

At sånt tar tid? Det vet vel de fleste, som har forsøkt seg på tilsvarende.

 

innimellom slagene skal / bør man jo også ta seg tid til å svare på innlegg og PM´s.

Kveldene går fort unna da....

Lenke til kommentar

Kobla på en radiator igår. og fikk lavere flow pga store slanger!

Aner ikke kva den hører til! Enten varmeregister eller til lettmc!

 

Slagnene mine er 10mm..og slik :

 

Pumpe-->Cpu--->Chipsett-->Gpu-->Radiator1--->varmeregister-->retur-pumpe.

 

varmeregisteret hadde ca 16mm? (har ikke peiling) så måtte til med juks!

 

brukte ca 40cm med 16mm fra Varmeregisteret --->20cm 12mm (hageslange størelse) --->8mm som passa på Bigwater Radiatoren!

 

Det er sånn at alle slangene akkurat går inni kvarandre :cool: men pumpa klarte ikke lengen på dei store rørene

 

(seier seg selv med 10mm flow så når det kommer til 16mm slange på over 40cm så blir det luft?)

 

Har nå kutta alle dei store rørenen ned til ca 10cm,

 

sånn at 12mm går helt inni den største slagen og 8mm går halveis inni 12mm!

og en del slangeklemmer :tease:

 

og nå er det bånn gass på trykket igjen!

 

eller er det slik?: jo lenger med vann-ledinger,mindre flow?

 

var så vidt den hosta vann i retur-røret når slagene var så store..

 

men Temperaturen er akkurat den samme! suger den like dårligt også da? Eller er det bare pga slangee er så tykke i returen?

 

:w00t: måtte også tilsette nesten 1L Batterivann for stor vann-mende, siden slangee fyller for mye?

Lenke til kommentar

Joda fluesopp, jeg har vel ikke noe valg?

Som nevnt er det (nok en) pumpe på vei hit, og det kan jo være interessant å se hva den kan bringe av resultater.

 

@galaxee:

Du fikk nok ikke lavere flow pga store slanger!

Det de imidlertid avslører, er at den faktiske flow gjennom systemet ditt er ganske beskjeden. Dermed klarer ikke pumpa (hvilken type?) å fylle opp slangene, noe som fort kan oppfattes på den måten.

 

Årsaken til redusert(?) flow, er nok helst at den ekstra radiatoren i systemet representerer større motstand, og altså lavere flow.

 

Når vannmengden er så lav som den tydeligvis er, så hadde du sannsynligvis fått samme resultat med 5/16" / 8mm ID slanger, temperaturmessig sett...

Lenke til kommentar

Under helt teoretiske perfekte forhold vil nok sirkulasjonshastighet i loopen ha ingenting å si for vanntempen (hvis man ikke tar hennsyn til at temp vil variere med hvor i loopen man måler).

 

I praksis vil jeg tippe du kanskje får rundt en grad lavere temp med +50 til 100% ekstra omtrøming eller så. Lite eller ingenting å hente.

 

Ufordelen med lav gjennomstrømning er jo dog at du faktisk får lavere temp på komponentene dine. rask gjennomstrømning vil gi lite forskjell mellom inn og temp ut av kjøleblokken på CPU. CPU vil ikke merke noe forskjell, men om deretter vannet går til GPU, så er jo det stor forskjell.

 

Eks med tall som bare skal være representative:

Komponenter: CPU - GPU - HD - PSU

Low-flow: 40 - 46 - 48 - 54

High-flow (2x): 40 - 43 - 44 - 47

I low-flow systemet vil F.eks. PSU lide ganske som følge av lav gjennomstrøming.

 

Dermed, min teoretiske konklusjon er at gjennomstrøming vil være tilnærmet lik en ikke-faktor dersom du bare har ett kjølepunkt, men meget relevant for alle de påfølgende kjøleblokkene som står etterpå i serie. Jo flere, jo værre når sirkulasjonen er lav.

 

Skrue, husk derfor å ta med en test eller to med minst 2 seriekoblede blokker under tung belastning.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Eks med tall som bare skal være representative:

Komponenter: CPU - GPU - HD - PSU

Low-flow:        40  -  46  - 48  - 54

High-flow (2x): 40  -  43  - 44  - 47

Med høy vannhastighet vil inn-temperaturen til CPU være høyere, siden vannet har hatt mindre tid i radiatoren. Forøvrig heter det ulempe eller bakdel ;)

Lenke til kommentar
Eks med tall som bare skal være representative:

Komponenter: CPU - GPU - HD - PSU

Low-flow:        40  -  46  - 48  - 54

High-flow (2x): 40  -  43  - 44  - 47

Med høy vannhastighet vil inn-temperaturen til CPU være høyere, siden vannet har hatt mindre tid i radiatoren. Forøvrig heter det ulempe eller bakdel ;)

5464272[/snapback]

 

Feil.

 

Ved dobbel sirkulasjon har vannet bare vært i kontakt med radiator halvparten så langt tid ja, men det har også bare vært i kontakt med kjøleblokkene halvparten så lenge på en runde. alså halv nedkjøling + halv oppvarming = samme temperatur.

 

Uansett omløpshastighet er vannet like mye i kontakt med radiatoren i samme tidsinterval. Det er bare snakk om hvor mange runder vannet går.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...