Gå til innhold

Lav flow, dårligere temps?


Anbefalte innlegg

Av ren og skjær nyskjerrighet, og ikke minst som følge av påstander om at "bigger is better" i både flow-og pumpesammenheng, har jeg i kveld / natt testet konsekvensen av disse tingene.

Jeg er riktignok ikke helt ferdig med prosjektet, (som kanskje ender opp med en artikkel?), men jeg vil uansett tro at "liebhabere" av verstingpumper og rør-/ slangedimensjoner større enn hva man til daglig bruker i kjøkkenbenken, kanskje får seg en liten støkk.

Ikke dermed sagt at resultatet vil gjelde i enhver sammenheng, men jeg tillater meg å tro at langt de fleste vil finne disse opplysningene nyttige.

Så følg med! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånt liker vi Skrue :thumbup:

Er det aktuelt å prøve med flere typer blokker eller hva er testoppsettet?

Lurer fordi jeg tror det vil kunne være nokså stor forskjell på hvordan forskjellige blokker reagerer på endret flow. Egentlig har jeg ikke så stor tro på at forskjellen vil være veldig stor uansett, men det vil jo kanskje resultatene dine gi svar på.

 

Men tenker at en blokk som Cuplex PRO som jeg har en av her, vil trenge enormt mye mer pumpekraft (trykk) for å faktisk slippe noe særlig mer vann gjennom, mens andre litt mindre "tette" blokker kanskje er lettere påvirkelig...

 

Uansett, spent på hva du kommer frem til, ingenting er så bra som "vi prøver" eksperimenter i mine øyne :)

Lenke til kommentar

Ja, det er, eller var får jeg si, aktuelt å prøve flere blokker.

Nå har jeg for så vidt gjort meg ferdig, og i tillegg til min hjemmemekk CPU-blokk, har jeg også hatt NexXxos-blokka fra Alphacool i benken.

Den har jo en konstruksjon som bør favoriseres av en høy flow, men er ikke på langt nær så restriktiv som Cuplex-blokka.

Jeg har jo en Cuplex-blokk liggende her, og ettersom jeg ennå ikke har rigget ned testoppsettet, kan det hende jeg tar meg tid til å teste den også.

Problemet er at jeg skal jobbe i helgen, så det spørs nok om jeg rekker det før til uka. Vi får se. ;)

Resultatene så langt har i alle fall overrasket meg, så får vi se hva dere andre vil mene....

Lenke til kommentar

@storken:

Takk! :yes:

Noen artikkel kommer det dessverre ikke i helgen nei, ettersom jeg har helgevakt på jobben. Nok en årsak, er jo at det er ønske om testing av flere blokker, og dermed blir det jo litt mer å skrive om. ;)

(se nedenfor).

 

@ahoo: Ettersom flere er interessert i hvordan AC Cuplex Pro-blokka vil te seg under forskjellige forhold, skal jeg forsøke å rigge opp den også.

Den har imidlertid bare firehulls fester, så jeg må mekke et slags adapter til den.

Lenke til kommentar

Blir bra dette Skrue, gleder meg til å se resultatet.

 

Min teori er at det er forskjell på vannblokkene, men at den er minimal (sammenlignet med andre sammenligninger mellom disse to vannblokkene :p) Litt vanskelig å forklare. Men kan bli vanskelig å sammenligne forskjellige vannblokker, ettersom de har forskjellige kjøleegenskaper i utgangspunktet.

 

Forskjellen på slanger og pumpe er nok også små, tror for det meste det er oppskrytt, men har tro på at vannblokker med større gjennomstrømningsområde drar større nytte av bedre flow, enn andre "trange" vannblokker.

Lenke til kommentar

Må dere ikke bare fokusere på blokkene her.. ;)

 

Husk at ved lavere gjennomstrømning vil vannet tilbringe lenger tid i radiator, noe som medfører at det kjøles mer ned.

 

Lavere gjennomstrømning medfører også at vannet tilbringer mer tid i blokkene, noe som medfører at det varmes mer opp.

 

Så strengt tatt.. det går opp i opp.

 

 

Ulempen med lav gjennomstrømning vil være at temperatursvingingene på vannet gjennom sløyfen vil være større, og som en følge av dette: blokk nr 1 vil få best nytte av vannet, blokk nr 2 en god del mindre, osv.

 

Høyere gjennomstrøming vil medføre mindre effekttap underveis, men også sansynligvis en høyere snitttemperatur på første blokken..

 

Takk for meg.. Skrue får si ifra om mine anslag er riktige :)

 

 

Hm, bare et forbehold.. Jeg har ikke tatt i betrakning blokker som påstås å kreve høyt trykk for å levere, men personlig har jeg ikke helt troen på at det er trykket som gir de den positive effekten.

Endret av henningml
Lenke til kommentar
Må dere ikke bare fokusere på blokkene her..  ;)

 

Husk at ved lavere gjennomstrømning vil vannet tilbringe lenger tid i radiator, noe som medfører at det kjøles mer ned.

 

5439742[/snapback]

 

Det stemmer nok ikke. Jeg vil faktisk tro man kan øke kjøleevnen i radiatoren med å øke flow, på samme måte som man øker kjøleevnen i en vannblokk. Du bryter ned overflatespenningen, og dette gjør at vannet får bedre kontakt med metallet, og dermed også luften som kjøler det. Forskjellene er likevel svært små, og det kan nok Skrue bekrefte!

 

Fant det her på Procooling

 

"Myth: Water must slow down to fully absorb heat.

Reality: In a closed loop, a given water molecule actually spends the same amount of time in the radiator no matter how fast it is moving, as long as the water is indeed moving. If this is a difficult concept to understand, think about a racecar on a track. If the track is 1 mile (5280 ft) long and the car is driving at 60 mph, the car will spend about 1 second in a 100 ft stretch. Think of the 100 ft stretch as the radiator. Now, if the speed is doubled, the car only spends ½ a second in the 100ft section, but it passes through that same section twice a minute, so it spends a total of 1 second in the 100ft section per minute."

Endret av Arctic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...