Gå til innhold

Engstelig ovenfor bestilling fra play og toll

FM

Anbefalte innlegg

Jeg vet at denne mest sannsynlig er feilpostet til de grader, men jeg prøver meg her likevel da jeg tror at folka på Film/tv kanskje kan besvare mitt spørsmål.

Saken er nemlig den at jeg nettopp har bestilt en del saker fra play.com. Alle koster under 200 kr hver og jeg passet på å bestille de en og en slik at jeg skal unngå toll og slikt. Men så har det seg slik at på nettbanken min så har kun fått registrert to VISA-transaksjoner, en på 350 kr og en annen på 150 kr. Jeg frykter at play har trodd at jeg skulle bestille to av tingene sammen (350 kr), da jeg trykte "shop more" eller noe lignende etter at jeg var ferdig med den ene bestillingen.

Spørsmålet mitt er som følger: Hva skjer nå? Kommer de likevel til å komme i tre seperate pakker og ikke belastes med toll, eller må jeg ut med toll på den pakken med totalverdi på 350 kr? Og hva er i så tilfelle tollen?

Håper noen kan svare meg. Jeg lurer sånn på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De sender det i ulike pakker. Dog påpeker jeg at jeg har MEGET dårlig erfaring med Play om dagen.

Av 7 filmer bestilit siste måned er 2 vært total skivebom. Senest ui går gledet jeg med til å få "versus" i posten, men nok en gang sendte play en annen enn det som jeg hadde bestilit. Denne gangen dukket "Species II" opp.

Noe av grunnen til at jeg bruker play er at det er enkelt. FLott å komme hjem til en ny film i postkassa. Dog blir det mer arbeid når jeg skal sende mail, og klage hver gang. Dessuten ønsker de feilsendte filmer i retur. Og jeg gidder ikke dra ned på postkontoret for å poste disse. Sist jeg postet noe i en postkasse var i forrige årstusen, og ikke f om Play skal få meg til å gjøre det igjen.

Play har dessverre skuffet stort i det siste. Jeg er på leting etter ny leverandør av mine filmer...

Lenke til kommentar
De sender det i ulike pakker. Dog påpeker jeg at jeg har MEGET dårlig erfaring med Play om dagen.

Av 7 filmer bestilit siste måned er 2 vært total skivebom. Senest ui går gledet jeg med til å få "versus" i posten, men nok en gang sendte play en annen enn det som jeg hadde bestilit. Denne gangen dukket "Species II" opp.

Noe av grunnen til at jeg bruker play er at det er enkelt. FLott å komme hjem til en ny film i postkassa. Dog blir det mer arbeid når jeg skal sende mail, og klage hver gang. Dessuten ønsker de feilsendte filmer i retur. Og jeg gidder ikke dra ned på postkontoret for å poste disse. Sist jeg postet noe i en postkasse var i forrige årstusen, og ikke f om Play skal få meg til å gjøre det igjen.

Play har dessverre skuffet stort i det siste. Jeg er på leting etter ny leverandør av mine filmer...

5424076[/snapback]

Når det gjelder retur av feilsendte varer, send link til Postens portotakster, og påpek at du forventer å få dekket portoutgufter ved retur. Du skal ikke være skadelidende.

Mange etailere vil droppe kravet om retur når de ser prisene.

Alternativer til Play:

Amazon UK er ofte like billige som Play, særlig på varer opp mot mva-grensa. Fraktpris oppveies av fradrag av VAT (britisk mva, 17,5%) ved ~£11, over det er prisen du betaler med frakt lavere enn den som står på produktside.

Blahdvd, fraktfritt som Play.

CD Wow i en av sine varianter (OBS! Selger ikke bare R2, så sjekk hvis du ikke har multiregion dvd-spiller). Fraktfritt. Noen av rabatt-linkene er sikkert døde.

Edit: Presisering.

Endret av Njål
Lenke til kommentar
Play sender varene hver for seg uansett hvor mye og hvordan du bestiller.

5424061[/snapback]

Takk, det var det jeg ville høre. Så da kan jeg puste lettet ut. Er grensen på 200 kr sånn btw? Min søster sa noe om at de snakket om å forandre den eller hadde forandret eller ett eller annet.

Synd å høre at enkelte har dårlige erfaringer med play. Jeg har bare hørt bra om de før nå, men snart kan jeg vurdere de selv også. Hvor lang tid tar det sånn cirka? Står 3-5 dager på hjemmesiden, blir dette overholdt?

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen. Det var alle mine spørsmål for i kveld. Jeg skal nå legge meg. God natt til dere alle. I morgen vil jeg igjen streife forumet og kanskje finne tråden min stengt eller flyttet eller ett eller annet. Jeg prøvde i alle fall, og fikk svar. Jeg ble fornøyd. Så takk igjen.

Lenke til kommentar
Når det gjelder retur av feilsendte varer, send link til Postens portotakster, og påpek at du forventer å få dekket portoutgufter ved retur. Du skal ikke være skadelidende.

Mange etailere vil droppe kravet om retur når de ser prisene.

Er det ikke dette som er fordelen med å handle over internett da? :p

Lenke til kommentar

Har et spørsmål, ble helt hekta på X-Files etter å ha begynt på sesong 1. Derfor lurer jeg på å bestille sesong etter sesong med jevne mellomrom. Ser at de koster £29.99 ca 354 norske kroner per sesong. Så det jeg lurer på, denne blir jo stoppet i tollen, hvor mye ca blir det med alle de avgiftene, eller er det best å få disse skaffet fra Norge?

Lenke til kommentar
Har et spørsmål, ble helt hekta på X-Files etter å ha begynt på sesong 1. Derfor lurer jeg på å bestille sesong etter sesong med jevne mellomrom. Ser at de koster £29.99 ca 354 norske kroner per sesong. Så det jeg lurer på, denne blir jo stoppet i tollen, hvor mye ca blir det med alle de avgiftene, eller er det best å få disse skaffet fra Norge?

5429266[/snapback]

Jeg vet ikke hvilken pris du kan få dem for i Norge, men de fleste sesongene er betraktelig billigere hos Amazon UK enn hos Play, faktisk bør Sesong 3, 4, 5 og 7 gå under mva-grensa og slippe ytterligere utgifter så lenge du bestiller dem en og en (og så sant krona ikke synker mye i verdi i forhold til pundet. Sesong 3 og 7 er under grensa med svært god margin, så de er sikre bestilt hver for seg).

Sesong 3 ca NOK180 før frakt/203m/frakt, Sesong 4 NOK191 før frakt/215 m/frakt, Sesong 5 NOK191 før frakt/215 m/frakt, Sesong 7 NOK180 før frakt/203m/frakt.

Sesongene S2, S6S8 og S9 er alle over mva-grensa, men billigere enn hos Play, og bestiller du de som er over mva-grensa samlet sparer du frakt og fortollingsgebyr (ett gebyr per pakke uansett hvor mange bokser det er i pakken, er totalprisen på diskene og frakt under NOK1000 slipper du unna med forenklet gebyr, NOK80 i stedet for 160(?)).

Regnet sammen ca ~NOK840 for sesongene 3, 4, 5 og 7 med frakt bestilt enkeltvis.

Sesongene 2, 6, 8 og 9 bestilt samlet: Grovt regnet NOK950 med frakt, + 25%mva (NOK238) + fortollingsgebyr NOK80: Totalt ~NOK1270.

Samlet sesong 2-9 ca 2100 alt inkludert.

Edit:

Eller du kan selge/kvitte deg med Sesong 1-settet, og skaffe deg det komplette boks-settet Sesong 1-9 for i nabolaget NOK2400 alt inkludert (grovt overslag).

Endret av Njål
Lenke til kommentar

Nice forklart "Njål" :thumbup: Men ser at de leverer gratis kunn i England, så da må jeg regne med at det koster ekstra. F.eks Sesong 3 koster ca £17.97 ca 212,- norske kroner. Er litt over den tollgrensen det. Føler at jeg har lest et sted (der du skriver) at prisene de oppgir på Amazone ikke alltid stemmer eller? :hmm:

Endret av Wooho
Lenke til kommentar
Hvis du leser under "DVD Features" så står det "Sub Titles: English". Altså har  den ikke norsk tekst.

5431457[/snapback]

Stemmer det, og det er på grunn av at filmen som er utgitt i norge er utgitt av SF, og dei har alle dei skandinaviske språka med. Så eg trur visst du kjøper filmen i skandinavia så får du norsk tekst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...