AMD-King Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 (endret) Jeg har tenkt å se om jeg kan lage en enkel surfe-PC med følgende maskinvare: K6-2 350MHz 32 MB RAM (Her sliter jeg, men SKAL skaffe minst 128MB, helst 256MB) CD-ROM 4GB HDD Målet er å få en surfeopplevelse som ikke blir ett swapping-helvette, som det var i Windows 98. Selv med mer RAM vil jeg ikke bruke Windows 98. Det jeg ser etter er en linux distro som starter enkelt og greit, og har windows-preg (start-meny og skrivebordsikoner). Det er en eldre tante som skal bruke maskinen til hovedsakelig nyheter, nettbank og E-post. - Muligheter for Office arbeid er også greit å ha, men Openoffice skal vel holde og følger vel med i fleste sammenhenger. - Det er viktig at linux-distroen har god effektiv minneforbruk. - Den må boote fra harddisken som er i maskinen og ikke på CD eller USB-pen. - WLAN støtte hadde vært utmerket. Noen tips på hvordan jeg kan gjøre dette enkelt og greit for tanten min? Takk for alle fremtidige innlegg! Endret 11. januar 2006 av AMD-King Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Hvis du får >160mb som du sier du skal, vil en standard Ubuntu-installasjon fungere helt ok. Firefox vil vel bruke 5-10 sek. på å starte, men etter det vil det gå helt greit. Har selv en 400mhz/196mb laptop, og den swapper aldri under vanlig bruk. Det finnes og noen grep for å minske minnebruken litt ekstra, f.eks disable alle tty'ene og kun starte de nødvendige daemons. Til det siste er bam fin og for å fikse det føste, kan du rediger /etc/inittab litt. Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2006 Hmmm, en god mulighet. Ubuntu passer jo fint til tante med tanke på brukervennligheten. Tar gjerne imot flere forslag! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå