Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp med Linksys Wireless G 54 Mbps PCI kit

Anbefalte innlegg

Hei. søstra mi skal ha seg trådløst nett hjemme nå. hun bor i et lite hus med tre etg inkl kjeller. må ha god dekning i de to øverste etagene.. routeren blir stående enten i øverste eller midterste etasje en plass..

så trenger anbefaling på en stabil router til en rimelig penge. og et trådløst nettverkskort som kommer godt overens med routeren.

stabilt og rimelig er stikkordene.

takker for alle anbefalinger. :)

--

edit: denne pakken f.eks, fin pris. er den no tess? link.

kan legge til at hun skal kjøpe bærbar etterhvert og den må da også kunne koble seg på uten problemer.. hvordan er det med dette. er ikke så inne på nettverk. har "alle" nyere bærbare innebygd nettverkskort som takler G 108 nettverk? eller burde jeg kjøpe en router med 54 Mbps?

Endret av phax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. søstra mi skal ha seg trådløst nett hjemme nå. hun bor i et lite hus med tre etg inkl kjeller. må ha god dekning i de to øverste etagene.. routeren blir stående enten i øverste eller midterste etasje en plass..

så trenger anbefaling på en stabil router til en rimelig penge. og et trådløst nettverkskort som kommer godt overens med routeren.

stabilt og rimelig er stikkordene.

takker for alle anbefalinger. :)

5423225[/snapback]

Hei! :)

Anbefaler henne å kjøpe seg en Linksys WRT54G. :) Den er stabil som fjell!

Og når det gjelder trådløst nettverkskort, anbefaler jeg Linksys WMP54G. Dette er egentlig litt dyrt, men det går greit å bruke et kort fra f.eks. D-Link. Bruker det selv, og har ingen problemer med det :)

Anbefaler at hun setter routeren midt i huset. Det vil gi god dekning både oppe og nede.

Godt kjøp!

Endret av MrGlenn
Lenke til kommentar
ok takker for svar. litt dyrer enn håpet, men er det stabilt så kan jo det være verdt det! :)

5423309[/snapback]

Den er verdt alle penga! :)

Om den skulle være litt dyr, kan jo en 3Com være alternativet.

Men styr unna D-Link routere, jeg har hatt 2 slike routere, og bare hatt problemer med ustabilitet.

Endret av MrGlenn
Lenke til kommentar
hvordan er programvaren som følger med? brukervennlig og enkel?

edit: hehe, den er grei. "d-link = bad" er notert. :wee:

5423342[/snapback]

Hva mener du? Det følger ikke noe programvare med.

Konfiguering gjøres gjennom nettleseren :)

Når det gjelder installering av kortet, følger det med en CD med driverne på.

Lenke til kommentar
ålreiti. bare vant til at noe trådløst utstyr har med egne programmer for å koble seg til nett. og sjelden likt noen av de.. :wee:

så det er bare drivere som skal inn så tar windows seg av resten?

dette er samme router og pci-kort ikke sant?

5423401[/snapback]

Windows tar av seg resten. Er ikke sikker på om det følger med et eget program. Har ikke vært borti det, hvertfall :p

Jepp, det er det :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

FORBANNA BÆSJ!

gud som jeg plages med dette utstyret.. :hrm:

den trådløse delen virker gull, god dekning og virker stabilt nok. men hva hjelper det når routern sliter som ei mygg i motvind med å koble seg opp mot internett! tydelig noen komplikasjoner mellom router og adsl modem her.

kobler seg til innimellom, men så detter det ned og slår seg vrang igjen, helt ustabilt. har prøvd å oppdatere til nyeste firmware og drivere til trådløs kort, uten noe forandring. og det er ikke internettlinjen eller modemet som er problemet, kobler meg direkte opp til modem, eller via en switch så funker det helt problemfritt. gjennom den trådløse routeren så blir det bare problemer. har sjekket og sjekket og trippelsjekket alle innstillinger og alt skal være i orden.

slike uregelmessige feil er vriene..

nei, blir nok retur av denne varen, ser ikke noen annen løsning desverre. virket som et kvalitetsprodukt ellers da.. foruten om at det ikke funker her.

Lenke til kommentar

har du prøvd den switchen som er innbygd på den?

funke det eller?

EDIT: huske noge me Ad-hoc og Infran..... (huske ikkje ke det hete)

har du sjekka at det står på Ad hoc?

er ikkje heilt sikker om eg skrive det rett kan noe hjelpe litt?

Endret av wilai
Lenke til kommentar

joda, har prøvd å koble via kabel fra pc til den trådløse routeren uten hell. samme problemene der.

ad-hoc, er ikke det når man kobler sammen to pc'er uten en basestasjon mellom? er hvertfall ikke det jeg har valgt. har den ikke forran her nå, men det er ikke problemer med det trådløse nettet, problemet ligger i oppkoblingen mellom trådløs router og adsl modem.

Lenke til kommentar

Er mest sannsynlig at noen innstilllinger i routeren er feil, selv om du har trippelsjekket. Post hvilken leverndør du har og hva slags oppkobling du har satt og evt. annet som kan være av interesse. Er sikkert noen som kan tipse om en liten deltalj som skulle vært annerledes.

Men kan jo være mandagsprodukt du har fått. Rart om det skulle være noe spesielt med Linksysen og en ADSL leverandør som ikke har kommet frem i noen andre tråder (som jeg vet), siden så mange er fornøyd med den.

Lenke til kommentar

det er telenor ja, men ikke der feilen ligger. så snart jeg kobler meg utenom den trådløse routeren så funker det helt fint.

det er jo litt begrenset hva jeg ha valgt feil da, ettersom det ikke har noe med det trådløse eller no kryptering osv og gjøre.

det er jo strengt tatt bare brukernavn og passord som skal inn, resten står jo riktig satt opp ifra standard innstillingene. har prøvd å kjøre den wizard innstallasjonen fra cd'n og også sette det opp manuellt, med akkurat samme resultat. bare bajs..

siden feilen er såpass ustabil også så er det vanskelig og finne ut hva som egentlig er galt.

Lenke til kommentar

Og selv hvordan jeg har skannet igjennom denne topic så ser jeg ikke noe som tilsier om "modemet" fra Telenor er satt i Bridge eller ei .

Er det satt i bridge så skal du bare behøve sette inn user/pass så skal det kjøre men er det ikke i bridge så skal dlinken settes til dynamic .

Og har du satt om nå modemet er bridga satt at PPPoE står i Allways On ?

Lenke til kommentar

***Har skifta topic så jeg kan få litt hjelp her, orker ikke lage en ny post angående emnet.***

har ikke retunert enda så driver og plages fortsatt. kom til og tenke på, hvorfor må jeg taste inn brukernavn og passord på routeren egentlig? den infoen er jo lagret på adsl modemet.. kan ikke se hvorfor jeg er nødt og ha to ledd med dette.

og adsl modemet, det har vel IP som 192.168.1.1 som standard, noe også routeren har, det blir vel krøll? har hvertfall nå satt routeren som 192.168.1.2 og sist jeg sjekka så funka nettet, men får se om det er stabilt nå fremover... det har funket innimellom tidligere også men overhodet ikke stabilt.

dette med bridge og dynamic, er dette innstillinger jeg må gjøre på adsl modemet? for her har jeg ikke endret noen innstillinger, så der står alt som standard. slik det har gjort i et par år nå mens det har vært koblet opp direkte via pc og senere via switch.

skjønner bare ikke hvorfor jeg må velge type internett oppkobling og sånn på routeren... holdt på og sette opp et nettverk med samme adsl modem og 2stk 3com routere idag, her trengte jeg ikke tenke på det engang. bare koble opp, fikse wds, ip adresser og kryptering så var alt oppe og gikk. trodde liksom det var adsl modemet sin jobb og koble seg til nett, og routeren sin jobb og fordele det signalet.

Lenke til kommentar

Hva slags modem har du ?

Selv har jeg Speedtouch 510i ,ellers har jeg akkurat samme oppsett som deg og det fungerer bra.

Det jeg har gjort er å sette Speedtouchen i bridge modus ,da er routerfunksjonen fjernet og speedtouchen er blitt ett rent modem.

Brukernavn og passord skal da fylles inn under PPPOE i Linksysen.

TELENOR har en grei guide på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...