Gå til innhold

Installere win98 i stedet for xp

Anbefalte innlegg

Jeg skal installere win98 igjen på en pc som jeg installerte xp på her forleden, pga kompabilitetsproblemer med scanner, kamera osv. Finner ikke nye driverne. Jeg vet det er som å banne i kirken å gå tilbake til win98, men jeg skal nå det.

Jeg har formatert harddisken, men derfra sliter jeg. Jeg har win98 CDen, men jeg mangler en startup-disk(er det det samme som bootdisk?). Og jeg får opp endel meldinger når jeg bruker bootdisken. Noe sånt som f.eks "Feil eller mangler conig.sys". Så selve installasjonen vil ikke starte, win98 CDen starter ikke opp om dere skjønner. Har aldri opplevd dette problemet før.

Noen som har peil på hva som kan gjøres? Bør jeg installere xp igjen og ta det helt fra begynnelsen? Det bør vel også nevnes at jeg ikke er noen racer i DOS, så her trenger jeg det inn med teskje :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-09-10 13:48, Cappo skrev:

Bare sett maskina til å boote fra CD-Rom først så booter den fra Win98 CD'en. Skal den gjøre i hvertfall.

Jeg har prøvd det, men når jeg får valget mellom å starte opp fra

1. Start opp fra harddisk

2. Start opp fra CD-ROM

velger jeg fra CD-ROM. Men da kommer bare svart skjem og det står bare og blinker. Akkurat som om den har kjørt seg fast i gjørma.

Lenke til kommentar

Last ned boot diskett(DOS 6.xx) og filer for cd-rom støtte fra bootdisk.com, så lager du disketten. Sett i diskett -> start maskinen -> skriv "fdisk"(uten"") -> slett alle primære sekundære og ikke dos partisjoner(du vil mista all data) -> avslutt fdisk -> gå inn på cd-rommen (f.eks d:) -> skriv "setup"(uten"") -> følg instruksjoner "on screen"...

skal ikke vere verre en det...

Edit: letteste ville vere med cd-rom boot som folka over her sier

Prøv FreeBSD :wink:

[ Denne Melding var redigert av: Civilix på 2002-09-10 14:03 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Hvis ikke, så trenger du en bootdiskett laget i win98. Denne har drivere for å starte cd-rommen i dos.

Har lastet ned en bootdiskett for win98 fra bootdisk.com, men det er da jeg får alle meldingene om feil her og der, og mangler den og den filen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...