panbanan Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Jeg studerer fortiden International Business Management i USA. Universitetet heter Pacific Lutheran University(PLu.edu) i Tacoma en halvtime utenfor Seattle. Universitet skal være på topp 10 lista på nord vest kysten av statene. Forrige semester studerte jeg business fag og Mandarin i Chengdu, Kina. Jeg har bare tenkt å ta en Bachelor grad i første omgang. En ting jeg alltid har lurt på er hvilke jobb muligheter har jeg egentlig? Er det store behov for mine fagkunnskaper? Graden består av et internship som skal vare et semester. Er det noen som har noen tips hvor jeg kan søke? Hadde vært kult å jobbet for en norsk bedrift som har tilknytninger til Kina eller i hvert fall Asia. Hvis noen her som har gjort noe lignende hadde det vært artig å fått noen tips og råd om fremtidige karriere strategier. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Et raskt blikk på diverse sider for jobb og karriere viser gode muligheter for folk med forretningsbakgrunn, spesielt om man har en MBA. Internasjonal bakgrunn er dessverre en blandet velsignelse i Norge, diverse nettverk gjør det litt komplisert å komme innenfor om du ikke allerede har hatt et opphold på NHH/BI eller tilsvarende fra før, sjekk ANSA for mer informasjon. Bakgrunn fra Kina (Chengdu i Sichuan, Kina?) er en fordel i disse tider da en snakker om det kommende kinesiske århundre. Håper du sørget for å lære deg mest mulig om språk og kultur mens du var der. Venner av meg derfra forteller (omenn ikke helt nøytralt) at Sichuan har den beste maten og de peneste jentene, begge deler et hett tema blant kineserne jeg kjenner... Jeg vil anbefale deg å søke i internasjonale firma som rekrutterer bredt. Se opp for nedtrukkede nisseluer og steder der alle "må" ha samme utdanning som sjefen. Ta en kikk på de store konsulentfirmaene, mulig du finner noe interessant der. Vær obs på at mange norske ledere ikke er i stand til å forstå din kunnskap, erfaring eller verdi. Synd, men ofte sant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå