nikk0 Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 (endret) Heisann. Min plan er nå å bytte ut cd-spilleren med en PC. (Jippi!) Men ettersom jeg har tenkt på dette, har jeg kommet over noen problemstillinger: 1. Greier jeg å vise DVD/DivX med en Via C3 800Mhz ? 2. HDD eller flash-kort? (Vil helst ha HDD..) 3. Finnes det en radio-motakere for usb? Alla en minnepen elns? Planen er å modifisere hattehylla, slik at jeg får plass til høytalerne (2stk 6x9, står fra før), pluss ett mini-ITX kabinett, halvveis nedsenket i hattehylla. Ellers så skal jeg også prøve å flytte på hjulet, og knappene til airconditionen, ett hakk ned, så jeg får plass til en skjerm der airconditionen er radioen stå før. Bilder av planene kommer senere. Tips, tilbakemeldinger, hva som helst. Spytt ut. Endret 11. januar 2006 av nikk0 Lenke til kommentar
epifant Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 (endret) Hva med en Mac Mini og Griffin Radioshark? Endret 11. januar 2006 av epifant Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 (endret) Enkelt & greit; Mini ITX, gå til 'CASETRONIC' og travle C134 bil'. Tilføy en 60GB 5400 2.5" disk og en DVD- brenner, stapp inn en usb kabel bak og finn en passende plass på dashen for dette i andre enden, bruk etpar overganger fra minijack til RCA og hey, presto Endret 11. januar 2006 av Jalla Lenke til kommentar
epifant Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 (endret) Jalla: det var ingen info om pris der.. Går man inn på Carputer.no sin webshop kan man sette sammen følgende kombo: Travla C134 kabinett: 990,- Epia M1000 hovedkort (1Ghz): 1.300,- 80GB harddisk: 1.187,50 512mb RAM: 1.395,- Slim-IDE overgang: 148,- Slim 8x DVD: 625,- M1-ATX 90W PSU: 785,- Totalpris: 6.430,- --------------------------------------------- Mac Mini: 5390,- 1,42Ghz G4 80GB harddisk 512mb RAM DVD/CD-RW-stasjon Innebygget Wifi Innebygget Blåtann Carnetix CNX-P1900 140W PSU: 666,- (fra Mp3car.com) Carnetix P1900 Mac Mini power button cable kit: 40,- (fra Mp3car.com) Totalpris: 6.096,- --------------------------------------------- Minien finnes også i en mindre og billigere variant, velger man den aller billigste havner man på totalt 5.196,-. Og så kommer den helt ferdig montert. Ergo kan man ikke gjøre mange feilene selv... Kjøper man skjermen også fra Mp3car.com sparer man 576,- sammenliknet med Carputer.no, selv om man må ta høyde for at frakt og moms spiser opp noe av innsparingen. Carnetix-PSUen jeg har tatt med er også kraftigere, og noe mer rik på finesser enn M1-ATXen(?). Og ja, Minien finner både Liliput og Xenarc-skjermer uten problemer Endret 12. januar 2006 av epifant Lenke til kommentar
nikk0 Skrevet 21. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2006 Hvor stor er faren for at kondens vil ødelegge morroa i løpet av årenes løp? Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Ødelegges ikke harddisken når det rister? Lenke til kommentar
epifant Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Kondens oppstår når kalde objekter blir introdusert i varme omgivelser. Det omvendte av hva som er tilfellet med datakomponenter altså. Jeg har pr. dags dato ikke hørt om noen carputer-brukere som har hatt problemer med kondens. Diskene som er mest utstrakt til carputer-bruk er 2,5" disker. Disse er bygget for å tåle langt mer juling enn vanlige 3,5" disker. Det kan dog være en god løsning å kjøre operativsystemet fra et CF-kort (e.l.), og bruke en ekstern harddisk til lagring av musikk, film, bilder, osv. På den måten kan man ta med seg disken ut av bilen når det er kaldt. En slik løsning vil som regel ikke medføre større ekstrakostnader enn et CF-kort, et CF-adapter og et kabinett til harddisken man ellers ville montert i kabinettet. Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 (endret) Ble litt gira på dette her! Trådløst nettverkskort må man jo ha, bare å parkere ved huset og kopiere musikk... - Er det lurt å kjøre en 230V med omformer? - Hvordan er det med vanlige 5,25" DVD-spillere, regner med at platene blir å "hoppe"? Bør man ha en som er beregnet for bærbare? - Hvordan skal man slå på forsterkerne uten remote fra CD-spiller? Kan jo ha en bryter, men det er jo litt tungvindt. Men dette kommer til vel til å trekke en del strøm... VGA-kabelen har også USB-kabel, for touchpanelet. Endret 22. januar 2006 av Jtand Lenke til kommentar
epifant Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 - Det vil vel funke med 230V og en omformer, men jeg ser ikke helt vitsen med å først konvertere 12V til 230V for så å konvertere den tilbake igjen til 12v? - Jordingsstøy er et utbredt problem, spesielt med billige 12V-230V invertere. - 12V-12V invertere har langt flere praktiske og nyttige finesser. Vil en 12V-230V inverter holde carputeren din gående mens du starter bilen? Har den strømutganger til ting som f.eks. en ekstern harddisk, en forsinket remoteutgang til forsterker eller spenningsovervåking med automatisk turn-off av carputeren når batterispenningen kryper under et visst nivå? - en "vanlig" 5,25" DVD-spiller vil sannsynligvis slite mer enn en laptop-spiller. I Mac Minien er alle de interne komponentene bærbar-komponenter, i en Mini-ITX kan man velge en såkalt SlimLine spiller. -igjen, 12V-12V invertere har som regel en slik remote-utgang du kan bruke til forsterkerne. Enkelte av dem sørger til og med for at forsterkerne dine slår seg på etter carputeren, så du unngår DC-smell i høyttalerne. - monterer du carputeren så midt i bilen og så lavt som mulig, unngår du at den blir utsatt for de største rystelsene. Monterer du i tillegg hele saken på f.eks. en tung gummiavfjæret plate sørger du i tillegg for at carputeren blir liggende å "duve" mykt istedetfor å bli skumpet rundt som en kasse egg. Ganske enkel fysikk. I og med at carputeren har blitt gitt en høy masse vil gummiavkoblingene absorbere både større og mindre støt. Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 (endret) - Det vil vel funke med 230V og en omformer, men jeg ser ikke helt vitsen med å først konvertere 12V til 230V for så å konvertere den tilbake igjen til 12v? - Jordingsstøy er et utbredt problem, spesielt med billige 12V-230V invertere. - 12V-12V invertere har langt flere praktiske og nyttige finesser. Vil en 12V-230V inverter holde carputeren din gående mens du starter bilen? Har den strømutganger til ting som f.eks. en ekstern harddisk, en forsinket remoteutgang til forsterker eller spenningsovervåking med automatisk turn-off av carputeren når batterispenningen kryper under et visst nivå? - en "vanlig" 5,25" DVD-spiller vil sannsynligvis slite mer enn en laptop-spiller. I Mac Minien er alle de interne komponentene bærbar-komponenter, i en Mini-ITX kan man velge en såkalt SlimLine spiller. -igjen, 12V-12V invertere har som regel en slik remote-utgang du kan bruke til forsterkerne. Enkelte av dem sørger til og med for at forsterkerne dine slår seg på etter carputeren, så du unngår DC-smell i høyttalerne. - monterer du carputeren så midt i bilen og så lavt som mulig, unngår du at den blir utsatt for de største rystelsene. Monterer du i tillegg hele saken på f.eks. en tung gummiavfjæret plate sørger du i tillegg for at carputeren blir liggende å "duve" mykt istedetfor å bli skumpet rundt som en kasse egg. Ganske enkel fysikk. I og med at carputeren har blitt gitt en høy masse vil gummiavkoblingene absorbere både større og mindre støt. 5481210[/snapback] Skal jeg bare kjøpe en slik da? - Om jeg skal ha DVD-rom i dashbordet, og har PC-en i bagasjerommet. Hvilken kabel skal jeg da bruke? - Noen som har synspunkter om lydkvaliteten fremfor en vanlig bil CD-spiller? Lurer litt på dette lydkortet. Endret 24. januar 2006 av Jtand Lenke til kommentar
epifant Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Skal jeg bare kjøpe en slik da? Dersom den tilfredsstiller strømbehovene dine virker den som et godt kjøp. Er du usikker kan det være lurt å sende Robin en mail, han vet hva du trenger. Var jeg deg ville jeg kjøpt en litt større inverter enn jeg trenger slik at du har muligheten til å f.eks. koble til et par ekstra komponenter. - Om jeg skal ha DVD-rom i dashbordet, og har PC-en i bagasjerommet. Hvilken kabel skal jeg da bruke? Dersom du vil ha dem så langt fra hverandre tror jeg det greieste hadde vært å kjøpe en ekstern DVD-brenner/leser for så å koble den til PCen med USB 2.0 eller FireWire-kabel. - Noen som har synspunkter om lydkvaliteten fremfor en vanlig bil CD-spiller?Lurer litt på dette lydkortet. 5491228[/snapback] Lydkvaliteten på en carputer kan bli helt snask den! Men det er litt flere feller man kan gå i, ettersom det tross alt er flere komponenter, flere ledninger og denslags. Onkyo-kortet du linker til har jeg ingen erfaring med, men etter hva jeg har skjønt tror jeg ikke det er å kaste bort pengene, for å si det slik. Det finnes også andre kort i ca. samme prisklasse som kan være gode alternativer. Sjekk M-Audios Audiophile, E-MU 1212 (?), og ESI Juli@ f.eks. PS: det nytter lite å ha et suverent lydkort dersom lyden skal forsterkes av Clas Ohlsons billigste forsterker. Og omvendt. Hva slags utstyr har du tenkt at resten av anlegget skal bestå av? Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Skal jeg bare kjøpe en slik da? Dersom den tilfredsstiller strømbehovene dine virker den som et godt kjøp. Er du usikker kan det være lurt å sende Robin en mail, han vet hva du trenger. Var jeg deg ville jeg kjøpt en litt større inverter enn jeg trenger slik at du har muligheten til å f.eks. koble til et par ekstra komponenter. - Om jeg skal ha DVD-rom i dashbordet, og har PC-en i bagasjerommet. Hvilken kabel skal jeg da bruke? Dersom du vil ha dem så langt fra hverandre tror jeg det greieste hadde vært å kjøpe en ekstern DVD-brenner/leser for så å koble den til PCen med USB 2.0 eller FireWire-kabel. - Noen som har synspunkter om lydkvaliteten fremfor en vanlig bil CD-spiller?Lurer litt på dette lydkortet. 5491228[/snapback] Lydkvaliteten på en carputer kan bli helt snask den! Men det er litt flere feller man kan gå i, ettersom det tross alt er flere komponenter, flere ledninger og denslags. Onkyo-kortet du linker til har jeg ingen erfaring med, men etter hva jeg har skjønt tror jeg ikke det er å kaste bort pengene, for å si det slik. Det finnes også andre kort i ca. samme prisklasse som kan være gode alternativer. Sjekk M-Audios Audiophile, E-MU 1212 (?), og ESI Juli@ f.eks. PS: det nytter lite å ha et suverent lydkort dersom lyden skal forsterkes av Clas Ohlsons billigste forsterker. Og omvendt. Hva slags utstyr har du tenkt at resten av anlegget skal bestå av? 5491502[/snapback] Det er en Dynabel BF2502 klasse A forsterker. Elementer har jeg ikke helt bestemt meg for, men det haster ikke så, enda 2 måneder til jeg blir 18 Lenke til kommentar
epifant Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Da har du ihvertfall et godt utgangspunkt. Den er nok dessverre ikke klasse A ihvertfall ikke i utgangstrinnet. 2x250 klasse A-watt ville nok trengt adskillig større kjøleribber enn det der Jeg tror et lydkort i prisklassen du har skissert burde passe bra til forsterkeren. Det er mulig du til og med kunne gått litt opp i pris, men alt er prioriteringer.. Du skal tross alt ha litt mer enn bare lydkort Er det lov å spørre om hva slags bil dette skal monteres i? Du må ha lykke til ihvertfall! PS: jeg ville droppet høyttalere i hattehylla om jeg var deg. Den Dynabel-forsterkeren er altfor bra til å drive hattehylle-høyttalere. Etter min mening... Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Ingen, abosolutt INGEN planer om hattehyllehøyttalere Jeg er ikke helt sikker på det med hvilken bil. Driver å titter på autoDB hver dag, hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå