Gå til innhold

Trenge Hlp/Tips for "Homegrown" optikk fra kikkert

Anbefalte innlegg

Har hørt snakk om at det er folk som har laget egen optikk til kompakt kameraer med mono-linse kikkerter, og hjemmelagde monterings-ringer.

Ønsker å teste dette, men trenger litt tips. Noen som vet om linker de kan poste her?

Til PowerShot S60 finnes det en linseforsatts og avstandstykke å få kjøpt fra Canon, dette koster ca 1500 tror jeg. Så prisen må ikke overstige noe særlig over 500 for at jeg skal gidde dette. Evt. dersom det hjemmelagde skulle være like bra eller bedre kan jeg strekke meg noe lengre.

Dersom noen har gjort tilsvarende eller vet om andre som har fått dette til ønsker jeg gjerne info, linker o.l.

Kan det være mulig å få til bra bilder på en slik måte? Kommer sikkert til bruke dette bare med tripod.

Endret av olemann939
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan få ypperlig kvalitet så lenge kikkerten/teleskopet er av god kvalitet og at du greier å montere kameraet på en bra måte.

Du skal plassere kameraet sånn at linsen er der du har øyet når du bruker kikkerten, verre er det ikke. Lag en solid montering og pass på at det ikke kommer strølys inn i mellom kikkerten og kameraet.

Lenke til kommentar

Takker.

Er det andre som har noen linker? eller som har endre tips? Tenker på tips av type tutorials, eller step by step guides?

Har flere tommelfingre enn normalt, og ønsker derfor en grundig guide slik at jeg ikke ender opp med (nok et!) et prosjekt som bare koster meg penger men som ikke virker:-)

Lenke til kommentar

det første du må sjekke er om linsen på kameraet og eyepicen på kikkerten matcher hverandre. dvs hvis linsa er for stor, får du et lite bilde i midten, og en stor sort ramme rundt. jeg har bygd en slik ved hjelp av canon powershot a80, og en nikon monoscope på 20x. dette fungerte glimrende, og med 3x zoom på kamera ga dette en effektiv zoom på 600. stativ er en absolutt nødvendighet, og fjerutløser annbefales (event. bruke tidsforsinket utløser.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...