olemann939 Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 (endret) Har hørt snakk om at det er folk som har laget egen optikk til kompakt kameraer med mono-linse kikkerter, og hjemmelagde monterings-ringer. Ønsker å teste dette, men trenger litt tips. Noen som vet om linker de kan poste her? Til PowerShot S60 finnes det en linseforsatts og avstandstykke å få kjøpt fra Canon, dette koster ca 1500 tror jeg. Så prisen må ikke overstige noe særlig over 500 for at jeg skal gidde dette. Evt. dersom det hjemmelagde skulle være like bra eller bedre kan jeg strekke meg noe lengre. Dersom noen har gjort tilsvarende eller vet om andre som har fått dette til ønsker jeg gjerne info, linker o.l. Kan det være mulig å få til bra bilder på en slik måte? Kommer sikkert til bruke dette bare med tripod. Endret 11. januar 2006 av olemann939 Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Du kan få ypperlig kvalitet så lenge kikkerten/teleskopet er av god kvalitet og at du greier å montere kameraet på en bra måte. Du skal plassere kameraet sånn at linsen er der du har øyet når du bruker kikkerten, verre er det ikke. Lag en solid montering og pass på at det ikke kommer strølys inn i mellom kikkerten og kameraet. Lenke til kommentar
olemann939 Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2006 Takker. Er det andre som har noen linker? eller som har endre tips? Tenker på tips av type tutorials, eller step by step guides? Har flere tommelfingre enn normalt, og ønsker derfor en grundig guide slik at jeg ikke ender opp med (nok et!) et prosjekt som bare koster meg penger men som ikke virker:-) Lenke til kommentar
magnemagne Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 det første du må sjekke er om linsen på kameraet og eyepicen på kikkerten matcher hverandre. dvs hvis linsa er for stor, får du et lite bilde i midten, og en stor sort ramme rundt. jeg har bygd en slik ved hjelp av canon powershot a80, og en nikon monoscope på 20x. dette fungerte glimrende, og med 3x zoom på kamera ga dette en effektiv zoom på 600. stativ er en absolutt nødvendighet, og fjerutløser annbefales (event. bruke tidsforsinket utløser.) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Er linsa for stor, kan man zoome for å innskrenke området med sort ramme rundt. Lenke til kommentar
olemann939 Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2006 Fant en fin artikkel her: Akam.no Dette skal nok gå flott. Kan kanskje klare meg med kompakt kameraet en stund til nå:-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå