Gå til innhold

Råd til deg som skal kjøpe nytt objektiv

Anbefalte innlegg

Ikke om hva du skal kjøpe desverre ;)

Men, jeg har en litt dårlig erfaring å dele. Tenkte det kunne være noe å ta med seg for andre.

Jeg har et D70 som jeg kjøpte sammen med kit linsen. Et umiddelbar behov som meldte seg var for en telelinse. Så jeg gjorde litt sjekking rundt om kring og fant en herværende fotobutikk ikke langt fra regjeringskvartalet som hadde en brukt Nikon 80-200 f2.8 annonsert på websidene sine som jeg synes hørtes interessant ut.

Siden jeg jobber i nærheten så tenkte jeg at jeg kunne jo gå innom å sjekke ut hvordan den så ut og hvordan den var på kameraet mitt. Tenkte at det var vel lurt å prøve på akkurat det kameraet som jeg har i tilfelle butikken ikke hadde en D70 inne.

Feil.

Når jeg kommer inn i butikken så vil ikke ekspeditøren at jeg skal håndtere linsen (her burde jeg ha luktet lunten), jeg får se på den, men hvis jeg skulle sette den på kameraet så skulle han gjøre det. Linsen så godt brukt ut så jeg var litt skeptisk.

Men jeg overlater kameraet til ekspeditøren som tar av linsen min og skal sette på telelinsen.

Noe han ikke får til. Så han bruker litt makt. Da gikk den på, men ikke i riktig spor.

Så den satt fast (her burde jeg selvsagt ha sagt stopp). Med litt makt så bryter han den av igjen og får den på i riktig spor. Jeg får allernådigst ta i kamera og linse, men er nå særdeles skeptisk og leverer den straks tilbake.

Vel hjemme med kitlinsen på oppdager jeg at kameraet ikke funker lenger.

Jeg skal på ferie dagen eter så her er gode råd dyre. Jeg titter inn i kamerahuset med linsen av og ser at det er stygge merker i armen som styrer blenderåpningne og at den er ute av stilling. Siden jeg skulle på ferie så tenker jeg at det blir litt trist uten kamera og bender litt på blenderarmen med fingeren.

Viola! Alt funker igjen. Jeg drar på ferie og glemmer hele greia.

Spol frem til jul 2005. I julegave til meg selv (kraftig angrepet av "lens-lust") kjøper jeg en Nikon 85mm f1.4.

Det funker ikke så bra. Blenderen henger seg opp av og til og jeg får underlige resultater.

Så etter nyttår, inn til InterFoto for sjekk. Blenderarmen og hele opphenget er ødelagt.

1800kr + moms.

Så moralen er: la aldri noen i en butikk håndtere kamerautstyret ditt ;)

Hvis de skal leke, la de leke med sitt eget utstyr, ellers kan det for bli dyrt.

Håkon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I nærheten av regjeringskvartalet? Uten å legge skylda på noen, kan dette være Aker Foto, men kan også være Japan Photo/Rude Foto (begge disse ligger i Akersgata).

Uansett så skal man være forsiktig med hvem man leverer utstyret sitt til. Jeg føler meg såpass sikker på både min og kunders kunnskap at jeg gjerne lar kunder benytte vårt utstyr, og har ingenting i mot å håndtere kunders utstyr. Men om man ikke vet hva man driver med, burde man overlate dette til noen andre (og hvis man ikke vet hvordan man setter et objektiv på et kamera, burde man virkelig ikke jobbe i fotobutikk overhodet... eller ihvertfall ikke håndtere en kundes utstyr før man har lært seg det).

Moralen er at haakonts har vært maks uheldig her. De fleste som jobber i fotobutikk kan håndtere utstyr på riktig måte. Men ser du at betjeningen ikke har full kontroll, be om å få prøve selv om det er ditt utstyr de står med.

Lenke til kommentar
  kkristi skrev:
haakonts skriver det ikke i klartekst, men ser for meg at det har gått ett halvt års tid fra han var i butikken til han måtte reparere kameraet.. kanskje litt vanskelig å slå i bordet og kreve slikt så lang tid etterpå? :hmm:

5422987[/snapback]

Eksakt min vurdering. Jeg burde ha gått dit dagen etter, men som sagt det var rett og slett ikke mulig siden jeg da var på vei til Italia :)

Butikken var FotoVideo for de som ikke skjønte det.

Håkon

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hmm.. Kan selv si at jeg bare har gode erfaringer med FotoVideo.... Fikk håndtere Zuiko 300mm F.2.8 til 64.000 uten at de nølte i det hele tatt.... Noe jeg forsåvidt gjorde :D

Lenke til kommentar

Heisan alle der ute.

Fikk en mail om dette i dag. Takk. Litt merkelig at vi ikke blir kontaktet om slikt. Alle gjør feil, men vi må vel bli kontaktet for å kunne rette opp i slikt. Slik dette ser ut er det mulignes en ekstrahjelp i forbindelse med sommer 2005. Uansett er alle våre ekstrahjelper meget kvalifiserte. I slike saker er det vel også mulig at kameraet var skadet før det ble utsatt for en slik tung AF 80-200mm. Litt av grunnen til at vi ofte setter denne på for kunder at kameraet er var for slike objektiver. Kamerahuset er av plast og ikke beregnet for tunge objektiver i denne klassen. Ikke noe problem å bruke dem, men det må gjøres med omtanke for å unngå skader. Går man i tillegg med en D70 eller D50 med 80-200mm over skulderen er man på tynn is. Kameraet med slikt objektiv skal kun brukes ved at man holder i objektivet eller bruker stativ. Belastningen ved at man kun holder i kameraet kan gi lysinnslipp og skjevheter i front av kamera. Litt lenge siden til at vi kan gjøre noe med dette, men vi løser stort sett de fleste slike saker smertefritt. Det er ikke alltid vi kan løse saken med kunden, men husk at vi som forretning også har en grense for hva vi kan være med på og noen ganger setter vi foten ned selv om det da ofte legges ut negativ omtale. Slikt svarer vi ikke på fordi de som kjenner oss godt vet at vi stort sett yter services innenfor rimelighetens grenser. Er det noen kommentarer er det fint om dere sender dette direkte til meg; roar@fotovideo.no , er ikke så mye i butikken fordi jeg er ute å forhandler priser, men mail svarer jeg alltid på.

Ha en god foto/video vinter der ute.

Roar Sandvik

roar@fotovideo.no

www.fotovideo.no

#EDIT av moderator - Lett redigering for å fjerne setning som kunne oppfattes som regelbrudd#

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
  Roar Sandvik skrev:
Går man i tillegg med en D70 eller D50 med 80-200mm over skulderen er man på tynn is.

5426058[/snapback]

Har overhode ikke problemer med D70 med AF-S 80-200 f2.8 på 1.6 kg over skulderen med mindre man bruker det som slagvåpen. Anbefaler dog en god kamerarem med dempning (Optech/Nikonians Pro strap).

Lenke til kommentar
  Roar Sandvik skrev:
Heisan alle der ute.

Fikk en mail om dette i dag. Takk. Litt merkelig at vi ikke blir kontaktet om slikt.

5426058[/snapback]

Som jeg sa over, jeg skulle på ferie og min midlertidige fiks ordnet opp i problemet

så det tok lang tid før det materialiserte seg igjen.

Roar Sandvik skrev:
Alle gjør feil, men vi må vel bli kontaktet for å kunne rette opp i slikt. Slik dette ser ut er det mulignes en ekstrahjelp i forbindelse med sommer 2005. Uansett er alle våre ekstrahjelper meget kvalifiserte. I slike saker er det vel også mulig at kameraet var skadet før det ble utsatt for en slik tung AF 80-200mm.

5426058[/snapback]

Alt er mulig, men kameraet var bortimot nytt og jeg hadde kun en linse (som derved ikke gikk av og på så ofte akkurat).

Nå var ikke mitt primære mål å henge ut FotoVideo, jeg har kjøpt flere ting der etter at dette hendte, mer å gjør folk klar over at slike ting kan skje og tenke over hvem de lar håndtere sine dyrebare kameraer.

Har opplevd å få god service hos FotoVideo på andre ting så det er nok ikke umulig at jeg kommer til å handle der igjen.

Som et lite hell i uhell så fikk kameraet mitt mens det var inne til reparasjon den berykteded BGLOD (blinking green light of death). Som de fikset med en gang (på garantien). Ganske heldig at det ikke skjedde to dager senere ;)

Håkon

(som pinadø skal ut å fotografere i helga!)

Lenke til kommentar

Kameraet tåler ikke en Nikkor 70-200mm over skulderen. I bruksanvisningen på den gamle D70 står det til og med at dette ikke dekkes av garantien. Det vil si at hvis det er skjevheter i front på grunn av bruk av slike objektiver faller garantien bort fordi kameraet ikke er ment å tåle en slik tyngde uten at objektivet får støtte.

Alle får jo vurdere dette selv og det går bra med de fleste, men vi har kunder som har hatt dette problemt og Nikon har da henvist til dette. Husk at en D70 kun er et Digitalt F60. Leverer meget gode bilder, men huset er av plast.

Roar Sandvik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...