Goscinny Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Går på GK på almennfag, og må vite mest mulig om hvordan en rapport skal skrives, hvordan den ser ut, hva den må inneholde, osv. Syns ikke det står nok i boka. Lenke til kommentar
MC2 Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 (endret) Har alltid holdt meg til denne malen, og i GK fikk jeg max poeng på hver rapport. et eksempel: TITLE/TITTEL Objective/Mål Her skal du rett og slett bare skrive hva målet/problem stillingen til forsøket var. Altså grunnen til at du gjør forsøket. En paragraf, ikke mer. Hypothesis/Hypotese Etter at du har bestemt deg for hva målet med forsøket er skal du prøve å forutsi resultatene i formen: hvis jeg gjør det, da skjer det. 1-2 paragrafer. Equipment and Materials/Utstyr og Materiell En enkel liste over utstyr og materiell som ble brukt. Figure/Figur Tegn en figur som viser hvordan ustyret og materiellet ble brukt. Procedure/Prosedyre Hvordan du gjore forsøket. Best å sette opp dette punktvis hvor hvert punkt består av 2-3 linjer med tydelig forklaring og rett bruk av riktige "nerde-ord". Results/Resultater "Raw-data presentation" som vi kaller det på engelsk. Her skal du rett og slett bare presentere resultatene dine tydelig. Tabeller er anbefalt. (SI enheter). Discussion/Drøfting Her skal du drøfte resultatene dine. Altså: - Si noe om "uncertainty", hvilket er: usikkerhet. feks. linjalen din måler bare 1mm. Da er usikkerheten ±1mm. - Dersom noen resultater virket å være feil, skriv det her. - Var hypotesen din riktig? - Svar på eventuelle spørsmål eller oppgaver som læreren sa at dere skulle gjøre. Anbefalt lengde: 2-4 paragrafer, men dette varierer. Conclusions/Konklusjoner Oppnådde du målet som du skrev i "Objective/Mål" delen? Hva oppnådde du? Hva kan du forbedre av prosedyren (og hele forsøket) til neste gang? Om du føler deg litt nerdet: Hva lærte du? 1 paragraf. Ja, denne rapporten er vel nok mest rettet til naturfag, men som sberg43 sier, så skal alle rapporter inneholde sortsett alle punktene presentert over. EDIT: Glemte hypotese Endret 12. januar 2006 av MC2 Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2006 JAda, dette er naturfagsrapporter. Har også fått max uttelling på de tretten vi har hatt til nå. Det jeg tenker på nå er rapport som norsk-sjanger... Lenke til kommentar
sberg43 Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 JAda, dette er naturfagsrapporter. Har også fått max uttelling på de tretten vi har hatt til nå. Det jeg tenker på nå er rapport som norsk-sjanger... 5422602[/snapback] Vel, malen som MC2 presanterte inneholder de fleste deler som en rapport skal ha med. En rapport som "norsk-sjanger" (skjønner ikke helt hva det betyr) vil uansett måtte inneholde disse delene ellers er det ingen rapport! Bruk bibilotekt ditt til å skaffe deg noen bøker om rapportskriving som f.eks: Stene, Morten- Vitenskapelig forfatterskap. Hvordan lykkes med skriftlige studentoppgaver http://www.bokkilden.no/ProductDetails.asp...talogName=Books Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2006 Utstyrsliste, osv. var ikke hva jeg trengte, men elllers takk for hjelpen Leksen er over nå, og alt gikk greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå