OfficerJ Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Vet ikke helt om det er riktig å legge denne her, men satser på det! Jeg har IT-fag på skulen og fikk 4+ på "tentamen". Samtidig tideligere fikk jeg karakteren 5+ på en prøve som skal vere med på å tilslutt vippe opp og ned karakterer som skal bli satt ved 1.termin. Jeg regner med at den første prøven ca. skullen telle 1/8 eller 1/9 av den samla karakteren på slutten av året. Jeg endte opp med karakteren 4 nå på slutten av terminen. Noen som gidder å forklare meg hvorfor?...for jeg forstår det ikke! Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Noen som gidder å forklare meg hvorfor?...for jeg forstår det ikke! 5421207[/snapback] Læreren din, kanskje..? Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Husk at tentamen som regel teller mest når læreren setter endelig karakter på deg i faget. Jeg fikk 6 på en prøve,3 på en annen og 4 til tentamen i Økonomi. Ender opp med 4 jeg. Selv om du fikk 5+ på en prøve, tipper jeg læreren legger mer vekt på at du fikk 4+ på tentamen, derfor har han nok bestemt seg for å gi deg 4. Men hadde du kun en prøve før tentamen? Isåfall synes jeg kanskje han heller burde gi deg 5 i økonomi. Men det kan også være av andre grunner at du får 4, ting som muntlig aktivitet,arbeid i timene etc er jo også med å sette sammen endelig karakter. Prat med læreren din, da får du sikkert mer greie på hvorfor du fikk 4;) Lenke til kommentar
OfficerJ Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2006 Hun påsto at det var fordi hun ikke likte å gi vippe karakterer som vippa oppover ved 1.termin. Personlig syns eg at det blir for dumt å ikke gi den karakteren en elev har fortjent...4+ og 5+ = 4?...det blir ikke det uansett hvordan du vrir og vender på d? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Hun påsto at det var fordi hun ikke likte å gi vippe karakterer som vippa oppover ved 1.termin. Personlig syns eg at det blir for dumt å ikke gi den karakteren en elev har fortjent...4+ og 5+ = 4?...det blir ikke det uansett hvordan du vrir og vender på d? 5421266[/snapback] Det er som regel mer enn bare prøveresultatene som teller. Kanskje du ikke har vært aktiv nok i timen. Kanskje den første prøven var så liten at den ikke har noe å si. Kanskje den kunne reddet deg opp til en 4'er, hvis du hadde fått 4- på tentamen, f.eks. Du har vel også anledning til å klage på karakteren, dersom du ønsker det. Lenke til kommentar
OfficerJ Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2006 Det er som regel mer enn bare prøveresultatene som teller. Kanskje du ikke har vært aktiv nok i timen. Kanskje den første prøven var så liten at den ikke har noe å si. Kanskje den kunne reddet deg opp til en 4'er, hvis du hadde fått 4- på tentamen, f.eks. Du har vel også anledning til å klage på karakteren, dersom du ønsker det. 5421278[/snapback] Poenget e at jeg er en av de mest aktive i timene, kanskje av og til litt utafor topic...mn jeg svarer på masse og mener selv at jeg svarer masse. Er irriterende å sitte med en 4 når liksom elever som har fått 4 og 4- på heldags sitter med 4 også! Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Poenget e at jeg er en av de mest aktive i timene, kanskje av og til litt utafor topic...mn jeg svarer på masse og mener selv at jeg svarer masse. Er irriterende å sitte med en 4 når liksom elever som har fått 4 og 4- på heldags sitter med 4 også! 5421295[/snapback] Joda.. dessverre er det eneste du kan gjøre å legge inn en klage, ta opp faget senere, eller jobbe enda hardere og få sikre 5'ere. Lenke til kommentar
OfficerJ Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2006 Joda.. dessverre er det eneste du kan gjøre å legge inn en klage, ta opp faget senere, eller jobbe enda hardere og få sikre 5'ere. 5421317[/snapback] Klaging BLIR! Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 (endret) Vet ikke helt om det er riktig å legge denne her, men satser på det! Jeg har IT-fag på skulen og fikk 4+ på "tentamen". Samtidig tideligere fikk jeg karakteren 5+ på en prøve som skal vere med på å tilslutt vippe opp og ned karakterer som skal bli satt ved 1.termin. Jeg regner med at den første prøven ca. skullen telle 1/8 eller 1/9 av den samla karakteren på slutten av året. Jeg endte opp med karakteren 4 nå på slutten av terminen. Noen som gidder å forklare meg hvorfor?...for jeg forstår det ikke! 5421207[/snapback] Jeg tror det er to grunner til dette: Formen din går nedover: Først 5+ så fire+. Hadde det vært omvent (og om prøvene hadde telt like mye) skulle du fått 5. Hvis du får 5 ved første termin, må det en del papirarbeid til for at du skal kunne få 4 til standpunkt, og dette skal egentlig ikke skje. Derfor må lærerne ofte velge å gå ned om du vipper. Det samme kommer til å skje med meg når jeg får min naturfagskarakter til fredag (tror jeg iallefall). Slik er reglene på min skole (GK almenn). Endret 11. januar 2006 av Goscinny Lenke til kommentar
OfficerJ Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2006 Jeg tror det er to grunner til dette: Formen din går nedover: Først 5+ så fire+. Hadde det vært omvent (og om prøvene hadde telt like mye) skulle du fått 5. Hvis du får 5 ved første termin, må det en del papirarbeid til for at du skal kunne få 4 til standpunkt, og dette skal egentlig ikke skje. Derfor må lærerne ofte velge å gå ned om du vipper. Det samme kommer til å skje med meg når jeg får min naturfagskarakter til fredag (tror jeg iallefall). Slik er reglene på min skole (GK almenn). 5422406[/snapback] Tror faktisk du har et godt poeng med det at formen går nedover, men tatt i betrakning at nivået på de forskjellige prøvene fra svært sprikende og at 5- var den beste karakteren i hele klassen på den siste er jeg bare et bittelite kort hopp fra 5- og dermed en sikker 5er. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+piuwsgfdk Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Som nevnt: lærere er veldig forsiktige med å gi "for bra" karakterer i 1. termin, fordi de da må forsvare seg om de gir deg en lavere standpunktkarakter. I tillegg har jeg erfart at en del lærere vil provosere deg til å jobbe hardere ved å vippe nedover i en slik situasjon Uansett teller 2. termin mest på standpunktkarakteren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå