DigitaL BlasteR Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Bare lurer på en ting når det gjelder de fagenen man har i GK på videregående. Mitt første halvår (1.termin) på GK har ikke gått særlig bra, ligger på 4 i de aller fleste fag, og jeg lurer på om det er mulig å forbedre karakterene i disse fagene til neste år hvis jeg tar de opp på Bjørknes/Sonans? Hvis jeg ønsker å ta opp/forbedre karakterene i enkelte fag, vil jeg da få sekundærvitnemål, eller kan jeg holde meg til primær hvis jeg forbedrer karakterene før jeg mottar avsluttende vitnemål i VK2? Jeg har så absolutt ikke lyst på sekundærvitnemål, men karakterene i GK teller jo ved opptak til universitet. Har veldig lyst til å studere medisin i utlandet, gjerne England. Lurer på hva kravet er der? Og så lurer jeg på dette med matematikk på GK. I hele første termin har vi hatt felles matte, men til andre termin (fra og med etter jul), har vi valgt X og Y-matte. Jeg har valgt X, og det jeg lurer på er om karakteren i 1.termin har mye å si for standpunktkarakteren i faget? Slik jeg tror, legger de vel mest vekt på karakteren i 2.termin, for da har man jo valgt seg en linje/retning innenfor faget? Til jul regner jeg med å få 4 i matematikk, men jeg ønsker så gjerne å gå opp til en 5'er til sommeren, slik at jeg kan få dette som standpunktkarakter. Og en siste ting: Jeg har hørt at det kun er fire fag på GK som teller ved videre utdanning, og disse er Matematikk,Økonomi & IT, Engelsk og Naturfag. Stemmer dette, eller teller også andre fag som Norsk bokmål og sidemål,Tilvalgsfag(B/C-språk) og Gym? Er det noen som har erfaring/kjennskap til fag og karakterer på GK som kan hjelpe meg med med dette? Takker for alle svar! Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Og en siste ting: Jeg har hørt at det kun er fire fag på GK som teller ved videre utdanning, og disse er Matematikk,Økonomi & IT, Engelsk og Naturfag. Stemmer dette, eller teller også andre fag som Norsk bokmål og sidemål,Tilvalgsfag(B/C-språk) og Gym? 5421174[/snapback] Alle fag som er avsluttende på GK teller på vitnemålet. Hvilke dette er pr i dag vet jeg ikke, men det er jo lett å finne ut. Derimot f.eks. norsk, som er et fag som går over alle tre årene, teller ikke før avsluttende karakter i VK2. Lenke til kommentar
Memphis88 Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Karakterene fra GK som gjelder på vitnemålet er engelsk, naturfag og ØKI. Er litt usikker på matte. Det er karakteren i 2. termin som teller mest i matte. Dessuten kommer selvfølgelig også eventuell eksamenskarakter(er) på vitnemålet. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Engelsk, naturfag, økonomi og matte er avsluttende i GK. De andre fagene teller like mye, men de er ikke avsluttende i GK, derfor vil ikke de karakterene du får i de fagene dette året stå på vitnemålet ditt. Mener å huske at de sa på min skole at 1. termin telte 25% av standpunktkarakteren. Dette tallet er jo ikke helt firkantet, men du kan gå etter noe slikt. Lenke til kommentar
Memphis88 Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Engelsk, naturfag, økonomi og matte er avsluttende i GK. De andre fagene teller like mye, men de er ikke avsluttende i GK, derfor vil ikke de karakterene du får i de fagene dette året stå på vitnemålet ditt. 5422076[/snapback] Er matte i grunnkurs avsluttende? Hva med matte 2. året da, er det også avsluttende, eller blir den karakteren videreført til 3. året? Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 2MX, evt 2MZ, er avsluttende. Tar du både 2MX og 3MX er karakterene helt selvstendige av hverandre, dvs, begge teller som en karakter. Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 14. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2006 (endret) Takker for svar! Men hva med dette med primær/sekundævitnemål ved forbedring av fag før VK2 (avsluttende vitnemål)? Endret 14. januar 2006 av DigitaL BlasteR Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå