Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Spm ang. karakterer og fag

Anbefalte innlegg

Bare lurer på en ting når det gjelder de fagenen man har i GK på videregående. Mitt første halvår (1.termin) på GK har ikke gått særlig bra, ligger på 4 i de aller fleste fag, og jeg lurer på om det er mulig å forbedre karakterene i disse fagene til neste år hvis jeg tar de opp på Bjørknes/Sonans? Hvis jeg ønsker å ta opp/forbedre karakterene i enkelte fag, vil jeg da få sekundærvitnemål, eller kan jeg holde meg til primær hvis jeg forbedrer karakterene før jeg mottar avsluttende vitnemål i VK2? Jeg har så absolutt ikke lyst på sekundærvitnemål, men karakterene i GK teller jo ved opptak til universitet. Har veldig lyst til å studere medisin i utlandet, gjerne England. Lurer på hva kravet er der?

Og så lurer jeg på dette med matematikk på GK. I hele første termin har vi hatt felles matte, men til andre termin (fra og med etter jul), har vi valgt X og Y-matte. Jeg har valgt X, og det jeg lurer på er om karakteren i 1.termin har mye å si for standpunktkarakteren i faget? Slik jeg tror, legger de vel mest vekt på karakteren i 2.termin, for da har man jo valgt seg en linje/retning innenfor faget? Til jul regner jeg med å få 4 i matematikk, men jeg ønsker så gjerne å gå opp til en 5'er til sommeren, slik at jeg kan få dette som standpunktkarakter.

Og en siste ting: Jeg har hørt at det kun er fire fag på GK som teller ved videre utdanning, og disse er Matematikk,Økonomi & IT, Engelsk og Naturfag. Stemmer dette, eller teller også andre fag som Norsk bokmål og sidemål,Tilvalgsfag(B/C-språk) og Gym?

Er det noen som har erfaring/kjennskap til fag og karakterer på GK som kan hjelpe meg med med dette?

Takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og en siste ting: Jeg har hørt at det kun er fire fag på GK som teller ved videre utdanning, og disse er Matematikk,Økonomi & IT, Engelsk og Naturfag. Stemmer dette, eller teller også andre fag som Norsk bokmål og sidemål,Tilvalgsfag(B/C-språk) og Gym?

5421174[/snapback]

Alle fag som er avsluttende på GK teller på vitnemålet. Hvilke dette er pr i dag vet jeg ikke, men det er jo lett å finne ut. Derimot f.eks. norsk, som er et fag som går over alle tre årene, teller ikke før avsluttende karakter i VK2.

Lenke til kommentar

Engelsk, naturfag, økonomi og matte er avsluttende i GK. De andre fagene teller like mye, men de er ikke avsluttende i GK, derfor vil ikke de karakterene du får i de fagene dette året stå på vitnemålet ditt.

Mener å huske at de sa på min skole at 1. termin telte 25% av standpunktkarakteren. Dette tallet er jo ikke helt firkantet, men du kan gå etter noe slikt.

Lenke til kommentar
Engelsk, naturfag, økonomi og matte er avsluttende i GK. De andre fagene teller like mye, men de er ikke avsluttende i GK, derfor vil ikke de karakterene du får i de fagene dette året stå på vitnemålet ditt.

5422076[/snapback]

Er matte i grunnkurs avsluttende? Hva med matte 2. året da, er det også avsluttende, eller blir den karakteren videreført til 3. året?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...