baronKanon Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Jeg kjøpte meg en Alphacool CORA 442-radiator i går, og satte denne i serie med mitt Big Water-sett. Men nå har temperaturene har gått skikkelig opp! Og da mener jeg SKIKKELIG! Først gikk de ned og var lavere, men i dag er det skyhøyt Jeg byttet ut den originale kjølevæsken med batterivann og isopropanol. Kanskje isopropanolinnholdet er litt for høyt, men dette jobber jeg med (bytter ut litt og litt kjølevæske med rent batterivann). Eller er pumpen for treg? Jeg har vannflyten slik at vannet går inn NEDERST i radiatoren, og ut øverst rett inn i CPU-blokken før den originale radiatoren kjøler litt ned før VPU-blokken. Jeg bruker den originale BW-pumpen på 120l/h, og jeg lurer på om kanskje dette ikke er godt nok? Hadde vært litt fett med gode råd her. For det er ikke fett med DÅRLIGERE ytelse med bedre komponenter Lenke til kommentar
Økonom Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Ikke så lurt med isopropanol i vannkjølinga. Har du sjekka flow-en? Kan hende den BW-pumpa blir litt i minste laget... Lenke til kommentar
Drunken_Master Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Tror pumpa er i minste laget. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2006 Isopropanol er istedenfor kjølevæske (det eneste jeg hadde for hånden). Skal kjøpe mer batterivann i kveld og bytte ut litt mer... Så får jeg evt. kjøre på med antialgeting eller.no i morgen Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Isopropanol er ikke lurt.. Det er en alkohol, det du trenger er glykol. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 (endret) For det første: Isopropanol er NO-GO i vannkjølinga! Du er vel klar over forskjellen på isopropanol og frostvæske?? Og har du også misforstått frostvæska´s egenskaper? Lurer litt, ettersom du betegner den som "kjølevæske". Frostvæske har bare en korrosjonshindrende oppgave, og vil ikke bidra til bedre kjøling. Faktum er; Jo mer frostvæske i vannet, jo dårligere blir vannet´s evne til å lede bort varme. For det andre: BW-pumpa har svært dårlig "ork", og blir volumet i f.eks en radiator i kretsen for stort for stort, så klarer den rett og slett ikke å fylle dette på en tilfredsstillende måte. Dermed får du fort luftlommer som ikke alltid er så enkle å oppdage, og da kan resultatet bli det du opplever. Vil dermed bare bekrefte hva Økonom allerede har vært inne på, jeg tror ikke det kan skade. Edit: Flere har jo også nevnt det samme nå. Skrev dette for ca 15min siden, men måtte bruke copy&paste pga overbelastet server. (Btw; Det må da gå an å få gjort noe med det problemet? ). Endret 11. januar 2006 av Skrue Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Edit: Flere har jo også nevnt det samme nå. Skrev dette for ca 15min siden, men måtte bruke copy&paste pga overbelastet server. (Btw; Det må da gå an å få gjort noe med det problemet? ). 5422577[/snapback] Hadde problemer jeg og, skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig Dra og kjøp batterivann og frostveske og balnd det i 85/15 elns. (vann/frostveske) og bytt ut det du allerede har brukt. Ellers må du sjekke flowen og se om det ikke er pumpa som rett og slett er for svak, Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 I tillegg så vil jeg nevne at etter litt testing så viser det seg at Guffa til Thermaltake faktisk fungerer bra med low flow og temperaturforskjellen kan bli opp til 7 grader i forhold til destilert vann. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Så lenge pumpa går så skal det jo gå greit, er ikke mye som skal til. BW-blokka er nok ikke den trangeste, og den som har størst behov for god flow. Malvado: mener du at blandingen til TT er bedre enn rent vann? Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2006 (endret) Hakke misforstått helt, men de hadde ikke frostvæske på shell i går kveld, og jeg er utålmodig Jeg er helt og holdent fullstendig inneforstått med hvorfor man har frostvæske i vannkjølingen, og at man bør ha noe bare for å hindre alger og korrosjon. Og når du sier det, så mener jeg å huske at noen sa for en stund at man ikke skal ha i isopropanol. Bytter ut alt med batterivann i kveld og kjøper noe ræl på datakjeden i morgen Men det som er så rart er at radiatoren er varm selv om systemet kjøler mongo... Jeje, mer testing følger! Jeg NEKTER å tro at den radiatoren er møkka ManagHead: glykol er også en alkohol Jeg har flyt i systemet, men hvor god den er, vet jeg ikke. Tenkte på å kjøpe en ny pumpe, men det er jo litt gøy å se hvor lenge TT-pumpen varer (holdt i snart ett år nå ). Takker for all hjelp hittil. TODO: - bytte vann (- bytte pumpe) Endret 11. januar 2006 av baronKanon Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 (endret) Neida, jeg mener faktisk at Thermaltake sin guffe har bedre egenskaper ved et klassisk Low-flow system, ikke det at man vil oppnnå bedre temperaturer ved et system som har high flow. Enkelt og greit så tror jeg at det forbedrer varmeoverføringsegenskapene fra kjøleblokk til vann ved å redusere overflatespenningen og dermed burde det dannes langt mindre "bobbler" og ergo forbedring. Men selvsagt i et system som har jet-dyser og hvor man har stor vanngjennomstrømning så tror jeg nok at guffa ikke vil være så ideelt å ha i kjølinga. Edit : Ps anbefaler ikke guffa overhodet da den har en tendens til å danne avlegringer og det kan dannes algevekst pga den. Utrolig vanskelig å få det ordentlig reint etter den også men en silikonbasert radiatorens tok i alle fall knekken på restene etter guffa på mitt system. Endret 11. januar 2006 av Malvado Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Sant nok som Malvado sier. Reduserer man overflatespenninga i vannet, (som faktisk er ganske stor), så vil man også oppnå bedre kontakt / varmeoverføring mellom vann og blokker / radiator. Hvor mye dette i praksis betyr er jeg mer usikker på. Men for den som jager temps i enhver sammenheng, kan det jo kanskje være verdt det. Væska ser umiddelbart ut til å inneholde visse ulemper, i den forstand som at man kanskje risikerer avleiringer av ymse slag. Hvorvidt dette er tilfelle tør jeg ikke si noe om, men det synes jo som om det er en viss sammenheng her? Vannkjøling er nok ikke bare-bare, i ytterste konsekvens. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2006 Det er ikke barebare, men når det først funker, så er det jævlig gøy Men vil det være lurt av meg å benytte meg av en kraftigere pumpe? Det er det jeg lurer mest på akkurat nå! Fikk noe bedre temperatur da jeg byttet væske (kjøpte kjølevæske på shell, funker fint). Kan det være at i og med at jeg ikke har så altfor kraftig pumpe, at jeg også får problemer med å lufte ut den nye radiatoren? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Det er ikke barebare, men når det først funker, så er det jævlig gøy Men vil det være lurt av meg å benytte meg av en kraftigere pumpe? Det er det jeg lurer mest på akkurat nå! Fikk noe bedre temperatur da jeg byttet væske (kjøpte kjølevæske på shell, funker fint). Kan det være at i og med at jeg ikke har så altfor kraftig pumpe, at jeg også får problemer med å lufte ut den nye radiatoren? 5425402[/snapback] Du har prøvd å vende radiatoren i 360 grader pluss å riste litt på den? Jeg bruker også å banke litt forsiktig på den og lufta bruker å komme ganske kjapt ut av systemet på den måten. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 13. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2006 jeg har nå funnet ut at noe er særdeles utstabilt. Jeg har nå hatt systemet oppe et par dager, og nå har jeg også fått inn korrekt kjølevæske. I går hadde jeg temps på sånn 45-46 ved vanlig bruk uten vifte, og nå har jeg plutselig over 50... Så enten er pumpen ikke helt stabil, eller så kan man kaste den interne temperaturmåleren på dynga Lenke til kommentar
Saint AS Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Unnskyld men hva er korrisjonsveske? takk for svar Lenke til kommentar
Økonom Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Eg reknar med at du meinar antikorrosjonsvæske? Det er væske som forhindrer korrosjon F.eks. frostvæske. Lenke til kommentar
Saint AS Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 hva er korrisjon? at det fryser? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Korrosjon kan forklares som galvanisk tæring, dvs nå to ulike metaller legges i en elektrisk ledende væske, får man en vandring av elektroner fra det ene metallet til det andre. Til slutt resulterer dett i at det ene metallet "spises opp". Ikke bra, det kan jo føre til lekkasjer. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 Nå har jeg prøvd litt mer og latt systemet komme litt bedre i gang, og jeg har funnet ut at jeg sparte et par grader på å legge til en passiv radiator i kretsen, MEN det ble ikke så bra jeg trodde det kunne bli så jeg kunne kjøre alt passivt HELE tiden! Da må jeg nok tilbake til sutrebenken og tenke på hva som er det svake leddet som bør byttes neste gang (les: når jeg får skikkelig jobb). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå