Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Cannabis blei ikke introdusert i Europa før på slutten av 1800-tallet/begynnelsen av 1900-tallet så vidt jeg vet. Alkohol har derimot ei flere tusen år lang historie i Europa og er et akseptert rusmiddel, det er ikke cannabis.

Derfor er alkohol bedre punktum-finale?

Hvis en oppdager et nytt rusmiddel som er sunnere/bedre så vil det vel være bedre å ta i bruk det nye samme hvor akseptert det gamle er(og hvor uakseptert det nye er)?

6555657[/snapback]

Det har jeg ikke sagt. Men alkoholens historie og utbredelse i Europa/Norge gjør det umulig å forby stoffet.

Lenke til kommentar
Dette har vi allerede vært igjennom, simpelten fordi det er farlig gir det ikke ene og alene grunnlag for å forby det. Virkningene fra stoffet er på mange punkter mildere en legale rusmiddler, bla. alkohol.

tat?

6557542[/snapback]

han sier selv at han sliter med bi-virknigner.

på mange punkter er det mildere, men noen punkter er det stærkere. og ikke samenlign med alkohol, for det hadde heller aldri blitt lovelig hvis det hadde kommet i dag.

6557861[/snapback]

Det kan helt fint bli sammenlignet med alkohol, det er virkeområdene de er forskjellige og ikke skal sammenlignes, som Jblack poengterte for en side eller to siden. Som nevnt er ikke marijuana et nytt stoff, som du påstår. Brukergruppen er stor og den er bred over sosiale grupperinger, og alle disse blir stemplet som kriminelle fordi det er "farlig"? Det er et personelig valg å bruke rusmidler og i dagens form for distribusjon er det ingen hemninger hvem som får tilbudt dette stoffet.

Lenke til kommentar

Noen grunner eg synes forbudet bør fjernes''ivertfall avkriminaliseres''

Folk som bruker blir kriminele,ikke bare store dealerer.

Politiet må bruke mye resurser på å ta folk som bruker,som ellers kunne blitt brukt på alvorligere saker.

Cannabis kan bli brukt som alternativ medisin,istedenfor å bruke tabletter som uheldigtvis har mange bivirkninger og du blir faktisk meir ruset på mange av di enn du gjør av cannabis.

Kriminalitet svekkes på mange måter,tenker spesielt på smugling og det skal meir til for at ungdommer havner i slikt miljø.

Cannabis kan brukes industrielt,noe som er idiotisk ikke lov i dag pga det inneholder en liten mengde thc,men det er så og si umuligt å bli ruset på d.

Skikkelige faktaer burde blitt lagt ut,burde og blitt lagt ut nå...

Staten kan bruke penger på meir alvorlig kriminalitet eller formål.

Kanskje bruken av hardere stoffer går ned,som igjen svekker det miljøet og det vill igjen bli mindre smuggling.

Staten får meir kontroll sjenerelt.

Kom med noen grunner for at du synes forbudet bør stå.

Lenke til kommentar
Det kan helt fint bli sammenlignet med alkohol, det er virkeområdene de er forskjellige og ikke skal sammenlignes, som Jblack poengterte for en side eller to siden. Som nevnt er ikke marijuana et nytt stoff, som du påstår. Brukergruppen er stor og den er bred over sosiale grupperinger, og alle disse blir stemplet som kriminelle fordi det er "farlig"? Det er et personelig valg å bruke rusmidler og i dagens form for distribusjon er det ingen hemninger hvem som får tilbudt dette stoffet.

6560018[/snapback]

vær så snill, stoffet er ikke nytt. men er relativt nytt i europa.

Endret av ErikFN
Lenke til kommentar
Folk som bruker blir kriminele,ikke bare store dealerer.

Politiet må bruke mye resurser på å ta folk som bruker,som ellers kunne blitt brukt på alvorligere saker.

6560255[/snapback]

Det er et heller dårlig argument. Politiet bruker ikke store ressurser på å spane på smårøykere.

Cannabis kan bli brukt som alternativ medisin,istedenfor å bruke tabletter som uheldigtvis har mange bivirkninger og du blir faktisk meir ruset på mange av di enn du gjør av cannabis.

6560255[/snapback]

I følge enkelte stonere så funker visst cannabis mot alt mellom himmel og jord. Det tror jeg ikke noe på. Om cannabis har en legende effekt så er det fullt mulig å trekke ut de stoffene i cannabis som har denne effekten. Når man ser de bivirkningene som cannabis har så mener jeg det er uansvarlig å gi syke folk stoffet.

Cannabis kan brukes industrielt,noe som er idiotisk ikke lov i dag pga det inneholder en liten mengde thc,men det er så og si umuligt å bli ruset på d.

6560255[/snapback]

Det er jeg enig i. Jeg hadde et par sko av cannabis en gang, det var gode og slitesterke sko. Men dette har ingenting med å legalisere rusmiddelet cannabis å gjøre.

Endret av olsen
Lenke til kommentar

6560018[/snapback]

vær så snill, stoffet er ikke nytt. men er relativt nytt i europa.

6560338[/snapback]

Du ser ut til å klinge til strå her. Om det er relativt er det vel knapt et argument. Nederland legaliserte og det ser ikke ut som at det faktum at det var "relativt nytt" gjorde saken noe verre.

Lenke til kommentar
Det er et heller dårlig argument. Politiet bruker ikke store ressurser på å spane på smårøykere.

Nei, men ved legalisering og restriksjoner rundt distribusjon så godt som gjort has på dealere, smuglere og ulovlig salg/kjøp av rusimddelet. Som ville løftet noen vekter fra politiets skuldre, og samtidig gitt kriminelle mindre omsettning til bruk i annen kriminell aktivitet.

I følge enkelte stonere så funker visst cannabis mot alt mellom himmel og jord. Det tror jeg ikke noe på. Om cannabis har en legende effekt så er det fullt mulig å trekke ut de stoffene i cannabis som har denne effekten. Når man ser de bivirkningene som cannabis har så mener jeg det er uansvarlig å gi syke folk stoffet.

Ingen har da bedt deg om å ta medisinske råd fra stonere. Snakk med en lege/apotek, jeg har tidligere nevnt hvordan Cannabis motvirker bieffektene ved cellegiftbehandling og motvirker spiseproblemer hos slike pasienter. Distribusjon av marijuana kan i større grad kontrolleres ved legalisering og kan derfor bli lagt til apotek for korrekt informasjon evt også gis ut på resept.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Nei, men ved legalisering og restriksjoner rundt distribusjon så godt som gjort has på dealere, smuglere og ulovlig salg/kjøp av rusimddelet. Som ville løftet noen vekter fra politiets skuldre, og samtidig gitt kriminelle mindre omsettning til bruk i annen kriminell aktivitet.

Ingen har da bedt deg om å ta medisinske råd fra stonere. Snakk med en lege/apotek, jeg har tidligere nevnt hvordan Cannabis motvirker bieffektene ved cellegiftbehandling og motvirker spiseproblemer hos slike pasienter. Distribusjon av marijuana kan i større grad kontrolleres ved legalisering og kan derfor bli lagt til apotek for korrekt informasjon evt også gis ut på resept.

6560422[/snapback]

Definer smårøykerer.

Og cannabis kan bruker feks mot\som smertestillende,hjelpe mot angst,slag,motvirkler bieffektene ved cellegiftbegandling,spiseproblemer,hjernesygdommer som alzheimer,fedme....

Endret av terhi
Lenke til kommentar
Definer smårøykerer.

Og cannabis kan bruker feks mot\som smertestillende,hjelpe mot angst,slag,motvirkler bieffektene ved cellegiftbegandling,spiseproblemer,hjernesygdommer som alzheimer,fedme....

6560781[/snapback]

Smårøykere er folk som røyker et par ganger i uka. Røyker du daglig har du et problem.

jeg ser det som svært usannsynlig at cannabis motvirker alle disse tilstandene. Om så er tilfelle så snakker vi om en vidundermedisin. Hva mener du med spiseproblemer?

Lenke til kommentar
Smårøykere er folk som røyker et par ganger i uka. Røyker du daglig har du et problem.

AKAN(Arbeidslivets komité mot alkoholisme og narkomani)s definisjon på rusmiddelproblem: Det eksisterer et rusmiddelproblem når bruken av rusmidler virker forstyrrende inn på de funksjoner og oppgaver som skal ivaretas på jobben, og de følelsesmessige båndene mellom mennesker belastes og forstyrres av rusmiddelbruken.

jeg ser det som svært usannsynlig at cannabis motvirker alle disse tilstandene. Om så er tilfelle så snakker vi om en vidundermedisin. Hva mener du med spiseproblemer?

Hvorfor er det usansynelig? Fordi det er ulovlig som rusmiddel? Cannabis forskes på innenfor medisin og har vist positive resultater innenfor en rekke disse feltene.

Spiseproblemer som følger av cellegiftbehandling, cellegiftbehandling gir en sensasjon av kvalme etter behandling, ofte i lengre perioder som fører til at dramatisk vekttap er vanelig blandt personer som undergår cellegiftbehandling. Cannabis har vist seg å motvirke denne bieffekten i behandlingen og gir i tillegg pasienter lyst til å spise, også kjent som "the munchies".

Jeg vet ikke om denne behandlingen er forbudt på lik linje som USA på dette området. Eller om den blir tilbudt i det hele tatt.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Joda, i visse tilfeller så gjør de det.

En bekjent ble spanet på, og fikk full politi razzia hjemme hos foreldra sine, og han var en små røyker.. røyka litt innimellom, ikke solgte han..ingenting..merkelig greier..

Dessuten er det mye tid spart på alle de små sakene der de har tatt noen stakkarslig stonere for å røyke. Mange små saker tar mye tid i lengden, og da er det i mine øyne, bedre å kunne bruke denne tiden på å bekjempe ordentlig kriminalitet.

Lenke til kommentar

En kompis av meg gikk på medisiner som gjorde at han var mye kvalm og spiste lite. Det at han ikke fikk i seg nok mat var faktisk et stort problem og ble løst ved at han røyka marihuana fra vaporizer 2 ganger om dagen. Han fikk selvsagt munchies og spiste seg stappmett, dessuten var kvalmen lettere å takle.

Lenke til kommentar
En kompis av meg gikk på medisiner som gjorde at han var mye kvalm og spiste lite. Det at han ikke fikk i seg nok mat var faktisk et stort problem og ble løst ved at han røyka marihuana fra vaporizer 2 ganger om dagen. Han fikk selvsagt munchies og spiste seg stappmett, dessuten var kvalmen lettere å takle.

6561500[/snapback]

Tviler ikke ett sekund på at det funka.

Det som folk også burde tenke på, er at hvis man fikk lov til å bruke cannabis som medisin, så hadde vi klart å klone frem planter som hadde ekstra bra effekter mot forskjellige sykdommer. Så det du eventuellt hadde fått av legen, er ikke bare en random standard marokk klump fra elva. Da er det cannabis som er lagd spesifikkt for å hjelpe deg med dine problemer. Det finnes utrolig mange forskjellige cannabis typer, og omtrent like mange effekter, så sjangsene er store for at man kan finne noe som kan hjelpe deg med akkurat dine problemer.

Lenke til kommentar
Seriøst? Hun er bosatt hvor?

6561555[/snapback]

Scotlaaaand the braaave! Foreløpig bare et prøveprosjekt som har foregått i snart 1 år...

6561563[/snapback]

Veldig heldig dame!

Har du testa den?

En bekjent i USA hadde en mor som fikk medisinsk cannabis mot kreft, og han hadde rulla seg en..og det var visst det sykeste han hadde røyka..utrolig potente saker :D

Endret av Propaganda
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...