Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Det skjer det av og til.

5422541[/snapback]

Hasj er et rusmiddel på lik linje som alkohol, tobakk og nikotin. Er du narkoman hvis du røyker? Hvis du drikker?

5423213[/snapback]

Hasj går under betegnelsen narkotikum... herregud.. alle som diskuterer dette vet vel det?

5427023[/snapback]

Hasj er narkotika ja, men jeg nekter å kalle folk som bare røyker hasj for narkomane. Det blir helt feil.

5427030[/snapback]

Røyk og alkohol er jo et narkotikum. Hvorfor tror du ellers vi hadde røyka/drikket?

5427052[/snapback]

Øhm.. en gang til? mener du med dette at omtrent alle her i verden er narkomane?

Alkohol er ett rusmiddel.. ikke ett narkotikum!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Okey.. kanskje jeg dro den litt langt, men hasj er mye farligere enn røyk, og jeg mener at det dessuten er mye lettere å bli avhengig av hasj enn av alkohol (har ikke egne erfaringer her "desverre")

5427064[/snapback]

Det er det faktisk ikke..

Hasj er veldig lite avhengighetsdannende.. Kan bli vanedannendes, men det er som oftest ikke noe problem å kvitte seg med..

Jeg kan begynne og deretter stoppe akkuratt når jeg føler for det.. og det kan alle venene mine som driver med det også gjøre.. har venner som røyker hver dag..

Lenke til kommentar
Okey.. kanskje jeg dro den litt langt, men hasj er mye farligere enn røyk, og jeg mener at det dessuten er mye lettere å bli avhengig av hasj enn av alkohol (har ikke egne erfaringer her "desverre")

5427064[/snapback]

Hasj er veldig lite avhengighetsdannende.. Kan bli vanedannendes, men det er som oftest ikke noe problem å kvitte seg med..

Jeg kan begynne og deretter stoppe akkuratt når jeg føler for det.. og det kan alle venene mine som driver med det også gjøre.. har venner som røyker hver dag..

5427101[/snapback]

Ikke for å kverrulere for mye, men hvorfor røyker de hver dag da? Er det nikotinsuget som spiller en roller her kanskje?

Lenke til kommentar
Alkohol over 60 % regnes vel som narkotika, men nå ble det vist Of topic igjen.

5427084[/snapback]

Alkohol regnes som alkohol.

5427177[/snapback]

Ja, det er jo alkohol det også, men hvis du for eksempel blir tatt for besitelse av noe med over 60% alkohol, så regnes det som et narkotium. Er jo en grunn til at du ikke får kjøpt "niseks" på polet :whistle:

Lenke til kommentar

5427064[/snapback]

hvordan kan du mene at det er lettere og bli avhengig av hasj enn alkohol når du selv sier at du ikke har noen erfaringer fra det?

Familien min har vært full av alkoholikere, og skadene jeg har opplevd fra det mener jeg bestemt hadde vært mindre hvis f.eks de hadde misbrukt hasj. Du ødelegger ikke kroppen din på samme måte.

La meg gi det ett eksempel, en i familien min mistet sin kjære, og begynte å drikke tettere enn før, det gikk ikke mer en nesten 6 mnd så blei han lagt inn med store skader etter drikkinga, og han fikk drypp, hjertestans, og blei sittende i rullestol med hjerneskade som gjorde han delvis lam, og helt surrete. Trur du at hvis den personen hadde røyka hasj hver dag i 6 mnd hadde havnet i samme situasjon? Nei, det hadde han ikke.

Sier ikke at det er greit å bytte ut alkohol med hasj, for ingen av delene er greit, det for være opp til en selv om man vil røyke hasj, eller drikke alkohol, og jeg har stor respekt for folk som velger å si nei, særlig de som velger å ikke drikke, med tanke på det store drikkepresset ungdommene har i dag.

Mvh Proppen :)

Lenke til kommentar

5427064[/snapback]

5427101[/snapback]

Du er morsom du......

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men det er en ting jeg stusser over: folk sier at hasj er "gateway-drug", det fører til tyngre stoffer osv. MEN, så lenge hasj er illegalt, er de som velger å bryte loven for å ruse seg allerede ikke representative for resten av befolkningen. De er allerede "kriminelle", og vil da etter min mening i utgangspunktet være mer disponert for å begynne med andre stoffer enn det resten av verden er.

For å sammenlikne, hva hvis alkohol hadde vært ulovlig? Da ville folk flest holdt seg langt unna, men noen få ville likevel brukt det. Er det ikke trolig at de samme menneskene ville være i stand til å prøve andre ting og?

Vi kan se det på en tredje måte: 99,9% av hostesaftbrukere er forkjølet. Hostesaft fører dermed til forkjølelse.

Alt dette er selvfølgelig bare mine tanker. Har forøvrig aldri prøvd noe sterkere enn koffein, nikotin, alkohol og sukker (i stigende rekkefølge ;))

Lenke til kommentar

etanol på over 60% regnes ikke som et narkotikum.

det regnes som et ulovlig rusmiddel.

etanol er det vanligste av alle alkoholer vi har, og er det som vi finner i alkoholholdig drikke som kjøpes på polet/butikken.

kjøper du hjemmebrent er sjansen tilstede for at du får metanol i stedet.

men tråden må ikke gå off-topic ;)

Endret av p-trus
Lenke til kommentar

Når man prater om avhengihet, så vil jeg vel trygt kunne påstå at man sjangsene for å bli alkoholiker er ganske lik sjangsen for å bli avhengi av hasj, selv har jeg ikke hatt noe problem med andre avhengiheter enn nikotin. Men det kan nevnes at ved overdreven bruk av cannabis i korte perioder (3. ganger for dag i noen dager) får man noe som kan karakteriseres som "abstinens" symptomer (søvn problemer, kald svetting og paranoiditet), når man ikke er rusa. Det er ikke spessielt morsomt.

Men ved kontrolert bruk, dvs. å bruke det som alkohol (altså en helge ting) så ser jeg strengt tatt ikke problemet ved bruk av cannabis (bortsett fra at det er ulovelig og ikke akkurat sosialt akseptert).

Lenke til kommentar

Skjønner uannsett ikke poenge med å ruse seg så jævli på det greiene.. Og så fornekte og komme med alle mulige historier for å rettferdig gjøre seg selv... Blir som tobakks røykere som altid skal dra frem det ene eksemple om han som var sun og ikke røyket men alikevell dauet av kreft! Selvfølgelig finnes det mange unntakk, men tror man finner flerne tragedier om man sjekker litt bedre.. Og mene at hasj ikke bør være lovlig betyr ikke at man lovpriser alkohol...

Men folk flest skjønner ikke det før de har passert 25+ Og det er vel ikke den gruppen det er mest av på dette forumet.

Lenke til kommentar

Elsker uttalelelser fra folk som tydeligvis hverken har erfaring med, eller vet noe om effekten og påvirkningen hasj/pot har på kroppen og sinnet. Hvorfor gidde å svare her i det hele tatt hvis man tydeligvis hverken har kjennskap til, eller førstehåndserfaring innenfor det som diskuteres? Sier ikke at folk ikke kan ha sin mening om emnet, men bastante påstander angående et emne man må ha ha erfaring med for å forstå synes jeg blir rent pølsevev (likte "pølsevev" -uttrykket så godt at jeg måtte ha det med). :) Det er dessuten flere av mine barndomsvenner som har blitt avhengige av alkohol enn marihuana. Tatt fra egne erfaringer er marihuana vanedannende og ikke avhengighetsdannende som f.eks alkohol kan være i større mengder.

Hvis man røyker hasj, skader det på samme måte som vanlig røyk? Noen som vet hvordan det er å spise hasj (evt. i f.eks. en kake)?

5426746[/snapback]

Når man spiser hasj/pot vil ikke effekten komme så brått på som ved røyking, den kommer etter rundt 45min-1 time. Det sier vel omtrent seg selv. I alkoholsammenheng kan man sammenlikne det med å sippe rødvin fremfor å shotte tequila. Det gir en jevnere, "varmere" rus som varer lenger. Ettersom man ikke røyker den og blander den med tobakk, er det mindre risiko for lunge og karsykdommer som ofte assosieres med røyking av tobakk. Jeg vil derfor kalle spising av hasj/pot et "sunnere" inntak enn ved røyking. Hasj med youghurt eller i brownies, pizza (eller andre matvarer) vil jeg definere som en relativt ufarlig sak.

Røyker man jevnlig, forsvinner testbare spor av thc rundt en måned etter man sist inntok det. Dette er selvfølgelig avhengig av tiden man har vært bruker, fysisk aktivitet, naturlig fettforbrenning, matinntak osv. Skal man inn i militæret (og i tillegg vil være der, eller ikke vil få merke på rullebladet) anbefales det å holde seg "clean" i minst halvannen mnd.

og p-trus, du gjentar jo bare deg selv.

5426955[/snapback]

"Now terry you’re repeating yourself, but that’s okay, drunk people can’t help that.

A chemical reaction inside your brain causes you to forget what you’re saying." :tease: Noen som kjenner igjen denne?

"You know I don’t see why I should be the criminal, How can something with no recorded fatalities be illegal?

And how many deaths are there per year from alcohol?

I just completed Gran Tourismo on the hardest setting.

We pose no threat on my settee.

Ooh the pizza’s here, will someone let him in please.

We didn’t order chicken, not a problem we’ll pick it out. I doubt they meant to mess us about. After all we’re all adults not louts.

As I was saying, we’re friendly peaceful people. We’re not the ones out there causing trouble. We just sit in this hazy bubble with our quarters, discussing how beautiful Gail Porter is."

---

"Err, well actually according to research, government funding for further education pales in insignificance when compared to how much they spend on repairing leery drunk people at the weekend in casualty wards all over the land."

Nå er det snart helg! Hurra!

Endret av MorbidHamster
Lenke til kommentar
Elsker uttalelelser fra folk som tydeligvis hverken har erfaring med, eller vet noe om effekten og påvirkningen hasj/pot har på kroppen og sinnet. Hvorfor gidde å svare her i det hele tatt hvis man tydeligvis hverken har kjennskap til, eller førstehåndserfaring innenfor det som diskuteres? Sier ikke at folk ikke kan ha sin mening om emnet, men bastante påstander angående et emne man må ha ha erfaring med for å forstå synes jeg blir rent pølsevev (likte "pølsevev" -uttrykket så godt at jeg måtte ha det med). :) Det er dessuten flere av mine barndomsvenner som har blitt avhengige av alkohol enn marihuana. Tatt fra egne erfaringer er marihuana vanedannende og ikke avhengighetsdannende som f.eks alkohol kan være i større mengder.

Hvis man røyker hasj, skader det på samme måte som vanlig røyk? Noen som vet hvordan det er å spise hasj (evt. i f.eks. en kake)?

5426746[/snapback]

Når man spiser hasj/pot vil ikke effekten komme så brått på som ved røyking, den kommer etter rundt 45min-1 time. Det sier vel omtrent seg selv. I alkoholsammenheng kan man sammenlikne det med å sippe rødvin fremfor å shotte tequila. Det gir en jevnere, "varmere" rus som varer lenger. Ettersom man ikke røyker den og blander den med tobakk, er det mindre risiko for lunge og karsykdommer som ofte assosieres med røyking av tobakk. Jeg vil derfor kalle spising av hasj/pot et "sunnere" inntak enn ved røyking. Hasj med youghurt eller i brownies, pizza (eller andre matvarer) vil jeg definere som en relativt ufarlig sak.

Røyker man jevnlig, forsvinner testbare spor av thc rundt en måned etter man sist inntok det. Dette er selvfølgelig avhengig av tiden man har vært bruker, fysisk aktivitet, naturlig fettforbrenning, matinntak osv. Skal man inn i militæret (og i tillegg vil være der, eller ikke vil få merke på rullebladet) anbefales det å holde seg "clean" i minst halvannen mnd.

og p-trus, du gjentar jo bare deg selv.

5426955[/snapback]

"Now terry you’re repeating yourself, but that’s okay, drunk people can’t help that.

A chemical reaction inside your brain causes you to forget what you’re saying." :tease: Noen som kjenner igjen denne?

"You know I don’t see why I should be the criminal, How can something with no recorded fatalities be illegal?

And how many deaths are there per year from alcohol?

I just completed Gran Tourismo on the hardest setting.

We pose no threat on my settee.

Ooh the pizza’s here, will someone let him in please.

We didn’t order chicken, not a problem we’ll pick it out. I doubt they meant to mess us about. After all we’re all adults not louts.

As I was saying, we’re friendly peaceful people. We’re not the ones out there causing trouble. We just sit in this hazy bubble with our quarters, discussing how beautiful Gail Porter is."

---

"Err, well actually according to research, government funding for further education pales in insignificance when compared to how much they spend on repairing leery drunk people at the weekend in casualty wards all over the land."

Nå er det snart helg! Hurra!

5430680[/snapback]

Takk :) Det var det jeg trengte å høre :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...