Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du ikke fatter hva jeg mener så tror jeg du har røyka for mye.

6534304[/snapback]

Jeg røyker ikke, vennligst forklar deg!

6534418[/snapback]

Om du legger godviljen til så klarer selv du å forstå budskapet i mine få setninger. Essensen er at en legalisering vil føre til økt tilgjengelighet, noe som fører til at flere vil prøve sakene og flere vil bruke sakene. Dette vil så føre til at flere misbruker sakene. I stor grad så vil cannabisbruken komme i tillegg til alkoholbruken. Samfunnsmessig så tror ikke jeg det er bra.

6534722[/snapback]

Så det er bedre samfunnsmessig at det drives kriminalitet rundt det?

Lenke til kommentar

Psilocybe har bare noen så utrolig gode poeng! Ta penger fra småkriminelle drittunger og heller gi dem til staten. Det er disse fjortisene som går rundt og forteller høylytt og stolt at de røyker osv og er liksom gansta-kul og sånt. Disse gir hasj og cannabis et dårlig rykte. Disse ungene har ikke peiling på en dritt og gjør faktisk at legaliseringen faller et hakk bakover.

Faktisk mener jeg at halvparten av norcan minst, er bare drittunger og fjortiser. Selv om en del av dem har veldig gode poeng og argumenter, så er det likevel en god del som tror det er kult å røyke og henger på norcan for status. Det bli helt feil fokus og jeg tror det har mye med at folk reagerer negativt på tanken om avkriminalisering og legalisering generelt.

Lenke til kommentar
At slike fantasifostre ikke har noe med virkeligheten å gjøre?

Har observert begge folk som er ruset på begge.

Har lest statistikk som støtter påstanden min.

Vil ikke kalle det fantasi-fostere. ^^ (Synes strengt tatt det er usakelig og ikke minst veldig ulikt deg å bare slenge ut "fantasi-fostere" mot ting du er uenig med. :dontgetit:)

Forøvrig så synes jeg også psilocybe's mening ang. hasj er for å bruke et utrykk som blir mye brukt om det vi snakker om "good shit". :wee:

6534106[/snapback]

Tanken om at hasj skal erstatte alkohol er et "fantasifoster" fordi et er totalt urealistisk. Hasj kan aldri erstatte et glass rødvin til en god biff. Det lar seg ikke gjøre.

Jeg har argumentert for ganske mange ganger at hasj og alkohol er to helt forskjellige ting, som ikke kan sammenlignes direkte. Det er en likhet, begge kan brukes som rusmidler. Men der stopper det også. Alkohol har en helt annen type rus, helt annen måte å fungere på, helt andre funksjoner som hasj ikke har, osv. osv. osv.

Så slike 'hvis' er totalt urealistiske. Hvis hasj kan erstatte alkohol så vil 'ting bli bedre'. Hvis griser hadde vinger, så kunne de fly. Hvis månen var en gul ost osv

Lenke til kommentar
På hvilken måte koster det samfunnet noe at jeg røyker meg en joint på kveldinga, sånn for kos skyld? Hvis du ser på det fra en annen side, så kan samfunnet tjene på legalisering, hvis man f.eks setter skatt på det som blir importert inn.

6534365[/snapback]

For at du skal kunne røyke en joint i fred, så må det en liberalisering av lovverket til. Det fører til økt eksponering av stoffet isamfunnet, bl.a i forhold til barn. Det fkan fører til at flere barn starter å bruke...

Det er også sansynlig at mange som tar seg en slik joint ikke er klar over at det også er sløvende og nedsettende på reaksjonshastigheten, også når rusen er borte, og derfor kjører bil i nedsatt tilstand.

At kun du tar deg en joint, det har kanskje ikke noe påvirknig. Men du er ikke alene, du er en del av et samfunn. Og når det blir mange som deg, så vil risikoene ved stoffet, som kan skje med enkeltpersoner, bli til statistiske forekomster som skjer med en andel av gruppen.

En liberalisering av lovverket vil påvirke samfunnet, enten du tror det eller ikke. Dette er ikke bare snakk om din rett til å røyke hva du vil. Det er ikke her diskusjonen bør ligge.

Diskusjonen bør ligge på hva som er de samfunnsmessige kostnadene ved legalisering vs. lovbrudd. Og om disse kostnadene kan veies opp mot det inngrepet lovforbud er i folks frihet.

Å tro at man lever i et vakuum i samfunnet, der ens egne handlinger og muligheter kun angår en selv, det er helt missforstått.

Lenke til kommentar

Dette forsto jeg ikke helt. Det argumenteres mot friheten til å røyke en joint i fred, i kraft av at de som en gruppe er en belastning på samfunnet. Men det argumenteres for at firmaeiere skal ha friheten til å legge ned hundrevis - i noen tilfeller tusenvis - av arbeidsplasser til fordel for opprettelse av de samme arbeidsplassene i andre land der arbeidskraften er billigere, til tross for at firmaet går med rekordoverskudd og ikke kan sies annet enn å være særdeles konkurransedyktig i sitt marked, selv etter alle hensyn er tatt med inn i bildet.

Nå mener jeg ikke å sette ord i munnen på deg, JBlack, så ta det ikke slik at jeg mener du har sagt at firmaeiere skal ha lov til å gjøre som helst, uten å måtte svare til noen. Men jeg ville trodd en frihetselskende polemiker som deg selv ville kjempet for friheten til å ta seg en joint i ny og ned.

Eller er det bare liberalisme i den økonomiske sfæren du brenner for?

Kanskje du burde begynne å stemme Høyre istedenfor? ;)

Lenke til kommentar

Jeg har nevnt det før, og jeg sier det igjen. Ved legalisering omgjøres også måten stoffet distribueres på. Så informasjon, aldersgrenser, pris, kvalitet og aktører vil ALLE kunne kontrolleres, sanksjoneres og reguleres. Tilstander i dagens samfunn som viser en hel del fordommer og ignoranse rundt tema vil ikke tiltre et nytt system om fullført fullt ut før satt i verk.

Men om scenario er det at langere fremdeles skal stå for distribusjon, at kvalitet skal fremdeles variere fra hjørne til hjørne og pris fremdeles være i skyene pga. risiko så vil noe av de Jblack skildrer være av sansynelighet.

Lenke til kommentar

Men sånn som det utvikler seg nå så ser det jo faktisk ut som om at Alkohol må bli ulovlig! Flere og flere unger drikker, det blir dårligere folkeskikk generelt blandt kidza, unger tømmer Zalo i fontenene, knuser busskur, tagger busser, tog, biler, hus, bygninger osv og dette skader sikkert samfunnet helt utrolig mye penger i året. Går ikke an å tenke sånn. Alt koster samfunnet masse i året. En legalisering eller en avkriminalisering av hasj vil være en dråpe i havet sammenlignet med alt det andre. Kanskje kidza roer seg litt ned også istedet for å løpe gatelangs om nettene og gjøre herverk.

Edit: Uansett om en legalisering vil koste samfunnet såså mye i året vil det likevel jevne seg ut i form for inntekter av legaliseringen. Hamp ville ha gitt masse arbeidsplasser, vi har kunnet lagd fabrikker som produserer tau, olje, klær, mat osv og folk har kunnet fått marijuana som medisin istedet for en håndfull av andre preparater som sikkert har en enda større negativ effekt enn marijuanaen.

Problemet som det er nå er at Norge er ikke klar for en full legalisering. Netopp fordi vi har et så usundt syn på rus. Derfor må dette skje gradvis i små steg slik at folket venner seg til det. Derfor hadde det vært på høy tid med en liberalisering ihvertfall eller avkriminalisering av mindre menger hasj, marijuana eller cannabis.

Endret av raziel014
Lenke til kommentar
Når det gjelder skader så er jeg selv overbevist om at hvis cannabis tar over for alkohols så vil en få mye mindre skader og dermed mindre belastninger for samfunnet. :)

6533558[/snapback]

Og hvis griser hadde vinger, så kunne de helt sikkert fly.

6533567[/snapback]

og med det meiner du?

6533787[/snapback]

At slike fantasifostre ikke har noe med virkeligheten å gjøre?

Griser har ikke vinger. Hasj er ingen potensielli erstatning for alkohol.

6533887[/snapback]

så hasj og alkohol er like usunt?

Lenke til kommentar
så hasj og alkohol er like usunt?

Det er ikke det han sier. Han sier at argumentasjon om at hasj er en erstatter alkohol ikke holder mål for de har forskjellige "virkeområder" i sosial sammenheng og at legalisering av det ene vil ikke påvirke det andre i større grad.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
JBlack og dere andre motstandere, argumenter sA mye dere vil, men innerst inne vet dere at dere tar feil. Godta at dere sier noe feil av og til, dere er jo bare menneskelige ;)

6536842[/snapback]

Herregud. Jeg er selv for legalisering, men den kommentareren må være noe av dert mest idiotiske jeg har lest noen gang. Vær så snill, vær saklig, ikke oppfør deg som en jævla idiot. Du tjener ikke saken på den måten, du får bare de som er for legalisering til å fremstå som idioter.

*gawd*

Lenke til kommentar

Disse ekspertene som sier cannabis er reine giften osv snakker rundt seg selv.

Faktisk så sier di at det skulle heller vore cannabis som var lovligt ikke alkohol pga skadeomfanget.

Og det som er så morsomt er at cannabis er ikke så kraftigt rusmiddel som dere vill ha det til,alkohol fucker deg opp mye meir selv om du røyker til du sovner.

Og argumentet om at du får lungekreft av det,for det første så er tobakk farligere og cannabis kan inntas oralt.

Jblack;Eg er faktisk usikker på om hva som er best for ungdommen.

Du ser jo hvordan unger oppfører seg med alkohol,eg trur det hadde blitt bra med legalisering fordi då hadde sikkert alkoholforbruket gått ned,og igjen cannabis gir deg ikke slike helseskader som alkohol gjør.

Og en annen ting,vi greier qaldi å beskytte barn uansett hvor godt vi prøver,unger er nyskjerige av sin egen natur,og kommer derfor altid til å komme borti slike stoff.

Cannabis påvirker ikke reasjonsevnen så lenge som du vill ha det til heller,og thc går ut av kroppen relativt fort,ikke 4uker som alle vill ha det til.

Og hvorfor snakker dere som at halve norge at blitt narkomane eller misbrukt cannabis viss det hadde blitt legalisert.

Det som er så morsomt med denne er alkohol kan brukes,prøver du cannabis så er det misbruk og alle trur automatisk at du er på kjøret,dette viser jo bare hvor stor kunnskap dere har av denne planten.

Og som denne tråden handler om;Cannabis er det sunneste rusmiddelet du kan bruke,diskuter hvor mye dere vill men det er det.Og det er ikke så sterkt stoff som dere vill ha det til,og det kan bli brukt til så mye meir enn alkohol. :yes:

*fullesyk*

Endret av terhi
Lenke til kommentar
JBlack og dere andre motstandere, argumenter sA mye dere vil, men innerst inne vet dere at dere tar feil. Godta at dere sier noe feil av og til, dere er jo bare menneskelige ;)

6536842[/snapback]

Herregud. Jeg er selv for legalisering, men den kommentareren må være noe av dert mest idiotiske jeg har lest noen gang. Vær så snill, vær saklig, ikke oppfør deg som en jævla idiot. Du tjener ikke saken på den måten, du får bare de som er for legalisering til å fremstå som idioter.

*gawd*

6537049[/snapback]

TLZ is right, syns flere innlegga til ArmenMinAu er ålreite, men syns vi kan holde oss gode for sånne kommentarer.

Lenke til kommentar

6536842[/snapback]

*gawd*

6537049[/snapback]

Hva fAr deg til A si at jeg er en idiot? Jeg er bare lei av denne ustoppelige pirkingen pA hver eneste ord som kan pirkes pA. Umenneskelige mange argumenter har kommet fram for legalisering...sA vidt jeg vet sA er det ingen imot. Bare pirking pA ord.

Lenke til kommentar
Hva fAr deg til A si at jeg er en idiot?

Idiotiske utallelser.

Jeg er bare lei av denne ustoppelige pirkingen pA hver eneste ord som kan pirkes pA. Umenneskelige mange argumenter har kommet fram for legalisering...sA vidt jeg vet sA er det ingen imot. Bare pirking pA ord.

Det er nok bare pirking i dine øyne. Du kan i så fall nevne det på en seriøs måte og si at dette ikke har noe å si enn å skrive utrolig teite ting som "Vi har rett". Det blir som et gullkorn Stoltenberg uttalte i en diskusjon en gang:"Nå må du ikke si at jeg tar feil når jeg tar rett!". Teit.

I diskusjon skal man nevne ting, og "pirke" som du sier. Det er en del av prossessen, for å komme til bunns i ting. Diskusjon handler ikke om å ta en side og så bare kjempe for denne(det blir utrolig dumt.)

Hvis du har så mange gode argumenter mot dette og de ikke betyr så mye så gjør det vel ingenting at folk kommer med dem siden du tydeligvis(ifølge deg selv i hvertfall) greier å motargumenter mot dette. Eller?

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Psilocybe har bare noen så utrolig gode poeng! Ta penger fra småkriminelle drittunger og heller gi dem til staten. Det er disse fjortisene som går rundt og forteller høylytt og stolt at de røyker osv og er liksom gansta-kul og sånt. Disse gir hasj og cannabis et dårlig rykte. Disse ungene har ikke peiling på en dritt og gjør faktisk at legaliseringen faller et hakk bakover.

Faktisk mener jeg at halvparten av norcan minst, er bare drittunger og fjortiser. Selv om en del av dem har veldig gode poeng og argumenter, så er det likevel en god del som tror det er kult å røyke og henger på norcan for status. Det bli helt feil fokus og jeg tror det har mye med at folk reagerer negativt på tanken om avkriminalisering og legalisering generelt.

6535236[/snapback]

Feil, st0rste andelen er mellom 20 og 35 eller noe tror jeg

Lenke til kommentar
Disse ekspertene som sier cannabis er reine giften osv snakker rundt seg selv.

Faktisk så sier di at det skulle heller vore cannabis som var lovligt ikke alkohol pga skadeomfanget.

Og det som er så morsomt er at cannabis er ikke så kraftigt rusmiddel som dere vill ha det til,alkohol fucker deg opp mye meir selv om du røyker til du sovner.

Og argumentet om at du får lungekreft av det,for det første så er tobakk farligere og cannabis kan inntas oralt.

Jblack;Eg er faktisk usikker på om hva som er best for ungdommen.

Du ser jo hvordan unger oppfører seg med alkohol,eg trur det hadde blitt bra med legalisering fordi då hadde sikkert alkoholforbruket gått ned,og igjen cannabis gir deg ikke slike helseskader som alkohol gjør.

Og en annen ting,vi greier qaldi å beskytte barn uansett hvor godt vi prøver,unger er nyskjerige av sin egen natur,og kommer derfor altid til å komme borti slike stoff.

Cannabis påvirker ikke reasjonsevnen så lenge som du vill ha det til heller,og thc går ut av kroppen relativt fort,ikke 4uker som alle vill ha det til.

Og hvorfor snakker dere som at halve norge at blitt narkomane eller misbrukt cannabis viss det hadde blitt legalisert.

Det som er så morsomt med denne er alkohol kan brukes,prøver du cannabis så er det misbruk og alle trur automatisk at du er på kjøret,dette viser jo bare hvor stor kunnskap dere har av denne planten.

Og som denne tråden handler om;Cannabis er det sunneste rusmiddelet du kan bruke,diskuter hvor mye dere vill men det er det.Og det er ikke så sterkt stoff som dere vill ha det til,og det kan bli brukt til så mye meir enn alkohol. :yes:

*fullesyk*

6537235[/snapback]

Enig i det du sier...

Har selv opplevd folk som ikke kan noen ting om det, og siden det er narkotika er det helseskadelig.

Men det du sier om at det ikke er så sterkt som folk skal ha det til, kan vel diskuteres...

Drikker du f.eks øl, så må du(eller jeg) drikke rundt 12 pils for å bli ganske full, men da får jeg ikke ned mere øl på en stund.

Når jeg røyker har det veldig lett for å bli for mye, det er mye lettere å få i seg mye på en gang, og du grønner ut...

Og jeg syntes at når du blir dårlig av å røyke, så er det mye verre enn å bli dårlig av å drikke. Har hatt et par episoder der jeg trodde jeg skulle dø.

Jeg har vert ille av alkohol, men har aldri trodd jeg skulle dø...

Dette er det jeg mener av egne opplevelser, men det er kanskje bare meg :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...