Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?

Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

1. 1. Har du prøvd hasj?

• - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449

Anbefalte innlegg

Hvilke konsekvenser snakker du om?

6478888[/snapback]

Økt eksponering i forhold til barn, f.eks.

Personer som bruker narkotiske stoffer eksisterer ikke i et vakuum. De er fortsatt en del av samfunnet. Og hele problemstillingen rundt legalisering dreier seg nettopp om hvilke konsekvenser, positive eller negative, det vil få for samfunnet.

Å tro at dette kun dreier seg om enkeltpersoner er naivt og dumt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Misbruk av rusmidler, legale som illegale er ikke heldig. Misbruk av mat er heller ikke heldig. Men å nekte andre mennesker sunn ruskultur er å stikke nesen sin i andres saker. Mind your own buisness.

6478021[/snapback]

Når konsekvensene av legalisering strekker seg langt utover enkeltbrukerens sfære, så er det ikke bare den enkelte brukers business.

6478368[/snapback]

Edit: Tragisk treg ... :blush:

Det er vel ingen umulighet å begrense påvirkningen på barna på samme måte som vi gjør med andre legale rusmidler. Så det argumentet synes jeg ikke er godt nok. Har du flere?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Det er vel ingen umulighet å begrense påvirkningen på barna på samme måte som vi gjør med andre legale rusmidler. Så det argumentet synes jeg ikke er godt nok. Har du flere?

6478969[/snapback]

Hæ?

Unger prøver alkohol og nikotin i stor grad, fordi det er lovlig og lett tilgjengelig i samfunnet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

6478969[/snapback]

Hæ?

Unger prøver alkohol og nikotin i stor grad, fordi det er lovlig og lett tilgjengelig i samfunnet.

6479196[/snapback]

Ja det stemmer det, og så benytter snørrpølsene seg av en lav terskel hos voksne for å skaffe seg den. Hvis de da kommer hjem "litt på snørra", så sier far og mor som sitter der "lettere altererte" at: Vi var da unge selv, so why not. Hvor mange ganger har du mr Jblack blitt forespurt av mindreårige om "hjelp" utenfor pol eller butikk. Hvis du har opplevd det, har du da gitt en hjelpende hånd? (det var jo bare en 6pack og 10prince). Jeg tror at den jevne "misbruker" av hasj er litt mere ansvarlig, ikke at jeg vet det men jeg tar dette ifra egen erfaring.

Hvis hasj får de samme restriksjonene, betyr det da at de unge får lettere tilgang?

Sålenge de fleste i kongeriket er rettenkende moralister som ikke ser noen verdi i bruken. De kan fortsette å kopiere sine egne holdninger videre til sine poder, la annerledestenkende være i fred, alle får det bedre, staten sparer penger, og pengene kan brukes til verdigere tiltak. For eksempel konsertstøtte i det ganske land, Metallica til folket! :w00t:

Lenke til kommentar

6478969[/snapback]

Hæ?

6479196[/snapback]

Tilgjengelighet er lagt under restriksjonene for distribusjon politikere har lagt frem for stoffet. Rammene for salg av et eventuellt nytt rusmiddel kan være svært så streng om politikere ser det nødvendig, et forslag å legge salg til apotek for å kunne gi informasjon om stoffet er før foreslått.

Lenke til kommentar

6478969[/snapback]

Hæ?

6479196[/snapback]

hadde jeg prQvd alt av rusmidler som var lett tilgjengelig hadde jeg mest sansylig ikke nQyet meg med snus og sprit du... sA der mA du nok bite i treet.

Lenke til kommentar

Flott video med korrekt informasjon vedrørende Cannabisens syndikat av ondskap. Det var fint de fikk med sammenligningen med heroin.

Har ennå ikke vært på noen stonerfester hvor alle jentene kler seg nakne, men de har vel sikkert ikke vært avhengige nok :roll:

Har kommet meg hjem fra Quart, hvor samtlige aktiviteter ble utført i en røyksky. (konserter, fester etc) Hadde noen koselige møter med mine felles aktivister i NorCan. Registrerer at Ganjalf har tatt turen hit til forumet og ønsker han velkommen. Det neste blir vel at vi får Even hit og :)

Denne diskusjonen ser ikke ut til å ha noe konklusjon pga stadig nye elendige sammenligninger med bilulykker og automatvåpen og stadig bedre argumenter for legalisering. Det er imidlertid ikke noe mål å stoppe diskusjonen, så lenge tulleforbudet fremdeles eksisterer.

Trenger noen dager å komme meg på, så er jeg i full gang her igjen selv.

Lenke til kommentar

Velkommen igjen skal du være tørrfisk. :)

Ja faktisk fikk di med seg det,blei egentligt litt overrasket av d,men dn påstanden holder jo endå stand.

Er jo ikke lenge siden FN-direktør for narkotika og kriminalitet (UNODC) gikk ut med at cannbis var like farligt som heroin.Heh,blir nesten litt paff....

FN - World Drug Report 2006.

"In the Netherlands, it has become clear that a system in which the access to cannabis for adults is legally regulated reduces criminality and favors quality and other health aspects," Oomen explained. "The current Dutch government is unwilling to defend the country's policies on cannabis, but this situation could change after the general elections that will be held in May 2007. Proposals to regulate the cultivation for coffeeshops have been circulating for quite some time among the Social Democratic Party, most likely the winner of these elections. This is Costa's ''nightmare'', and therefore he insists on 'a consistent commitment across the political spectrum and by society at large' for cannabis prohibition. Right on," Oomen declared. "With these kinds of declarations, Costa is promoting drug policy reform."

Linken til heile artikkelen\rapporten finner du her. :)

http://www.unodc.org/unodc/world_drug_report.html

Synes dette er merkeligt,spesielt med hva direktøren sier,så bør jo heroin explodere i nederland,og alle som er i coffee-shoppen være nervevrak som ligger på gulvet med psykoser.Men likevell viser statistikk motsatt at hardere stoffer går ned.

Dette koliderer med utsagnet med at hasj fører til sterkere totalt,og igjen er dette en teori som har blitt motbevist gang på gang,men likevell så bruker motstanderer det som argument?

En liten ting til,dette med at cannabis ødelegger hjernen du blir sløv for altid osv...

http://www.sciencenews.org/articles/20051015/fob7.asp

Fant og andre sider som hadde lagt ut dette,men bare engelske merkeligt nokk,burde ikke noen norske sider og tatt tak i dette,tenker spesielt på propaganda-sidene som legger ut med at hasj øydelegger hjernen osv... :p

Faktisk så kan cannabis hjelpe med å forebygge skadene etter slag,det er jo og positivt?

Men for all del leste og hasj var direkte årsaken til slag på ''merk dg nummeret'' 1 person!Og om hvor farligt det var med denne samenhengen mellom hasj og slag?Igjen ingen tall om hvor mange som har blitt rammet om dette untatt om denne personen det stod om.

Ellers fant eg ikke noe meir informasjon om dette tilfellet.

:huh:

Endret av terhi
Lenke til kommentar
Dere burde lese dette :
Åtte vanlige feil i tankeprosessen

... Klipp ...

(Fritt oversatt fra boka : The Eight Common Errors in the Thinking Process[1])

Så burde dere tenke over at alle i norge som driver med rusfeltet er informert av avholdsbevegelsen og tenke over hvilke interesser de har av å spre informasjon om at cannabis kan ha gode egenskaper? Det du har lært før er ikke nødvendigvis sant og kanskje dere burde være litt mer kritiske med hva dere påstår, og ihvertfall legge med linker til argumenter/påstander(slik de som er for legalisering stort sett har gjort her )

6476109[/snapback]

Hehe, utrolig morsomt at en person kommer med en slik liste, og samtidig hevde at det bare er ene siden som er flink til å begrunne sine påstander, og at det bare er den andre siden som bør vurdere hvor den har sin informasjon fra.

Lurer på hvor mange av de 8 feilene du selv begikk der... :p Ja, også linke til NORML for en objektiv artikkel da.... :lol:

6476877[/snapback]

Jeg bøyer meg i støvet og skulle ønske jeg hadde skrevet ".. de fleste i norge..", men det gjør ikke argumentasjonen min dårligere vel? Les historiken på denne debatten og sjekk hvilken side som har flest referanser til reel forskning og seriøse kilder.

Om du sjekker artikkelen jeg linket til vil du finne at i den artikkelen finner du teksten

Source: Morgenstern H, et al. Marijuana use and cancers of the lung and upper aerodigestive tract: results of a case-control study. Presentation at the ICRS Conference on Cannabinoids, 24-27 June 2005

Du kan finlese denne artikkelen om du virkelig vil ha det forskningsmessig, men som meg har ikke alle her 10 års erfaring med å lese medisinske forskningsrapporter, og den norml omtalen bekrefter det jeg sa! (med link til originalforskningen)

Når det gjelder lista på 8 punkter er den ment hovedsaklig for å få folk til å forstå hvorfor mange er så inn i gamperæva fastlåst i det man lærte på barneskolen enda man har moderne forskning som viser at ting ikke var som man i utgangspunktet trodde.

Jorda er nå for de fleste rund, men det fantes lenge en organisasjon som ikke var enig og jobbet for å få tilbake den flate versjonen(slå opp Flat Earth Society)), dette viser så inderlig godt hvor satt man kan bli i sin kunnskap. Det er også mye enklere å forstå hvorfor muslimer som aldri har hørt om annet en koranen kan godta begrensninger i ytringsfrihet og kleskoder som for opplyste mennesker virker absurde. (som forbudet mot cannabis :w00t: )

Lenke til kommentar
Dere burde lese dette :
Åtte vanlige feil i tankeprosessen

1. Hjernen din tar ukritisk imot den første informasjonen du får om ett gitt emne som sant, enten det er sant eller ikke.

2. Tilleggsinformasjon om ett emne som bekrefter din tidligere informasjon blir også ukritisk akseptert som korrekt, enten det er sant eller ikke.

3. Tilleggsinformasjon som motsier informasjonen som allerede finnes i din hjerne blir automatisk tolket som ukorrekt, enten det er sant eller ikke.

4. Hjernen din vurderer all informasjon som er i tråd med det du "vet" fra før om ett gitt emne som korrekt og all motsigende informasjon som ukorrekt. Som ett resultat av dette har hjernen ingen intern mulighet for å vite vilken informasjon som er korrekt i den virkelige verden, og hva som er ukorrekt.

5. Hjernen din kan ikke vite om den har, eller ikke har, all informasjon som er nødvendig for å ta velfunderte beslutninger/vurderinger eller om den har nok informasjon for å vite noe sikkert om den virkelige verden.

6. Om din hjerne ikke har tillegsinformasjon som viser forskjeller vil den alltid tolke like/liknende saker som identiske.

7. Hjernen din kan ikke måle NOE direkte. Alle målinger MÅ gjøres med sammenlikning med passende standarder, noe som ofte blir gjort med feil metode.

8. Hjernen fortsetter å tolke den eksterne verden som da den sist fikk sensorisk informasjon om ett gitt emne. Som ett resultat av dette vil hjernen aldri kunne vite om den informasjonen den innehar i øyeblikket, og som muligens var korrekt når den ble lært, er korrekt i dette øyeblikket.

(Fritt oversatt fra boka : The Eight Common Errors in the Thinking Process[1])

Så burde dere tenke over at alle i norge som driver med rusfeltet er informert av avholdsbevegelsen og tenke over hvilke interesser de har av å spre informasjon om at cannabis kan ha gode egenskaper? Det du har lært før er ikke nødvendigvis sant og kanskje dere burde være litt mer kritiske med hva dere påstår, og ihvertfall legge med linker til argumenter/påstander(slik de som er for legalisering stort sett har gjort her )

6476109[/snapback]

Hehe, utrolig morsomt at en person kommer med en slik liste, og samtidig hevde at det bare er ene siden som er flink til å begrunne sine påstander, og at det bare er den andre siden som bør vurdere hvor den har sin informasjon fra.

Lurer på hvor mange av de 8 feilene du selv begikk der... :p Ja, også linke til NORML for en objektiv artikkel da.... :lol:

6476877[/snapback]

Du må gjerne sjekke hvor skilden til slike artikler kommer fra.

Og eg siterer dg igjen;at du bruker forsvarsteknikk for å ugyldiggøre meninger som ellers ville vært ubehagelige å måtte forholde seg til.? :!: :p

Endret av terhi
Lenke til kommentar

6479196[/snapback]

Mener du med dette at det ikke er lett tilgjengelig når det er ulovlig?

Hvis du bor i Oslo, så er omtrent alt du finner av rusmiddler lett tilgjengelig, lovlig eller ulovlig. Og jeg vil også tro at det er sånn de fleste andre steder i Norge også.

Det vil igjen si, at du må oppsøke ett spesiellt miljø for å få tak i rusen din, og der treffer du igjen på andre rusmiddler.

De fleste kids som vil prøve no annet enn alkohol, prøver gjerne hasj. Du finner vel ikke mange fjortiss unger som hopper rett på speeden, eller kokainen. Dette er noe de kanskje plukker opp når de har vært i miljøene for å skaffe seg hasj. Legalisering hadde fjernet dette.

Men jeg er fortsatt for strenge aldersgrenser på det, akkurat som alkohol.

Jeg trur det er veldig viktig å ha utviklet hjernen sin før man prøver hasj.

Lenke til kommentar

Viss det blir legalisert så vill ikke unger oppsøke kriminele miljøer så lett.

Det betyr igjen mindre rekrutering for kriminele miljøer.

Og det betyr at kriminele får mindre resurser.

Og det vill bli mindre kriminalitet viss cannabis blir lovligt,pga selger dealerene mindre stoff,så blir det mindre av di,og politiet og staten vill få meir resurser til å ta folka bak slike stoffer.Forstår du hva eg vill fram til?

Og det vill og bety mindre tilgjengelighet av hardere stoffer,og mindre kriminalitet.

Er det og betre at viss noen foreldrer som røyker cannabis skal gå gjennom dn lange tunnelen av et rettsystem pga di fyrte en joint og hadde cannabis i hjemmet sitt?

Igjen så vill eg tørre å påstå at unger som har foreldrer som røyker cannabis har det mye betre enn foreldre som drikker alkohol.Ivertfall ved tanke på vold.

Vill tru nesten alle foreldrer som røyker hasj beskytter ungene fra det kriminele miljøet,og vill sjule bruken sin til ungene blir gammle nokk til å bestemme selv...

Noe som alkoholikerer ikke gjør,di drikker somregel rett forran ungene,og rusen er mye meir agresiv.Stor sett vil man greie å sjule en cannabisrus viss man ikke røyke bøtter og spann.Igjen noe som ikke blir greid med alkoholrus.

Trur viss det hadde blitt foretatt en undersøkelse om dette så vill det vise at dette er sant.Trur unger som har slike foreldre lever et normalt liv,ivertfall mesteparten.

Og igjen for dere som er redde for at unger skal bli utsatt for rus of vold,alkohol gjør dg 13ganger meir voldelig,igjen noe som cannabis ikkje gjør,snarere tvert imot....

Eg synes forbudet jobber mot seg selv....

Brukere fortjener aksept, ikke straff.

Informasjonen som forbudt forbudt har lagt fram om tankeprossesen stemmer forssåvidt.

Viss ikke hadde ikke folk trudd på feks kristendommen,kommer du ut med dokumenter som setter kristendommen i dårligt lys då er det ikke måte på hvor forbannet religiøse lederer og folk blir... ;)

Og selv om det er ingenting som beviser at kristendommen er sann så er det folk som trur på det,mye pga di har blitt lært og miljøet.

Endret av terhi
Lenke til kommentar

Som Terhi påpeker er mye av problemet at mange kids må oppsøke kriminelle miljøer for å skaffe hasj, det er jeg helt enig i.

Mange føler seg så godt mottatt (så klart, de er jo kunder), at de blir fort en del av miljøet. Plutselig er kola, kork, sobril osv like tilgjengelig som piece, alle rundt deg bruker og du er nyskjerrig. Vips, så er det gjort.

Begynner gjerne å selge selv, og det er de kjappe pengene der som er farlige. Kjøper ett hekto keef den ene dagen og skal pushe kryssere neste måned. Drittungene ser på seg selv som små Tony Montanas og skal tjene gode gryn på dette, tabber seg ut, skylder penger og begynner å knaske på varene sine.

Her jeg bor skyter 15åringer speed i ræva, sånn har det blitt.. Og det er ( i deres tilfeller), mongo å skylde på cannabis; det er skolen og foreldrene som er de skyldige. Ikke at jeg skal gå dypere inn på akkurat de junkiene.

Lenke til kommentar

HAHA!.bortkasta penge spør du meg,da det finnes planter som nesten ikke inneholder thc,og som du må røyke en lyktestolpe for å få rus.

Di vill ikke greie å utrydde vanlig cannabis,og viss til så kommer bare folk til å bruke sterke kunstige stoffer.

Det er og feil å blande seg slik inn med naturen og manipulere dn etter behov''noe som skjer alt for ofte i dag'' tenk på alle pengene som kunne blitt spart viss industriel cannabis hadde blitt lovligt,men som dn ikke er det pga di inneholder en meget liten megnde av thc.IDIOTI!

Men di har jo gjort en god jobb som faktisk gjør at denne planten kan bli brukt industrielt,idiotien er fra myndihetenes side.

Viser egentligt hvor desperate di er,spesielt det med å krysse ville med disse plantene. :p

Endret av terhi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...