Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?


Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449


Anbefalte innlegg

Hvordan quoter du slik? :p

6459445[/snapback]

Trykker på reply, og bruker copy'n'paste....

 

Røyker meg ikke til kunnskap,men eg vett hvordan det er å være høy,og det er ikke slik som du trur....

6459445[/snapback]

Hvis du ikke mener det gir noen kunnskap og innsikt, så er det ganske lite relevant for debatten.

 

 

Det med at hasj kan brukes som smertestillende er vell noe di fleste forskerer er enige om,fatter egentligt ikke hvordan du kan synes at sterke smertestillende som inneholder stoffer som er langt sterkere enn det cannabis er betre,det blir bare tåpeligt...

6459445[/snapback]

Fordi dette er dedikerte stoffer med bedre virkning. Hasj kunne i enkelte få tilfeller være et alternativ, men noen generell erstatning for andre legemidler er det ikke.

 

Då er du uenige i folk som faktisk bruker thc og sier det fungere veldigt bra forholdt til sterke medisiner.

6459445[/snapback]

Nei, det er jeg ikke. Det er du som overgeneraliser fordi det fungerer bare for noen få.

 

Og disse smertestillende di deler ut til folk med sterke smerte gjør deg meir ruset enn thc,deppresiv,og skader deg fysisk og.

Snakker om efaring,har sett hvordan folk kan bli påvirket av disse,og det er mye værre enn thc,uansett hvor mye du nekter på det...

6459445[/snapback]

Igjen, du overgeneraliserer utifra enkelttilfeller.

 

Har heller aldri sagt at du trenger dop for å koble av.

Men det er godt med rus,en sjenden gang.

6459445[/snapback]

Jeg vrir ikke på det du skriver. Det er du som skriver generelle påstander som om de skulle være et argument. Du skriver: "Eg synes det er godt å ta seg ei bønne og høyre på musikk å slappe av og filosofere litt.Alle har godt av å koble av litt." Dette kan enten tolkes som en betrakning, helt irrelevant for debatten. Så hvorfor står den der da? Eller da kan betraktes som et indirekte argument for at dette er noe som er godt for folk at er tilgjengelig, og derfor er det et argument for legalisering.

 

I det tilfellet svarer jeg: "Man trenger ikke dop for å koble av. Og trenger man det, da har man et problem man ikke bør forsøke å fikse ved å dope seg." Som også kan sees på som en generell relatert betrakning, dersom det var det du presenterte. Eller det kan sees på som et motargument mot å bruke dop for å koble av, dersom det var det du mente å argumentere for.

 

Jeg har med andre ord ikke vridd på det du sa i det hele tatt. Men svart på samme måte. Hva du legger i mitt svar, det avhenger av hva du legger i det du selv skrev.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med at hasj kan brukes som smertestillende er vell noe di fleste forskerer er enige om,fatter egentligt ikke hvordan du kan synes at sterke smertestillende som inneholder stoffer som er langt sterkere enn det cannabis er betre,det blir bare tåpeligt...

 

Då er du uenige i folk som faktisk bruker thc og sier det fungere veldigt bra forholdt til sterke medisiner.

Og disse smertestillende di deler ut til folk med sterke smerte gjør deg meir ruset enn thc,deppresiv,og skader deg fysisk og.

Snakker om efaring,har sett hvordan folk kan bli påvirket av disse,og det er mye værre enn thc,uansett hvor mye du nekter på det...

 

6459445[/snapback]

 

Jeg har egentlig ikke noe greie på dette, men ville bare legge til noe om THC.

 

THC er ett stoff som er fettløselig og som binder seg til fettvevet i hjernen i en lengre periode. Det betyr at når kroppen begynner å skille ut stoffet, er dette mer tidkrevende enn ved andre stoffer.

 

Dette betyr vell at ettervirkningen av THC er mer langsiktig enn andre stoffer?

Lenke til kommentar

http://www.illustrertvitenskap.no/Crosslin...&a=1217&id=9192

 

 

Folk ruser seg sjenerelt for å koble av.

Men det betyr ikke at du må gjøre det...

 

Du du overgeneraliserer utifra enkelttilfeller selv jblack...

 

Med ditt syn på cannabis,har du samme syn på alkohol,røyk.

Synes du at det burde blitt forbudt?

 

Ikke så rlevant,men hadde vore fint viss du tok deg tid til å svare på det.

 

Du sa og tidligere at alkohol og hasj ikke kunne samenlignest.

Hvorfor ikke.

Og hva vill du samenligne det med?

 

Spørte deg om dette tidligere og,men fikk aldri svar...

 

Har og lett etter dn siden du snakket om.

Eg finner dn ikke,men eg har funnet andre sider,og nesten alle sier det samme.

 

Reaksjonsevnen kan være påvirket opptil 24timer.

 

Viste dere og at organiserte kriminelle (som er med på og finansiere kriminelle nettverk, utgjør 400 bilioner USD, eller 7% av all kapitalflyt i hele verden!)

Endret av terhi
Lenke til kommentar

6459445[/snapback]

 

Jeg har egentlig ikke noe greie på dette, men ville bare legge til noe om THC.

 

THC er ett stoff som er fettløselig og som binder seg til fettvevet i hjernen i en lengre periode. Det betyr at når kroppen begynner å skille ut stoffet, er dette mer tidkrevende enn ved andre stoffer.

 

Dette betyr vell at ettervirkningen av THC er mer langsiktig enn andre stoffer?

6459633[/snapback]

 

thc ligger i fettet,men det er ikke aktivt for å si det slik.

thc kan gå ut av kroppen på ei uke faktisk,kommer bare ann på hvor effektiv forbrenning du har...

 

 

EDIT:Får ikke til å quote eg... :ermm:

Endret av terhi
Lenke til kommentar
JBlack, slutt A pirke pA hver enkelt ting vi sier. Cannabis er sA utrolig ufarlig iforhold til mye annet. Folk som r0yker cannabis TRENGER det ikke for A f0le seg bra eller whatever. Hvorfor drikker du Cola og ikke vann? Fordi du liker det.

 

Cannabis er en utrolig viktig medisin.

6460233[/snapback]

Jeg argumenterer for mitt synspunkt. Du burde argumentere for ditt, og ikke bare komme med påstander om at sånn og slik er det.

 

Når noen tar opp at de røyker for "å føle seg bra eller whatever", så er det fullt ut legitimt å svare på det med sine egne betrakninger om hvor lurt det egentlig er.

Lenke til kommentar
Cannabis er en utrolig viktig medisin

6460233[/snapback]

 

Det er mye som er viktig medisin, men det betyr ikke at vi bør slippe det ut på det åpene markedet, så alle kan bruke det.

 

Folk ruser seg sjenerelt for å koble av.

Men det betyr ikke at du må gjøre det...

 

Du du overgeneraliserer utifra enkelttilfeller selv jblack...

 

Med ditt syn på cannabis,har du samme syn på alkohol,røyk.

Synes du at det burde blitt forbudt?

6460235[/snapback]

 

Selv om alkohol og røyk er lovlig i Norge, betyr ikke det at vi automatisk skal legalisere hasj. Når folk ruser seg for å koble av, er allerede stoffet ett samfunnsproblem. (akkurat som alkoholikere må ha alkohol for å slappe av )

Alkohol og røyk er ett samfunnsproblem. La oss ikke tilføre ett nytt.

Lenke til kommentar
Folk ruser seg sjenerelt for å koble av.

Men det betyr ikke at du må gjøre det...

6460235[/snapback]

Det har jeg heller aldri hevdet. Jeg svarte bare på ditt argument/kommentar.

 

Du du overgeneraliserer utifra enkelttilfeller selv jblack...

6460235[/snapback]

Hvilke konklusjoner har jeg trukker på bakgrunn av enkelttilfeller? Kan ikke en gang huske at jeg har nevnt noen 'tilfeller'.

 

Med ditt syn på cannabis,har du samme syn på alkohol,røyk.

Synes du at det burde blitt forbudt?

 

Ikke så rlevant,men hadde vore fint viss du tok deg tid til å svare på det.

 

Du sa og tidligere at alkohol og hasj ikke kunne samenlignest.

Hvorfor ikke.

Og hva vill du samenligne det med?

6460235[/snapback]

Jeg vil ikke sammenligne hasj med noe som helst. Hasj er hasj, og har sine egenskaper og sine konsekvenser for enkeltpersoner og samfunnet. Det gir en helt annen type rus enn f.eks alkohol. Det har ikke samme kulturelle funksjon i samfunnet. Alkohol nytes gjerne for smakens skyld, og ikke nødvendigvis for rusens skyld. Alkohol er fortere inn og fortere ut av systemet igjen. At både hasj og alkohol kan gi rus er omtrent det eneste de stoffene har felles. Derfor må hasj sees på som hva hasj er, og generelle sammenligner med hvordan vi behandler alkohol i samfunnet er ikke interessante..

 

Jeg er ikke for forbud mot alkohol. Men jeg er for visse andre reguleringer, som skjerpet straffeansvar for forbytelser begått i rus (generelt) osv. Hvis noen blir lett provosert i fylla, og vet det, så burde dem holde seg unna alkohol eller ta konsekvensen. Egentlig en lang diskusjon.... og ikke relevant her.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke sammenligne hasj med noe som helst. Hasj er hasj, og har sine egenskaper og sine konsekvenser for enkeltpersoner og samfunnet. Det gir en helt annen type rus enn f.eks alkohol. Det har ikke samme kulturelle funksjon i samfunnet. Alkohol nytes gjerne for smakens skyld, og ikke nødvendigvis for rusens skyld.

6460618[/snapback]

 

Det vil jeg påståd er feil. Jeg skulle også ønske at alkohol var til for å nytes, men generelt sett i det landet her er det feil. Barn lærer ikke å nyte alkohol slik som i andre land, men lærer istedet å drikke sjeldnere, men mye mye mer.

 

Du sier også at rusen til hasj varer lenger enn alkohol? Det er vel et spørsmål om dosering?

Lenke til kommentar

Grunnene til at eg er for legalisering er.

 

1:Det fjerner en god del kriminalitet.

 

2:Viss du ser på stattestikk så går kraftigere stoffer som amfetamin,lsd osv ned.

Noe som kan stemme fordi du slipper å henge di diverse miljøene som du må nå.

Feks USA går bruk av sterke stoffer opp selv om det er streng narkotika-politik,men nederland går det ned,synes å huske at canada viser statestikken det samme.

Og folk som bruker disse såkalte harde stoffene er somregel folk som har problemer fra før.Derfor synes eg at det er feil å si at cannabis har skylden for at folk havner på kjøret...

 

3:Det vill bli kontrollert,pris kvalitet,styrke,og det kan selges i forretninger som spesialiserer seg,det vill bli sogt under kontrollerte forhold for å si det slik.

 

4:Staten vill og tjene penger på dette gjennom avgifter,istedenfor at det går til krimminele miljøer.

 

5:Det kan bli brukt industrielt,som igjen gjere at staten tjener meir penger.

 

6:medisinsk bruk.

 

Dette er ivertfall dette eg kommer på i farten.

 

Eg fikk bare inntrykk av det,men eg påstod ikke det eg bare sier det at folk ruser seg sjenerelt for å koble av.

 

Mye av det du sier kommer ifra enkelttilfeller,skal komme tilbake til det seinere.

Har litt dårlig tid nå,beklager...

 

Cannabis kan brukes i mat for smakens skylt uten at du trenger å bli ruset av det,på lik linje med ei pils.Men igjen så er ikke akkuratt det noe kjent her,og sjenerelt så drikker folk for å bli ruset på lik linje så røyker folk for å bli ruset.

Hadde vi ikke blitt ruset av disse stoffene hadde det langt ifra vore så populært som det er idag...

Men som sagt så blir dette nesten alkohol VS cannabis-debatt,men som sagt så bruker eg alkohol som et eksempel for å komme fram til et poeng...

Norge er et land som ikke kan nyte alkohol,her i norden er det holde seg clean til helga kommer så er det å dra på helgefylla....

 

 

Balthazor:Som eg sa tidligere,hadde du ikke blitt ruset på alkohol så hadde det sikkert nesten ikke eksistert.

Vi har ruset oss nesten så lenge vi har eksistert og det er noe vi kommer til å fortsette med uansett hva av forbud statene lager,å forby et stoff skaper egentligt bare krimminalitet....

Hadde alkohol og tobakk blitt ulovligt så hadde krimminaliteten explodert.

 

Det er derfor igjen eg er for at cannbis skal bli legalisert.

 

 

Ville egentligt skrive litt meir og gå i litt meir detaliert men eg må gå nå...

Som igjen har dårlig tid så det kan ligge litt skrivefeil her og der,men det må dere bare tåle,skriver så tastene fyker. :p

Endret av terhi
Lenke til kommentar
Grunnene til at eg er for legalisering er.

 

1:Det fjerner en god del kriminalitet.

6460770[/snapback]

 

Ja, så kunne vi tatt bort:

 

smugling

stjeling

fartsgrenser, vi kunne tatt bort alle regler. så hadde ingen vært kriminelle.1

 

shift fungerte pluttselig ikke.1

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke sammenligne hasj med noe som helst. Hasj er hasj, og har sine egenskaper og sine konsekvenser for enkeltpersoner og samfunnet. Det gir en helt annen type rus enn f.eks alkohol. Det har ikke samme kulturelle funksjon i samfunnet. Alkohol nytes gjerne for smakens skyld, og ikke nødvendigvis for rusens skyld.

6460618[/snapback]

 

Det vil jeg påståd er feil. Jeg skulle også ønske at alkohol var til for å nytes, men generelt sett i det landet her er det feil. Barn lærer ikke å nyte alkohol slik som i andre land, men lærer istedet å drikke sjeldnere, men mye mye mer.

6460762[/snapback]

Det er riktig at vledig mye av alkoholbruken er knyttet opp til ren rus. Men det er også riktig at veldig mye alkohol konsumeres til mat, for smakens skyld. Og ofte er det selvsagt begge deler.

 

Men poenget er at alkohol har bruksområder hasj ikke har. Man ville møte et stort problem om man skulle ta fra folk mulighet til å drikke vin og øl til maten, da dette er en svært viktig del av måltidet i mange tilfeller. Og dette var også bare en av flere forskjeller mellom alkohol og hasj.

 

Du sier også at rusen til hasj varer lenger enn alkohol? Det er vel et spørsmål om dosering?

6460762[/snapback]

Hasj påvirker kroppen etter at rusen er borte, i form av generelt nedsatt reaksjonsevne med mer. Man kan si at man kan være ganske fysisk redusert etter en natt på fylla, selv når man er edru igjen også. Men igjen er ikke poenget nøyaktig hva forskjellene er, men at det er forskjeller som gjør at alkohol og hasj påi de færreste områder er direkte sammenlignbare.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Grunnene til at eg er for legalisering er.

 

1:Det fjerner en god del kriminalitet.

6460770[/snapback]

 

Ja, så kunne vi tatt bort:

 

smugling

stjeling

fartsgrenser, vi kunne tatt bort alle regler. så hadde ingen vært kriminelle.1

 

shift fungerte pluttselig ikke.1

6460794[/snapback]

 

Jeg mener det er en feil sammenligning. En person som velger å i fred og ro røyke Hasj for eget velbefinnende, kan ikke sammenlignes med personer som velger en adferd som setter andres verdier og liv i fare.

Dessuten virker det på meg som en noe forstokket holdning motstandere (som ikke selv har erfaring) har med hensyn til legalisering. Hvorfor ikke kjøre et prøveprosjekt med x ant. frivillige, som lar medisinsk ekspertise overvåke prosessene?

Lenke til kommentar
Grunnene til at eg er for legalisering er.

 

1:Det fjerner en god del kriminalitet.

6460770[/snapback]

 

Ja, så kunne vi tatt bort:

 

smugling

stjeling

fartsgrenser, vi kunne tatt bort alle regler. så hadde ingen vært kriminelle.1

 

shift fungerte pluttselig ikke.1

6460794[/snapback]

 

Herregud for en samenligning.Smart gjennomtenkt....

 

Smugling hadde gått ned viss cannabis hadde blitt lovligt... :p

Lenke til kommentar
Grunnene til at eg er for legalisering er.

 

1:Det fjerner en god del kriminalitet.

6460770[/snapback]

 

Ja, så kunne vi tatt bort:

 

smugling

stjeling

fartsgrenser, vi kunne tatt bort alle regler. så hadde ingen vært kriminelle.1

 

shift fungerte pluttselig ikke.1

6460794[/snapback]

 

 

Hva er det du babler om nå? Han mener selvfølgelig at med å ta makten fra de kriminelle når det gjelder hasj, så minsker du økonomisk gevinst til kriminelle miljøer, du minsker arbeidsplasser i kriminelle miljø, du minsker innflytelse fra kriminelle miljø, du minsker sjansen til at ungdomm skal havne i kriminelle miljø og du minsker resurser staten bruker på å ovevåke og ta folk som bruker marihuana.

Lenke til kommentar

For å si det på en annen måte da,dere sitter her og diskuterer med vi såkalte kriminele\narkomane!

 

Synes at det burde blitt lovligt å ha ei plante i stua uten at du skal bli kriminel.

 

En annen ting,strengere lover har motsatt virkning.

Dårligere tilgjengelighet=meir kriminalitet.

 

Det er jo slik det er.

Endret av terhi
Lenke til kommentar
Hva er det du babler om nå? Han mener selvfølgelig at med å ta makten fra de kriminelle når det gjelder hasj, så minsker du økonomisk gevinst til kriminelle miljøer, du minsker arbeidsplasser i kriminelle miljø, du minsker innflytelse fra kriminelle miljø, du minsker sjansen til at ungdomm skal havne i kriminelle miljø og du minsker resurser staten bruker på å ovevåke og ta folk som bruker marihuana.

6461469[/snapback]

 

:hmm: La oss legalisere prostitusjon, hasj, kokain, LSD, amfetamin, opium og hvorfor kan ikke Rimi selge AG3!

 

Som terhi sier: Dårligere tilgjengelighet=meir krimminalitet. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...