Gå til innhold

Marihuana, hasj, cannabis - farlig eller ikke?


Har du prøvd hasj?  

2 342 stemmer

  1. 1. Har du prøvd hasj?

    • - Ja.
      875
    • - Ja, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.
      157
    • - Nei.
      890
    • - Nei, men jeg kunne tenke meg å prøve det.
      449


Anbefalte innlegg

Vi kan ikke med rimelig sikkerhet utelukke at marijuana ikke øker sansynligheten for at man skal bli avhengig av sterkere stoffer. Og begrepet "marijuana i seg selv" er meningsløst, ettersom marijuana ikke eksiterer i noe vakuum, men må sees i sammenheng med samfunnet og brukerne ellers.

Da må du også se det i sammenheng av brukere og samfunn ved legalisering, og ikke på det resultatet som kriminalisering, og miljøet brukere må oppsøke for å tilegne seg dette stoffet. Tenk på det kriminelle miljøet som en godteri-sjappe, du skal bare ha "karameller, men når du går inn i "butikken" blir du eksponert for tilbud om sjokolade, candtsukker, slikkepinner m.m. Det er slik jeg ser kriminalisering har innvirkning på brukerene, ikke marijuana i seg selv, men miljøet marijuana serveres i.

 

Nå har aldri lakohol og tobakk blitt legalisert. Det har meg bekjent alltid vært ulovlig. Det er riktigere å si at det ikke har blitt kriminalisert.

I USA var det i en periode forbudt å distribuere alkohol, resulterende et oppbluss av organisert kriminalitet som drev med smuglersprit og andre ulovlige aktiviteter som gambling og prostitusjon. Før staten fikk satt stopper for aktivitetene hadde mafiafamilier samlet seg opp store rikdommer til å invistere i annen ulovlig virksomhet som f.eks narkotika. Norge har ikke har forbud men har ikke gjort samme feil som USA og en rekke andre land på dette punktet. http://en.wikipedia.org/wiki/Prohibition

 

Når en gjør en vare ulovlig, vil noen tilby denne varen ulovlig om etterspørselen er der, med større profitt pga. mangel på konkurranse og større risiko, noe som fører til at penger går til videre kriminelle handlinger, og nødvendigvis til mer dop, men til ransmiljø osv.

 

Og det burde heller ikke være i tvil om at hasj og marijuana har en del negative virkninger på både brukerne og samfunnet.
.

Rusen har på mange måter mindre negative effekter enn eksisterende legale rusmidler som nevnt tidligere i diskusjonen. Det er en hel del fordommer for rusmiddelet, mange av den motbevist i tidligere lenker til forskningsrapporter. Det er også poenger om marijuanas ubestritte virkning på bieffektene av cellegift/strålebehandling i medisinsk sammenheng. Jeg er usikker hvor restriksjonene ligger på det i norge, men i USA er det bare et fåtall personer som får slik form for hjelp gjennom staten.

 

Så må man vurdere konsekvensene av et forbud opp mot konsekvensene av en eventuell legalisering

Helt enig, og jeg synes argumenter for legalisering veier opp mest. Forbruket er der uansett, spørsmålet om vi skal stemple disse som kriminelle, eller som forbukere som får sine rusmidler fra en dealer med rot i langt hardere miljøer, eller i kassa på Kiwi ved visning av legitimasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja. Jeg er faktisk for økt bruk av disse rusmiddlene. Fremfor cannabis. Disse er kvalitetssikret. Det er ikke cannabis fra gaten. Alternativet er å få cannabis inn på apoteket som salgsvare. Det rusende mennesket (90 prosent av oss), fortjener kvalitet.

6417824[/snapback]

 

Ville du røyka cannabis hvis det var kvalitetssikret?

 

Lurer bare på hvilket ståsted du har, jeg har ikke lest hele tråden.

6437618[/snapback]

 

Absolutt. Apotekstandard på kannabis hadde gjort mange trygge på at de ikke røyka skosåler. Dessuyen kunne staten lagt kroner i kassen som med alt som er regulert :!:

Lenke til kommentar

Hasj,,Green grass of heaven....Ikke bra over lengre tid..Vel...en del år ble det på meg..Og jeg sliter nå psykisk og mentalt...Hold dere langt unna....Det kan virke gøyt til å begynne med..Som de fleste ting er...Etterhvert så er det ikke gøyt lenger,men du må bare ha den rusen,ha deg et skikkelig matkick..sove.osv..drikking,røyking,drikking,prøve andre ting for rusen er ikke god nok lenger...Well you do the math

Lenke til kommentar
Folk som kjører bil fjerne er jo jævlig konsentrerte da, ihvertfall ifølge egne erfaringer.

 

Men seff bedre hvis de ikke er påvirket da.

6445345[/snapback]

Et problem med hasj etc. i den sammenheng er at oppmerksomhet og reaksjonsevne er nedsatt også etter at rusen er over. Jeg er skeptisk til at man klarer å overbevise brukere om at de bør kutte bilkjøring totalt, dersom de røyker gjevnlig.

 

(Dette og økt eksponering i forhold til barn er mine to sterkeste innvendinger mot legalisering.)

 

Edit:

Grunnen til at barn bør beskyttes ekstra, er ikke bare fordi de er lettpåvirkelige. Men frem til man er i hvertfall 18 år, så er hjernen fortsatt i utvikling. Og hjernen er et ekstra plastisk organ, det vil si at den tilpasser seg og lærer. Den tilpasser seg altså forholdene den til enhver tid er i. Et eksempel på dette er at ting man har gjort mens man har vært påvirket av alkohol, kan være lettere å komme på dersom man drikker litt igjen.

 

Min hypotese er derfor at når hjernen er i utvikling, så er det ekstra skummelt å utsette den for et kunstig kjemisk miljø, noe man jo gjør dersom man bruker hasj etc, fordi dette da endrer hva hjernen tilpasser seg som en normaltilstand. Dette kan igjen bety at man ikke fungerer optimalt når hjernen er helt nykter.

 

Jeg sier ikke at sånn er det, men jeg anser det som sansynlig. Og basert på dette, men langt fra bare dette, så anser jeg det som svært viktig at man forhindrer at flere barn enn nødvendig skulle finne på å prøve og begynne med hasj e.l.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Folk som kjører bil fjerne er jo jævlig konsentrerte da, ihvertfall ifølge egne erfaringer.

 

Men seff bedre hvis de ikke er påvirket da.

6445345[/snapback]

Et problem med hasj etc. i den sammenheng er at oppmerksomhet og reaksjonsevne er nedsatt også etter at rusen er over. Jeg er skeptisk til at man klarer å overbevise brukere om at de bør kutte bilkjøring totalt, dersom de røyker gjevnlig.

 

(Dette og økt eksponering i forhold til barn er mine to sterkeste innvendinger mot legalisering.)

6448728[/snapback]

 

Det er ikke å anbefale å kjøre nå du er ruset på noe,uansett hva det er.

Hvorfor blir det diskutert i det heile tatt egentligt,kjører dere virkeligt nå dere er ruset?

Idiotisk sier bare eg.... :nei:

Lenke til kommentar
Det er ikke å anbefale å kjøre nå du er ruset på noe,uansett hva det er.

Hvorfor blir det diskutert i det heile tatt egentligt,kjører dere virkeligt nå dere er ruset?

Idiotisk sier bare eg.... :nei:

6448737[/snapback]

Hvis du leser skikkelig, så vil du sa at problemet er at hasj påvirker reaksjonsevnen også når man ikke er ruset.

Lenke til kommentar
Hasj,,Green grass of heaven....Ikke bra over lengre tid..Vel...en del år ble det på meg..Og jeg sliter nå psykisk og mentalt...Hold dere langt unna....Det kan virke gøyt til å begynne med..Som de fleste ting er...Etterhvert så er det ikke gøyt lenger,men du må bare ha den rusen,ha deg et skikkelig matkick..sove.osv..drikking,røyking,drikking,prøve andre ting for rusen er ikke god nok lenger...Well you do the math

6448679[/snapback]

 

Det er så synd det der, jeg føler med deg. Og de som sier at hasj ikke er farlig :roll:

 

Man får håpe at politiet får stoppe mer hasj, og stopper rekrutering av yngre.

Lenke til kommentar

Problemet er ikke vel ikkehasjen i seg selv, men ofte miljøet de henger i. En bekjent av meg drev med slikt, og det var ikke lenge før disse menneskene lokket ham over på både amfetamin og kokain. Jeg røykte selv litt for mange år siden, men synes det ble svært kjedelig etterhvert. Har ikke rørt noe av det på årevis og savner det ikke heller.

Lenke til kommentar

 

"While smoking marijuana does impair driving ability, it does not share alcohol's effect on judgment. Drivers on marijuana remain aware of their impairment, prompting them to slow down and drive more cautiously to compensate, she says."

 

Legg merke til at mitt argument er at man har nedsatt reaksjonshastighet også lenge etter at rusen har gitt seg. Så mens en rusa person er klar over sin tilstand i rus, hvor mange er klar over at de også dagen etterpå bør kjøre ekstra forsiktig (eller ikke kjøre i det hele tatt)?

 

At man har nedsatt reaksjonshastighet er ikke noe man merker bevisst. Jeg har liten tro på at det vil nytte å lære opp den generelle marijuana-brukende befolkning til å velge helt bort å bruke bil.

 

Argumentet mitt er altså ikke at jeg forventer et stort problem med mange påvirka sjåfører. Argumentet mitt er at det kan bli et problem med mange nyktre sjåfører med nedsatt reaksjonshastighet de ikke er bevisst på, som følge av røykevanene.

Lenke til kommentar
Det er ikke å anbefale å kjøre nå du er ruset på noe,uansett hva det er.

Hvorfor blir det diskutert i det heile tatt egentligt,kjører dere virkeligt nå dere er ruset?

Idiotisk sier bare eg.... :nei:

6448737[/snapback]

Hvis du leser skikkelig, så vil du sa at problemet er at hasj påvirker reaksjonsevnen også når man ikke er ruset.

6448755[/snapback]

Du er då enda påvirket av stoffet...

Eg kjører faktisk roligere dagene etter eg har røykt,og du kjenner faktisk det du har skreve nederst,føles ut som du har sove dårligt og er noe sløvere i hode...

For å si det slik så er det like gale å kjøre på jobb om morgonen viss ikke værre,men det er egentligt ikke relevant...

 

Men hvor lenge er du påvirket av det før du får normal reaksjontid?

Det er noe eg lurer på. ;)

Endret av terhi
Lenke til kommentar
"Both substances impair performance," Smiley says. "However, the more cautious behaviour of subjects who received marijuana decreases the drug's impact on performance. Their behaviour is more appropriate to their impairment, whereas subjects who received alcohol tend to drive in a more risky manner."

 

Altså, personer som er forsiktige i trafikken, minker prestasjonsnedgangen grunnet bruken av marijuana og folk som til vanelig er uforsiktige i trafikken får økte bieffekter, slik jeg leser fra teksten. Det er klart at marijuana har påvirkning men at det noe værre enn noe annen påvirket tilstand ser det ikke ut som. Forskere sammenligner det med tilstander fra legemidler og veldig svak promille.

 

THC's effects on road-tracking after doses up to 300 µg/kg never exceeded alcohol's at bacs of 0.08%; and, were in no way unusual compared to many medicinal drugs. Yet, THC's effects differ qualitatively from many other drugs, especially alcohol. Evidence from the present and previous studies strongly suggests that alcohol encourages risky driving whereas THC encourages greater caution, at least in experiments. Another way THC seems to differ qualitatively from many other drugs is that the formers users seem better able to compensate for its adverse effects while driving under the influence.”

 

REFERENCE: H. Robbe. 1995. Marijuana’s effects on actual driving performance. In: C. Kloeden and A. McLean (Eds) Alcohol, Drugs and Traffic Safety T-95. Adelaide: Australia: HHMRC Road Research Unit, University of Adelaide. Pp. 11-20.

 

Jeg ser ikke noe nevnt om nedsatte reflekser eller reaksjonsevner i trafikken grunnet bruk av marijuana kort tid før, eller etter lang tid med forbruk. Gi gjerne en link og/eller quote til en rapport/artikkel av noe slag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...